Na szczęście kilkanaście lat temu pojawiły się oznaki świadczące o tym, że łódzka metropolia się budzi. Do głosu doszło pokolenie młodych ambitnych łodzian, którzy postanowili o swoje miasto powalczyć. Powstał pomysł kandydatury Łodzi do organizowania wystawy światowej EXPO. Szkoda, że się nie udało — miasto potrzebowało bodźców, a przecież wcześniej ominęło je również EURO 2012. Mimo to Łódź wpłynęła wreszcie w porywający ją w dobrą stronę nurt. Pojawiła się nowa, kompetentna i nowocześnie myśląca władza. Prezydentka Hanna Zdanowska tchnęła w Urząd Miasta nową energię. Miasto stało się gigantycznym placem budowy, z rozmachem inwestuje zarówno w infrastrukturę, jak i rewitalizację. Setki łódzkich kamienic po remontach prezentują się wspaniale.
Najdłuższa w swojej klasie na świecie spacerowa i reprezentacyjna ulica Piotrkowska zaczęła być dostrzegana przez świat. Obok kultowej Łodzi Kaliskiej wyrosły kolejne lokale i inicjatywy, na czele ze wspaniałą OFF Piotrkowską. Łódź, cała metropolia, wspólnie z województwem, zaczęła się świadomie projektować i przekształcać. Dawne miasto robotnicze staje się kreatywne, stawia na kulturę i sztukę, przemysły czasu wolnego. Strategicznie — województwo łódzkie „ma pomysł”, a miasto Łódź — „kreuje”. To dobry kierunek i jeden z niewielu w Polsce przykładów spójności w komunikacji „stolicy i okolicy”.
Fabryka Majera Barucha — jeden z dowodów na potężne fundamenty wysokiej pabianickiej samooceny
© Urząd Miasta Pabianice
W tym czasie na miejsca po przemyśle tekstylnym zaczęły napływać nowe inwestycje. Sprzyjał im rozwój łódzkiego węzła komunikacyjnego, położenie Łodzi zaczęło wreszcie być korzystne. Po cichutku Łódź urosła do rangi jednego z największych na świecie producentów AGD. Dawne tkaniny zastąpiła specjalizacja w produkcji pralek, lodówek, zmywarek i kuchenek. Polska stała się drugim po Chinach największym producentem AGD na świecie — obok Łodzi kluczową rolę w budowaniu tego zagłębia odgrywają jeszcze Wrocław i Radomsko (co nie pozostanie bez wpływu na kolejne teksty cyklu „Wielomiasta”).
odrestaurowane budynki dawnej Fabryki Wełny w Pabianicach, dziś kompleks hotelowy i SPA
© Urząd Miasta Pabianice
By nie popełnić starych błędów, łódzki biznes się dywersyfikuje. Metropolia zachowała część starych kompetencji — specjalność odzieżowa ma się świetnie w przestrzeniach organizowanych przez magnata tekstylnego Antoniego Ptaka na terenach gminy Rzgów. Ale metropolia Łódzka przyciąga również na wielką skalę branżę logistyczną, powstają kolejne wielkie magazyny i centra dystrybucji, jak choćby sąsiadujące z Pabianicami centrum firmy Amazon. Rozwijają się firmy konsultingowe i z sektora BPO.
To wszystko razem wzięte prowadzi nas od szalonych czasów „Ziemi obiecanej”, przez perypetie z czasów PRL i smutnawe historie upadku z lat 90., do zupełnie innej, nowej bajki o mieście. Ta nowa opowieść o Łodzi to opowieść o wyśmienitym Festiwalu Światła. O fantastycznym Orientarium w łódzkim zoo (proj.: ArC2 Fabryka Projektowa). To narracja tworzona przez sprawne i pełne energii Łódzkie Centrum Wydarzeń, które dobrze wykorzystuje wielką halę widowiskową — czyli Atlas Arenę (proj.: ATJ Architekci).
w całej metropolii jest mnóstwo publicznych terenów zielonych i rekreacyjnych
fot.: Radosław Jóźwiak | Fotocrew