Jeszcze kilka lat temu o kolei do południowych dzielnic Gdańska można było tylko pomarzyć. To ma się zmienić: samorząd województwa i władze Gdańska podpisały umowę z wykonawcą na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe. Kolej ma być impulsem do kolejnych zmian - wokół nowych przystanków pojawi się szansa na wykreowanie przestrzeni publicznych, miejsc pracy i usług.
W tej części miasta nowej zabudowy przybywa, ale rozwój jest chaotyczny: na południu Gdańska brakuje usług, terenów rekreacji i rozwiniętej sieci transportu publicznego. Zmianę polityki władz miasta wobec Gdańska Południe widać dopiero od kilku lat. I to głównie w zapowiedziach.
plany są, choć spóźnione
W listopadzie rozstrzygnięto studialny konkurs na koncepcję dzielnicowego centrum zlokalizowanego na styku dzielnic Jasień i Ujeścisko - Łostowice. Zgodnie z założeniami planistów realizować ma „ideę miasta piętnastominutowego, w którym szeroko pojęte usługi są zlokalizowane w odległości krótkiego spaceru od miejsca zamieszkania”. Na efekty jednak trzeba będzie jeszcze długo czekać. Wyniki konkursu mają posłużyć do przygotowania zapisów planu miejscowego. Ponadto w planach jest też szykowany w oparciu o istniejącą zieleń, 77-hektarowy, park Południowy.
PKM Gdańsk Południe, przystanek Niepołomnicka
BRG
Poprawić jakość życia mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin: Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo ma też linia kolejowa PKM Południe. Co ważne, wokół przystanków planowane są centra dzielnicowe z miejscami pracy i usługami, także społecznymi.
Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie zewnętrzne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku. Na razie podpisana została umowa z projektantem - konsorcjum trzech firm, których liderem jest Infra Centrum Doradztwa. Nowy odcinek PKM będzie przedłużeniem istniejącej linii SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal - wraz z towarzyszącymi mu inwestycjami drogowymi miasta Gdańsk. Koszt projektu to aż 44 mln zł brutto.
PKM Gdańsk Południe, przystanek Madalińskiego
BRG
- Mamy absolutne przekonanie, że projekt ten, ze względu na przewidywane natężenie ruchu i potoki podróżnych, nie tylko znacząco wpłynie na funkcjonowanie Gdańska, ale będzie także służył interesom całego regionu Pomorza – mówił podczas podpisywania umowy Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- To bardzo wymagający projekt, ponieważ przechodzi przez bardzo zurbanizowane części miasta – dodawała Aleksandra Dulkiewicz, prezydentka Gdańska.
14 minut
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu z planowanego węzła Kowale do centrum Gdańska skróci się, z około godziny obecnie, do 14 minut. Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród sześciu planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych, dwa zlokalizowane będą na estakadach, dwa w wykopach, a dwa pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej.
W samych południowych dzielnicach Gdańska w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać ponad 100 tysięcy osób – nie licząc okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
Mapa PKM Gdańsk Południe
Urząd Miejski w Gdańsku