PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Willa z gontu i betonu w Libertowie #NagrodaWitkiewicza

07 lipca '20
Dane techniczne
Nazwa:

Willa z gontu i betonu

Lokalizacja: Polska, Libertów
Projekt: Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz 
Architekci: dr Rafał Barycz, dr Paweł Saramowicz
Generalny wykonawca: KRAK-CHEM
Powierzchnia zabudowy: 2100 m²
Powierzchnia użytkowa: 403 m²
Projekt: 2006-2007
Rok realizacji:  2011
Inwestor:  Krzysztof Kwaśny

Willa z gontu i betonu w Libertowie koło Krakowa otrzymała w 2012 roku I miejsce w kategorii architektura mieszkaniowa w 6. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy zwycięski projekt autorstwa Biura Architektonicznego Barycz i Saramowicz.

Willa z betonu architektonicznego i dranicy cedrowej w Libertowie została doceniona przez jury konkursu za twórcze poszukiwanie współczesnej formy architektury domu mieszkalnego z próbą nawiązania do reprezentatywnych cech zabudowy regionalnej.

Willa
w Libertowie

willa to dwie przenikające się bryły

© Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz

dwie bryły

Obiekt został skomponowany z dwóch ustawionych do siebie prostopadle, przenikających się brył. Jedna z nich to tradycyjna forma we współczesnej odsłonie — o kształcie domu z dwuspadowym dachem. Druga, niższa jest modernistycznym płaskim pawilonem. Specyficzne rozplanowanie budynku, dodatkowo pozbawionego z jednej strony otworów okiennych, pozwoliło na skuteczną izolację od obszaru zurbanizowanego oraz ukształtowanie kameralnego ogrodu, jak również kadrowanie widoków na panoramę Krakowa.

elewacja od strony
ogrodu

elewacja od strony ogrodu

© Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz

Dualizm kompozycji przestrzennej willi odzwierciedlają jej strefy funkcjonalne.modernistycznym pawilonie linearnie zaplanowano jednoprzestrzenną strefę dzienną, łączącą wygodę z reprezentacyjnością. Strefa obejmuje kuchnię z wydzieloną spiżarnią, jadalnię z kredensem, oraz pokój dzienny z kominkiem. Wyposażenie Minotti Cuccine, lampy ze szkła Murano i kolekcja młodopolskich obrazów dopełniają zsyntetyzowanego wizerunku całości. W zdłuż budynku, umieszono drewniany taras, zapewniający rozległy widok na Kraków. Parter frontowej bryły budynku to hall wejściowy, gabinet z możliwością wykorzystania jako część gościnna, niewielka strefa rekreacyjna, oraz osobny pokój multimedialny z kinem domowym. Dalej zaplanowano część techniczną, gospodarczą i garażową. Piętro to strefa prywatna — część przeznaczona dla rodziców obejmuje sypialnię, przechodnią garderobę z toaletką i pokój kąpielowy. W sąsiedztwie ulokowano strefę prywatną dziecka, z sypialnią zaopatrzoną we własną łazienkę i garderobę. Pomieszczenia prywatne mają częściowo zadaszone tarasy.

Gont i beton

fasada z betonu i gontu

© Biuro Architektoniczne Barycz i Saramowicz

gont i beton

Fasada budynku o wyrazistej ekspresji składa się z dwóch materiałów: betonu licowegogontu szczypanego — do wykonania którego sprowadzono cedr kanadyjski. Ten sam rodzaj pokrycia zastosowano na stromym, dwuspadowym dachu, wieńczącym frontowy pawilon willi. Naturalny odcisk desek szalunkowych jest natomiast zabiegiem intencjonalnym — tym sposobem splatają się dwa materiały; ciepły, ciemny gont i chłodny, świetlisty beton architektoniczny. Drewniana okładzina z czasem pokrywa się piękną, szarą patyną, której barwa współgra z chłodnym betonowym odcieniem. W budynku nie ma gzymsów ani okapów, są za to gabiony wypełnione granitowym tłuczniem oraz całoszklane balustrady, w roli współczesnej minimalistycznej dekoracji.

Jak o willi w Libertowie mówią architekci:

Kształt budynku wyrasta z filozofii przestrzennej Biura Architektonicznego Barycz i Saramowicz i jej dwóch zasadniczych aksjomatów. Po pierwsze, że piękno jest kształtem celowości. Po wtóre, że architektura nowoczesnej Polski w XXI wieku musi być awangardowa i hipernowoczesna, a przy tym odrębna, nie naśladowcza, lecz czerpiąca z własnej historii i tradycji. Wyrasta bowiem z kultury i w relacji do niej buduje swą tożsamość.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Biura Architektonicznego Barycz i Saramowicz

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE