NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Czarna willa pod Warszawą projektu Bjerg Architektur

25 sierpnia '22

Działka położona w Żółwinie nieopodal Warszawy stanowiła inspiracje dla zaprojektowania domu wpisujące się w kształt działki bez ingerencji zieleń z jednoczesnym wykorzystaniem przestrzeni. Projekt opracowali warszawskie biuro pracowni Bjerg Arkitektur.

bryła łącząca się z ziemią

Willa w Żółwinie to dom parterowy o wyjątkowej łamanej bryle, dostosowanej do lokalnych zapisów planowania przestrzennego, a także wymagań inwestorów. To drugi projekt warszawskiego biura pracowni Bjerg Architektur, który pokazujemy na łamach portalu A&B. Pierwszym było przedszkole w Podkowie Leśnej. Wykonawcą była firma Henriwoods.

Najistotniejszym, wyróżniającym ją elementem jest charakterystyczne łamanie bryły w kilku miejscach, nadające nietypowy kształt. Obrócenie kalenicy dachu pozwoliło na uzyskanie połaci schodzących niemalże do ziemi. Rozciągnięta bryła z nietypowym dachem pozwala również na podział przestrzeni działki na przestrzeń półprywatną — zlokalizowaną przed domem nieogrodzoną przestrzeń oddzieloną bryłą domu, a częścią prywatną w postaci ogrodu.

Taras wykonany został z takich samych materiałów co elewacja

taras wykonany został z takich samych materiałów co elewacja

fot. Adam Marciniak, © Bjerg Arkitektur Polska

nowoczesna technologia i minimalna strata

Interesujące są rozwiązana techniczne Willi w Żółwinie. Architekci zdecydowali się na budownictwo w technologii drewna klejonego CLT, które pozwala na przyśpieszenie procesu budowania, jednocześnie będąc materiałem elastycznym i łatwym do dostosowania niezależnie od bryły i formy budynku. Budynek został zoptymalizowany w kontekście zmiany strat ciepła — ogrzewanie, wentylacja i ciepła woda użytkowana zapewniona została przez pompę ciepła.

Równie istotne było rozwiązanie części elewacji budynku za pomocą desek obrobionych termicznie w japońskiej tradycji opalania Shou Sugi Ban. W ten sposób stworzono interesujący wizualnie efekt czarnego drewna, które opalone za pomocą tego sposobu zyskuje dodatkowe właściwości konserwujące.

 

 elewacja wykonana została z opalanych desek i blachy

fot. Adam Marciniak, © Bjerg Arkitektur Polska

wnętrze i delikatne wejście w ogród

Inwestorom zależało na delikatne połączenie salonu z ogrodem. W części prywatnej postawiono na drewniany teras zgrywający się kolorystycznie z elewacją budynku. Przestrzeń odpoczynku w ogrodzie ma kształt dużego trójkąta. Istotne było zgranie tej przestrzeni z ogrodem o pół-leśnym charakterze, w którym znajdziemy dorodne drzewa liściaste. Obok klonów i dębów dosadzono niewielkie drzewa iglaste.

 otoczenie domu ma charaketer półleśny

fot. Adam Marciniak, © Bjerg Arkitektur Polska

Ciekawie rozwiązano część wnętrz. Przede wszystkim postawiono na całkowite odsłonięcie sufitu i wyeksponowanie drewnianych łączeń. W ten sposób charakter bryły wpływa bezpośrednio na otoczenie wnętrza. Drewno staje się także dodatkowym atutem wnętrza — w postaci obramowań czy ściennych lameli.

 drewno to istotny element wnętrza

fot. Adam Marciniak, © Bjerg Arkitektur Polska

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE