Architektura, którą projektuje się dla bliskich zawsze stanowi największe wyzwanie. Gdy stronę klient-projekt łączy coś więcej niż interes, projekt nabiera nowych wymiarów i znaczeń. Tak było w przypadku projektu „Dom Las” autorstwa Studio Onu, gdzie Kuba Tomaszczyk zaprojektował dom dla swojego dziadka.
architekt zaprojektował dom dla swojego dziadka.
© Studio Onu
„Dom Las” ma odwoływać się do lokalnych tradycji architektonicznych, a jednocześnie mieć nowoczesny charakter. Pracujący na co dzień w Szwajcarii architekt starał się odwołać do różnych kontekstów kulturowych, jak i problemów związanych z funkcjonalnością. Złożony z dwóch brył dom został wykończony cegłą z lokalnej cegielni. We wnętrzu postawiono na delikatne, naturalne tonacje kolorystyczne, a także dużą ilość drewna.
zewnętrzne palenisko odwołuje się nie tylko do tradycyjnej roli ognia, ale również pomaga uporządkować przestrzeń wokół domu
© Studio Onu
O odwołaniu do regionalnej architektury, poukładaniu domu z otoczeniem, wykorzystaniu cegły i łączeniu starego z nowym opowiada Kuba Tomaszczyk
Wiktor Bochenek: W jaki sposób „Dom Las” odwołuje się do architektury kaszubskiej?
Kuba Tomaszczyk: Projekt odwołuje się do architektury kaszubskiej zarówno dosłownie, jak i w przenośni. Mamy tu tradycyjną bryłę kaszubskiej chaty, która została połączona ze współczesną wersją takich aspektów jak wzornictwo, układ funkcjonalny czy symbolika ognia.
celem tego projektu było odwołanie się do historii, bez jej odtwarzania
© Studio Onu
Wiktor: Istotny jest układ domu i warsztatu rozdzielony paleniskiem — co było tu najważniejsze?
Kuba: Zarówno sam dom, jak i dziedziniec wpisany pomiędzy dom a warsztat podkreślają to, jak ważną funkcję tradycyjnie pełnił ogień. W domu jest to dwustronny kominek, który dostarcza komfort i ciepło zarówno dla salonu, jak i sypialni. Zewnętrzne palenisko natomiast wpisane w okrąg pomiędzy budynkami otwiera się na daleką perspektywę polany, której granicę w odległości kilkuset merów stanowi rzeka Pogorzeliczanka. Zasiadanie przy ogniu, w szczególności w kręgu, to rozmowy, przekazywanie sobie historii i tradycji. To miejsce mające ułatwić transfer wiedzy z pokolenia na pokolenie. Miejsce, gdzie dziadek w komforcie ognia może godzinami ożywiać przeszłość i duchy dawnych czasów.
palenisko
© Studio Onu
Wiktor: Zdecydował się Pan na wykorzystanie ornamentu z cegły na elewacji budynku — to również odwołanie do kultury kaszubskiej?
Kuba: Tak, to jednak moja osobista reinterpretacja pstrokatości i bogactwa zdobniczego tej kultury. Ornament ceglany istniał w architekturze kaszubskiej, ale nie na taką skalę. Intensywność kaszubskich haftów, malowideł na ceramice czy drewnie zdecydowałem się przenieść na cegłę, co daje bardziej stonowany, ale również intrygujący rezultat.
detal ornamentu
© Studio Onu
Wiktor: Co jest najtrudniejsze w łączeniu elementów tradycyjnych z nowoczesnością?
Kuba: Największym wyzwaniem jest utrzymanie autentyczności i szczerości. Głównym celem jest kontynuacja kultury w jej żyjącej i użytkowej formie, a nie tworzenie skansenowych artefaktów. Uważam, że Dom Las nie łączy elementów tradycyjnych z nowoczesnymi, a po prostu aktualizuje tradycje do dzisiejszych potrzeb.
detal fasady
© Studio Onu
Wiktor: Co sprawiło Panu najwięcej problemów, a co daje najwięcej satysfakcji w tej realizacji?
Kuba: Dużym wyzwaniem była realizacja projektu podczas pandemii i nadzór budowy, który odbywał się w dużej mierze zdalnie. Jednak to, co początkowo wydawało się niemożliwe, przeobraziło się w bardzo wydajny system codziennej komunikacji z rzemieślnikami. Na podstawie zdjęć w łatwy sposób byłem w stanie identyfikować takie błędy jak niezgodne z projektem umiejscowienie otworów okiennych, włączników czy źle wymieszany na lakierni kolor stolarki.
wnętrze domu
© Studio Onu
Oprócz stworzenia tego wyjątkowego miejsca, dla wyjątkowego człowieka w moim życiu, dużą przyjemność i satysfakcję przyniósł mi także odbiór projektu w Polsce i na świecie, w szczególności docenienie go za szczerość i skromność. Cieszę się, że klienci przychodzą do mnie nie tylko dlatego, że potrzebują architekta, ale także z powodu podobnej wrażliwości i chęci tworzenia swojego domu świadomie, w poszanowaniu natury, kultury i historii wokół nich.
Wiktor: Dziękuję za rozmowę.
rzut aksonometryczny
© Studio Onu