PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Jeśli nie zdrowie, to co?

03 marca '23

Łódź

Jak zmienia się perspektywa planowania i zarządzania miastem po pandemii i jakie rozwiązania należy wdrożyć, aby stymulować pozytywne zmiany?

Już w czasie pierwszej fali światowej epidemii miasto przygotowało projekt strategii rozwoju odpowiadającej nowej rzeczywistości. Realizacja idei „Łódź — miasto tworzone wspólnie” oznacza aktywne włączanie jak największej części łódzkiej społeczności w proces wspólnego zarządzania miastem. Miasto pełni rolę lidera, który nie pracuje na wszystko sam, ale motywuje innych, żeby też pracowali, i animatora, który stwarza ramy, zapewnia narzędzia i oddaje pole, ale ocenia rezultaty. Główne założenia przyjętej strategii Łodzi to: miasto twórcze, wielokierunkowy rozwój oraz aktywność łodzian jako źródło rozwoju miasta.

W ramach najważniejszych łódzkich wyzwań w zakresie planowania i zarządzania na poziomie strategicznym uznano konieczność adaptacji do zmian klimatu oraz ograniczania zagrożeń dla środowiska, dążenia do neutralności klimatycznej, rozwoju infrastruktury podnoszącej konkurencyjność, atrakcyjność inwestycyjną i warunki życia w mieście, przeciwdziałania negatywnym skutkom procesów demograficznych, rozwoju i wsparcia kapitału ludzkiego oraz społecznego, a także wzrostu innowacyjności oraz zwiększenie efektywności zarządzania Miastem (w tym finansowanie działań rozwojowych) oraz współpracy między sąsiednimi samorządami terytorialnymi i między sektorami. Dlatego znacznie więcej uwagi Miasto poświęci budowie lokalnego współdziałania w naszych osiedlach, w tym nawet w najmniejszych wspólnotach sąsiedzkich.

Spore nadzieje wiążemy z rozwojem rozwiązań w obszarach monitoringu miejskiego, systemów zdalnego rozpoznawania sytuacji kryzysowych w infrastrukturze technicznej, nadzorowania pracy na przykład kierowców publicznego transportu, systemach ograniczających korki w mieście, zarządzania wolnymi miejscami na parkingach miejskich, sieci zdalnej opieki nad osobami wymagającymi monitoringu zdrowotnego w ich domach, nauczania dzieci i młodzieży w warunkach nauki zdalnej. Wykorzystanie rozwiązań inteligentnych powinno mieć miejsce w programach zmniejszania śladu węglowego budynków publicznych i prywatnych (termomodernizacja, zdalne odczyty mediów miejskich, sterowanie dostawami). Ze względu na koszty, które nie są niskie, ważne jest, by pokrywane były za pomocą wielu mechanizmów, w tym zwłaszcza w ramach na przykład PPP.

Łódź, Pasaż Majewskiego — realizacja 2022 rok

Łódź, Pasaż Majewskiego — realizacja 2022 rok

© Urząd miasta Łodzi

Jak miasto jest przygotowane na kryzys energetyczny?

Wzrastające ceny energii powodują zwiększenia wydatków bieżących związanych z utrzymaniem urzędu oraz zwiększają koszty inwestycji realizowanych przez Miasto.

Wydatki na energię są wydatkami obligatoryjnymi i pomimo wprowadzanych oszczędności skala podwyżek zmusza Miasto do zwiększania planu wydatków na ten cel. Dlatego uruchamiane są rezerwy celowe oraz przenoszone są środki z innych zaplanowanych wydatków (w ramach oszczędności).
Brak środków z Krajowego Planu Odbudowy uniemożliwia szybkie rozpoczęcie prac związanych z transformacją energetyczną. Samorządy już mogłyby rozpoczynać proces przygotowania projektów, bazując na środkach z Unii Europejskiej.

Dla Miasta utrzymanie wysokich cen energii wiąże się z kolejnymi ograniczeniami w wydatkach bieżących po to, by wygospodarować środki na pokrycie wzrastających kosztów energii. W celu wyeliminowania skutków wzrostu energii Miasto realizowało i realizuje wiele projektów, które ograniczają zużycie energii. W ostatnich latach był to szereg zadań związanych z racjonalizacją zużycia energii w placówkach oświatowych. W przypadku prowadzonej rewitalizacji również duży nacisk kładziony jest na element oszczędzania energii.

W przypadku spółek miejskich sytuacja jest bardzo podobna. W swoich wydatkach muszą kalkulować zwiększone wydatki na energię i szukać na ten cel oszczędności lub ograniczać inwestycje. Problemem dla funkcjonowania spółek stały się warunki makroekonomiczne, takie jak poziom inflacji i wzrost kosztów między innymi energii elektrycznej i cieplnej, benzyny, ropy naftowej, gazu, kosztów pracy, świadczenia usług sprzątających czy ochrony, które przy ograniczonych możliwościach przychodowych wpływają na pogorszenie wyników generowanych przez Spółki. Zadaniem Spółek jest poszukiwanie oszczędności w innych obszarach kosztowych, ograniczanie wydatków majątkowych do niezbędnego minimum, tam, gdzie jest to możliwe, zwiększanie strony przychodowej — ceny jednostkowej świadczonej przez Spółkę usługi, na przykład podniesienie ceny biletu wstępu do Aqua Parku czy Miejskiego Ogrodu Zoologicznego.
 

Biuro Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi

Łódź, ulica Wschodnia po rewitalizacji

Łódź, ulica Wschodnia po rewitalizacji

© Urząd miasta Łodzi

Szczecin

Jak zmienia się perspektywa planowania i zarządzania miastem po pandemii?

Pandemia nauczyła nas przede wszystkim nowej organizacji pracy. Bardzo dobrze sprawdził się bowiem system pracy zdalnej. Okazało się, że aby móc zarządzać miastem i podejmować najważniejsze decyzje, wystarczy komputer oraz spotkania prowadzone w formie online. Kiedyś wydawało się to nierealne, ale niektóre z tych rozwiązań obowiązują w urzędzie do dziś i sprawdzają się nieźle. Oczywiście wszystko zależy od specyfiki danego tematu.
Szczecin jest też w tej wyjątkowej sytuacji, że żaden ze szpitali nie jest miejski, zatem tematy związane z wpływem pandemii na służbę zdrowia przechodzą niejako obok nas. Oczywiście zawsze jesteśmy gotowi do współpracy z placówkami medycznymi, natomiast główne nasze zadanie dotyczyło funkcjonowania miasta jako takiego. Walczyliśmy o ciągłość usług realizowanych przez urząd, spółki przewozowe czy zapewnialiśmy niezbędne wyposażenie placówkom oświatowym. W sensie organizacyjnym, na pewno każdy samorząd jest już dużo lepiej przygotowany do nowych wyzwań.

Szczecin;

Szczecin; — panele fotowoltaiczne przy Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji; Szczecin od lat kierował się w stronę proekologicznych rozwiązań inwestując dziesiątki milionów złotych w panele fotowoltaiczne na budynkach użyteczności publicznej

© Urząd Miasta Szczecina

Czy oraz jak miasto jest przygotowane na kryzys energetyczny?

Kryzys energetyczny wydaje się bardzo dużym wyzwaniem dla każdego samorządu. Dla niektórych pewnie nawet większym niż pandemia. Rosnące ceny energii czy gazu uderzają bezpośrednio w budżety miast i miasteczek. Grozi to niestety zmniejszeniem liczby usług oferowanych mieszkańcom i jest to bardzo realny scenariusz.

Szczecin od lat kierował się w stronę proekologicznych rozwiązań. Zainwestowaliśmy już dziesiątki milionów złotych w panele fotowoltaiczne na naszych obiektach. Mają je szkoły, Domy Pomocy Społecznej czy na przykład kompleks sportowy Szczecińskiego Domu Sportu oraz hala widowiskowo-sportowa Netto Arena. Ze swojej farmy korzysta także Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Mimo wielu działań także Szczecin stanie wobec konieczności szukania oszczędności w miejskim budżecie. To efekt dramatycznych podwyżek cen za energię elektryczną. Wystarczy wspomnieć o dwóch postępowaniach na energię. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego otrzymał około 25 milionów złotych podwyżki (oświetlenie nocne ulic czy sygnalizacja świetlna), a Tramwaje Szczecińskie mierzą się z podwyżką na poziomie ponad 31 milionów złotych. Tylko dwa miejsca i podwyżka ponad 56 milionów złotych — tego nie jest w stanie unieść żaden samorząd. Czekają nas zatem duże oszczędności.

Biuro Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta Szczecina

Szczecin;

Szczecin; — panele na hali widowiskowo--sportowej Netto Arena

© Urząd Miasta Szczecina

 

Wrocław

Jak zmienia się perspektywa planowania i zarządzania miastem po pandemii i jakie rozwiązania należy wdrożyć?

Systemowe podejście do odporności miasta i jego otoczenia w przypadku Wrocławia wyrażone jest w dokumentach strategicznych skoncentrowanych na adaptacji do zmian klimatu, rozwoju przestrzennym, gospodarczym i społecznym. Wszystkie one wskazują na konieczność rozwoju miasta zwartego, miasta krótkich odległości, miasta piętnastominutowego, w którym wszystkie potrzeby — pracę, zakupy, naukę i rozrywkę — zaspokoimy w odległości krótkiego spaceru lub jazdy rowerem od domu. Dzięki temu mieszkańcy będą bardziej odporni na zmiany i sytuacje kryzysowe, jak w pandemii, gdzie kluczowy był dostęp do zieleni, ale także bezpieczny dojazd do pracy i na zakupy.

 Wrocław;

Wrocław; — Szkoła Podstawowa nr 99 przy ulicy Głubczyckiej; Wrocław realizuje strategię miasta zwartego, miasta krótkich odległości, miasta piętnastominutowego, gdzie wszystkie potrzeby — pracę, zakupy, naukę i rozrywkę — mieszkańcy będą zaspokajać w odległości krótkiego spaceru lub jazdy rowerem od domu

© wroclaw.pl

Jak miasto jest przygotowane na kryzys energetyczny?

Przetarg na zakup gazu został już rozstrzygnięty. Dotyczy on zakupu grupowego dla około stu dziewięćdziesięciu miejskich podmiotów, między innymi szkół, przedszkoli, centrów zdrowia czy instytucji kultury. Wpłynęła do nas jedna oferta od PGNiG na kwotę ponad 27 milionów złotych. To cena przy obowiązującej obecnie zerowej stawce VAT. Jeżeli w przyszłym roku VAT zostanie przywrócony do poziomu 23 procent, wówczas ta kwota o tyle wzrośnie. Ta oferta jest droższa o około 3 miliony złotych w stosunku do umowy, która została zawarta na bieżący rok. Oferta zmieściła się w naszym planowanym budżecie.

W przypadku przetargu na zakup prądu — otwarcie ofert nastąpiło 15 września. Wrocław kupuje prąd w ramach wielkiej grupy zakupowej, w której znajduje się około dwieście siedemdziesiąt jednostek: urząd miasta, szkoły, żłobki, instytucje kultury, miejskie spółki. Warto podkreślić, że już w tym roku cena za kWh wzrosła o 60 procent. Warto podkreślić, że przy okazji nowych miejskich inwestycji stosowane są odnawialne źródła energii. Są one montowane w nowych i remontowanych szkołach i przedszkolach. Instalacje fotowoltaiczne działają między innymi w rozbudowanej Szkole Podstawowej nr 21, rozbudowanej i wyremontowanej SP nr 99 czy nowoczesnym żłobku przy ulicy Sygnałowej. Podobnie jest w przypadku realizowanych Centrów Aktywności Lokalnej przy ulicach Suwalskiej oraz Ełckiej. Miasto stosuje również w wybranych placówkach powietrzne pompy ciepła.

Biuro Prasowe Prezydenta Miasta Wrocławia

Wrocław: żłobek przy ulicy Sygnałowej

Wrocław: żłobek przy ulicy Sygnałowej

© wroclaw.pl

Ania Diduch

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE