Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Letnia szkoła solidarności

24 czerwca '21

 
Edyta: Czy czas spędzony w letniej szkole i doświadczenie, jakie oferuje inicjatywa Critical Concrete, zmienia podejście i nastawienie studentów? Czy jest to zauważalna zmiana?

Samuel: W dużej mierze zależy to od osobowości, jest to zatem kwestia absolutnie indywidualna. Niektórzy studenci przyjeżdżają już z wieloma technicznymi umiejętnościami, zatem dla nich najciekawsze może być zdobywanie wiedzy o tym, jak taki projekt działa, jakie ma znaczenie pod kątem edukacyjnym. Czas spędzony z nami daje również wiedzę o zarządzaniu projektem i zespołem. Inni uczestnicy są na początku bardzo zagubieni czy wręcz przestraszeni. Onieśmielają ich narzędzia i konieczność pracy w skali 1:1. Kiedy jednak odkryją, jaka moc spoczywa w ich rękach, stają się niezwykle pewni siebie i odważni. Inni przybywają do nas po to, aby pogłębić swoją wiedzę z zakresu zrównoważonych technologii, procesów społecznych lub poszukują inspiracji do dalszego eksperymentowania. Za każdym razem kiedy rozpoczynamy szkołę, a także po jej zakończeniu pytamy uczestników, dlaczego do nas przybyli i czego się nauczyli, z jakimi doświadczeniami i wrażeniami nas opuszczają. Odpowiedzi są różne i bardzo indywidualne. Pośród tych wielu historii można wyczuć zalążki przemiany.

przygotowywanie podłoża kamiennego pod panele ścienneprzygotowywanie podłoża kamiennego pod panele ścienneprzygotowywanie podłoża kamiennego pod panele ścienne

przygotowywanie podłoża kamiennego pod panele ścienne

© Critical Concrete

 
Edyta
: Wspominałeś, że w proces przebudowy są zaangażowani nie tylko studenci, lecz także mentorzy. Czy oni przed rozpoczęciem warsztatów również otrzymują część informacji o projekcie? Jak wygląda Wasza współpraca?

Samuel: Tak. Zanim zacznie się szkoła, przygotowujemy wywiad z rodziną, inwentaryzację domu, opracowujemy dokumentację fotograficzną i filmową. Jest to materiał, który udostępniamy mentorom, dzięki któremu mogą się zapoznać z tematem. W ten sposób zyskujemy pewność, że będą oni w pełni gotowi do poprowadzenia przebudowy. Dodatkowo przed rozpoczęciem warsztatu naradzamy się z mentorami, omawiamy proces, rozważamy możliwe scenariusze projektowe. Jest to tylko wprowadzenie i żadne decyzje nie zapadają bez studentów. Wszystkie dyskusje projektowe, ostateczne rysunki, rozwiązania i detale są opracowywane wraz z uczestnikami.

 
Edyta
: Jak dobieracie zespół prowadzących?

Samuel: Praktycznie wszyscy nasi mentorzy są architektami mającymi wyjątkowe umiejętności komunikowania swoich pomysłów i przekazywania wiedzy. Oczywiście są to osoby, które biegle władają językiem angielskim, co jest istotne, kiedy współpracuje się ze studentami z różnych krajów. Dodatkowo zależy nam, aby posiadali doświadczenie w realizowaniu i nadzorowaniu projektów, świadomość procesu budowlanego oraz, przede wszystkim, umiejętności przeprowadzenia grupy studentów przez wszystkie zawiłości związane z wykonawstwem. Na pierwszy rzut oka przedstawiona przeze mnie charakterystyka może się wydawać mało skomplikowana, jednak w rzeczywistości bardzo trudno jest znaleźć osoby, które będą spełniały te wymagania. Projektanci, którzy z nami współpracują, są naprawdę wyjątkowi, pełni cierpliwości potrzebnej, aby zrozumieć drugą osobę, przekazywać wiedzę, przekonywać do rozwiązań, a także zarządzać zespołem i procesem. Kolejną równie ważną, jeśli nie najważniejszą, kwestią jest to, by podzielali nasze zamiłowanie do zakresu zrównoważonego projektowania w technologii lowtech. W każdym projekcie staramy się unikać typowych, nieekologicznych i nasyconych technologią rozwiązań. Przez tych kilka lat wypracowaliśmy sobie stały zespół współpracowników, jednak za każdym razem staramy się poszukiwać nowych mentorów. Znalezienie ich to jednak naprawdę niełatwe zadanie.

panele ścienne z tektury i wapnapanele ścienne z tektury i wapnapanele ścienne z tektury i wapna

panele ścienne z tektury i wapna

© Critical Concrete

 
Edyta: Skoro rozmawiamy o filozofii projektowania, czy zapraszani przez Was prowadzący mają swój wkład w prowadzone przez Was badania? Na ile jesteście otwarci na współpracę?

Samuel: Bardzo dużo zależy od dziedziny, w której specjalizuje się dana osoba. W 2019 roku nawiązaliśmy kontakt z Aną Perdigão Antunes, która pracuje głównie z konstrukcjami i budynkami z ubijanej ziemi. W pierwszej chwili pomyśleliśmy, że jej wiedza i umiejętności, choć bardzo ciekawe, nie do końca mogą odpowiadać naszym wymaganiom i potrzebom. Działamy w zurbanizowanym środowisku, a konstrukcje ziemne kojarzyły nam się głównie z przestrzenią podmiejską lub wręcz wiejską. Ponieważ jednak bardzo spodobały nam się jej prace, zaprosiliśmy ją do poprowadzenia wykładu w trakcie letniej szkoły. Podczas kolejnych spotkań organizacyjnych, kiedy poznaliśmy więcej szczegółów na temat jej pracy, okazało się, że byłaby ona doskonałą prowadzącą w szkole z zakresu konstrukcji. Staramy się zatem dzielić wiedzą i być otwarci na nowe umiejętności i pomysły, ważne jest jednak, abyśmy podzielali tę samą filozofię projektowania.

 
Edyta: Jako organizacja pracujecie z rozwiązaniami lowtech w zakresie budownictwa. W trakcie letniej szkoły staracie się edukować z ich zakresu studentów poprzez wdrażanie tych technologii do projektów. Czy do stosowania wspomnianych rozwiązań w swoich domach chętni są także ich mieszkańcy?

Samuel: Po pierwsze, nie stosujemy i nie wdrażamy do powszechnego użycia metod, co do których nie jesteśmy w pełni przekonani. Jeśli właściciele wiedzą, jakie są nasze zamiary, jakie rozwiązania chcemy zastosować, jak one działają i czym są, to najczęściej nie mają obiekcji. Podczas warsztatów jesteśmy mediatorami między rodziną a studentami, odwołując się do wiedzy technicznej i ram czasowych, wyjaśniamy, że wszystkie wykonane rozwiązania będą poprawne i sprawne. Obecnie w naszym warsztacie pracujemy nad izolacją termiczną z grzybni, projekt jest jednak jeszcze w fazie eksperymentalnej i nie może być stosowany na szerszą skalę. Musimy zapanować nad stabilnością materiału i rozwiązać wiele problemów technicznych, zanim będziemy mogli taką izolację termiczną zaproponować w czyimkolwiek domu.

panele izolacyjne z grzybnipanele izolacyjne z grzybnipanele izolacyjne z grzybni

panele izolacyjne z grzybni

© Critical Concrete

 
Edyta: Czy możesz opowiedzieć coś więcej o innych projektach, które prowadzicie w swoim laboratorium‑warsztacie?

Samuel: Projekty realizowane w warsztacie czasem się na siebie nakładają, zatem musimy zmieniać nasze priorytety i być elastyczni. Obecnie jesteśmy skoncentrowani na opracowaniu technologii dla zielonych dachów. Mamy już przygotowane wszystkie niezbędne detale i rysunki. W dalszej perspektywie planujemy pracować nad konstrukcją ścian o hybrydowej kamiennodrewnianej strukturze. Chcemy również uruchomić działania nad fundamentami z opon i żwiru. Czekają nas również udoskonalenia w projekcie izolacji termicznej z grzybni oraz pieców możliwych do samodzielnego wykonania. Co roku wykonujemy kilka prototypów, które udoskonalamy, aby na końcu móc zainstalować gotowy produkt w czyimś domu. Każdy z naszych projektów poparty jest badaniami, obserwacjami, wyposażony w podręcznik lub instrukcję. Niestety możliwości rozwoju prac zależą od funduszy, którymi dysponujemy. Nasze finansowanie jest dość nieregularne i zależy od grantów, funduszy lub od prywatnych dotacji celowych.

 
Edyta: Czy możesz na koniec powiedzieć jak można się włączyć w działania Critical Concrete?

Samuel: Letnia szkoła jest trzytygodniowym intensywnym szkoleniem, wypełnionym nie tylko ciężką pracą na budowie, lecz także wykładami i spotkaniami w grupie warsztatowej. W tym czasie można się zapoznać z wieloma różnymi metodami i praktykami zrównoważonego budownictwa oraz sposobami zarządzania projektem. Niestety musieliśmy zawiesić tę opcję. Letnie szkoły stanowiły dla nas wstęp do dalszej działalności edukacyjnej. Obecnie przekształcamy się w nieco spokojniejszą i bardziej rozbudowaną formułę pod nazwą Criti.Co Sustainability online learning network. Ponadto rozwijamy projekt we współpracy z ESAP — szkołą architektoniczną w Porto. Udało nam się zakończyć pierwszy rok studiów podyplomowych SustainableSustainable Architecture. Opracowany przez nas kurs skupiał się na tworzeniu architektury zrównoważonej zarówno pod względem środowiskowym, jak i finansowym. Było to dziewięćdziesiąt godzin wykładów i dwieście dziesięć godzin zajęć praktycznych z zakresu zrównoważonych konstrukcji, projektowania partycypacyjnego oraz zarządzania projektami społecznymi. Zajęcia były prowadzone przez znanych specjalistów, a program wzbogaciły gościnne wykłady wielu praktyków. W ramach zajęć studenci wspólnie projektują i budują obiekty socjalne w Portugalii. Kurs został połączony z projektem, który ma na celu odnowę domów osób z najniższym dochodem oraz przebudowę przestrzeni lokalnych wspólnot. Jeśli jednak ktoś chciałby się zaangażować w dłuższą współpracę, to istnieje możliwość dołączenia za pośrednictwem programów Erasmus+ lub Erasmus Entrepreneur. W takim przypadku można z nami pracować w okresie od sześciu tygodni aż do roku. Oferujemy również pobyt w ramach woofingu. Możemy zaoferować miejsce dla trzech–czterech osób, które mogą się włączyć w prowadzone w danym momencie działania. Ze względu na stabilność finansową organizacji nie możemy przyjmować jedynie wolontariuszy, bez jakiegokolwiek wsparcia finansowego, stanowiącego dla nich zabezpieczenie na czas pracy z nami. Serdecznie zapraszamy, jeśli tylko ktoś ma ochotę i czas aby do nas dołączyć!

Edyta: Dziękuję za rozmowę.

      
rozmawiała:
Edyta Skiba

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości organizatorów Critical Concrete

Głos został już oddany

PORTA BY ME – konkurs
Sarnie osiedle - dni otwarte 15-16 listopada
Ergonomia. Twój przybiurkowy fizjoterapeuta
INSPIRACJE