Oblegane latem dworce kolejowe na Półwyspie Helskim przestają być powodem do wstydu. Najnowsza metamorfoza zaszła w Jastarni, gdzie kosztem 11 mln zł kolejarze wyremontowali historyczny budynek z lat 20. XX wieku.
Dworce w Helu, Pucku, Władysławowie i Kuźnicy leżą przy urokliwie położonej linii kolejowej 213 Reda-Hel. W ostatnim czasie te obiekty – z lepszym, lub gorszym skutkiem — doczekały się remontów. Teraz kolejarze odmienili wygląd kolejnego turystycznego dworca — w Jastarni. Obiekt wzniesiony został w 1924 r., ale czasy świetności dawno miał już za sobą. Podczas trwających blisko dwa lata prac odzyskał swój historyczny charakter.
barwy naturalnej cegły
Elewacja została wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły, z którymi współgrają brązowe okna i drzwi, a także ceramiczna dachówka oraz miedziane obróbki blacharskie, rynny i parapety.
Prace pochłonęły ok. 11 mln zł
mat. PKP S.A.
Nowy wygląd zyskała wiata przed wejściem do strefy obsługi pasażerów. Wykonano ją ze stali pomalowanej na grafitowy kolor. Pod sufitem wiaty zamontowano aluminiowe elementy ozdobne imitujące naturalne drewno w kolorze złotego dębu. Ma ona również przeszklony dach, na skraju którego umieszczono podświetlany napis z nazwą dworca, a pod nim zamontowano stojaki rowerowe – informuje spółka PKP S.A.
nie obyło się bez kontrowersji
Początkowo kontrowersje wywoływały szpecące klimatyzatory, które kolejarze – podobnie jak wcześniej we Władysławowie — zamontowali na elewacji. O ile jednak we Władysławowie, pod presją kolejarze zdecydowali się na rozbiórkę, o tyle w Jastarni postawili na inne rozwiązanie. Mało estetyczne urządzenia zostały obudowane ażurowymi elementami w barwach elewacji dworca.
Metamorfozę przeszła także przestrzeń obsługi podróżnych. Posadzkę holu wykończono płytkami imitującymi drewno i kamień, tworzącymi geometryczny wzór. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi panelami gresowymi w kolorze szarym, a powyżej pomalowano na biało. Zmiany zaszły w otoczeniu dworca: jest nowa nawierzchnia, wyznaczone miejsca postojowe, stojaki dla rowerów i mała architektura.
Niewielki dworzec pochodzi z lat 20. XX wieku
mat. PKP S.A.
Łączny koszt przebudowy dworca w Jastarni to prawie 11 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót firma MERX z Warszawy, a dokumentację projektową opracowała Paka Architekci ze Skierniewic.