Pawilon Roberta Olnicka,
projekt: Alberto Campo Baeza, Miguel Quismondo
Pawilon Roberta Olnicka został zaprojektowany przez architekta Alberto Campo Baeza we współpracy z pracownią MQ Architecture, którą prowadzi Miguel Quismondo. Budynek stanowi rozbudowę MagaZZino – muzeum założonego przez kolekcjonerów sztuki i pasjonatów architektury, Nancy Olnick i Giorgio Spanu, w Cold Spring, w stanie Nowy Jork. Instytucja koncentruje się na włoskiej sztuce powojennej i współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu Arte Povera.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork
fot. Javier Callejas © Alberto Campo Baeza
nowy pawilon MagaZZino
– odpowiedź na rosnące potrzeby muzeum i rozwoju kolekcji
Obecny budynek MagaZZino również został zaprojektowany i zrealizowany przez Miguela Quismondo. Zyskująca na popularności instytucja szybko przekroczyła pierwotne granice swojej przestrzeni, co skłoniło rodzinę Olnick Spanu do podjęcia decyzji o rozbudowie muzeum o nowe skrzydło.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork – szkic koncepcyjny
© Alberto Campo Baeza
Nowy pawilon został zaprojektowany tak, by dopełniać istniejący budynek muzeum i odzwierciedlać jego elegancki, nowoczesny charakter. Dzięki strategicznie rozmieszczonym oknom i świetlikom budynek pozwala odwiedzającym podziwiać piękno rozwijającego się kampusu instytucji. Jednocześnie budowla odpowiada na rosnące potrzeby muzeum, dostarczając dodatkowej przestrzeni na programy edukacyjne i kuratorskie, a także umożliwia prezentację projektów w nowych formatach
— powiedział Miguel Quismondo,
architekt projektu.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork
fot. Marco Anelli © Alberto Campo Baeza
Nowy pawilon to dwukondygnacyjny budynek o prostopadłościennej bryle, wykonany z betonu zbrojonego. Szczególną uwagę poświęcono głównej przestrzeni wystawienniczej – białemu, sześciennemu pomieszczeniu o właściwościach izotropowych, w którego wnętrzu znajdą się dwie galerie wypełnione naturalnym światłem, przeznaczone na wystawy czasowe.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork
fot. Javier Callejas © Alberto Campo Baeza
izotropowa przestrzeń
– koncepcja i rozwiązania architektoniczne
Zgodnie z definicją słownikową, przestrzeń izotropowa charakteryzuje się jednolitymi właściwościami we wszystkich kierunkach i z każdego punktu. Gdybyśmy mogli unieść się w powietrze z jej środka, przestrzeń ta wyglądałaby identycznie z każdej strony. W tym białym, sześciennym pomieszczeniu o wymiarach 10×10×10 metrów, we wszystkich rogach ściany zaprojektowano otwory o wymiarach 2,10×2,10 metra, przez które światło słoneczne może swobodnie przenikać do wnętrza przez cały dzień.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork – aksonometria
© Alberto Campo Baeza
Wymiary tych otworów zostały dobrane celowo – umieszczone przy podłodze, mają odpowiednie proporcje, aby pełnić funkcję drzwi wejściowych. Dwa z nich stanowią wejścia do tego białego sześcianu. Zgodnie z prostą logiką, zrezygnowano z otworu w płaszczyźnie podłogi. Co więcej, aby wzmocnić spójność przestrzenną założenia, w centralnej części jednej ze ścian zaprojektowano otwór o wymiarach 2,10 x 2,10 metra. Dzięki temu odwiedzający mogą jednym spojrzeniem zrozumieć koncepcję przestrzenną pawilonu. Wnętrze utrzymane jest w minimalistycznym stylu.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork – model
© Alberto Campo Baeza
Praca nad tym budynkiem wraz z moim mentorem, Alberto Campo Baezą, to dla mnie wielki zaszczyt. Projekt ten symbolizuje rozwój instytucji oraz zaangażowanie Nancy i Giorgio w życie społeczności Cold Spring
— dodał Quismondo.
Pawilon Roberta Olnicka w Cold Spring, w stanie Nowy Jork
fot. Javier Callejas © Alberto Campo Baeza
Nowa struktura, zaprojektowana z dbałością o każdy detal przez Miguela Quismondo we współpracy z Alberto Campo Baeza, jest świadectwem ich wspólnej filozofii – łączenia prostoty, funkcjonalności i ponadczasowej elegancji. Dzięki strategicznemu wykorzystaniu światła i precyzyjnemu balansowi form, pawilon wpisuje się w naturalny krajobraz doliny Hudson, tworząc przestrzeń, która inspiruje i skłania do refleksji.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Campo Baeza.