Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B

Nowy projekt od biura Zaha Hadid Architects w Rijadzie: kluczowa stacja w najdłuższej na świecie linii metra

09 grudnia '24
Dane techniczne
nazwa:

KING ABDULLAH FINANCIAL DISTRICT (KADF) METRO STATION

funkcja: METRO
lokalizacja:

RIJAD, Arabia Saudyjska

projekt:

Zaha Hadid Architects

główny architekt odpowiedzialny
za projekt: 
GIANLUCA RACANA
dyrektor projektu ZHA: FILIPPO INNOCENTI
główny architekt projektu ZHA: GIAN LUCA BARONE
kierownik ds. projektowania ZHA: FULVIO WIRZ
liderzy wsparcia budowy: MARCO AMOROSO, DOMENICO DI FRANCESCO
usłygi wsparcia budowy: VINCENZO CAPUTO, ABDEL HALIM CHEHAB, MARKO GLIGOROV, STEFANO IACOPINI
zespół projektowy: MARCO AMOROSO, VINCENZO CAPUTO, ABDEL HALIM CHEHAB, LEE CUBEDDU, RAWAN AL-DERJEM, DOMENICO DI FRANCESCO, DAVID FOGLIANO, MANUELE GAIONI, MARKO GLIGOROV, SUBHARTHI GUHA, ALEXANDROS KALLEGIAS, LISA KINNERUD, ALEXANDRE KURODA, STEFANO IACOPINI, CAROLINA LÓPEZ-BLANCO, JAMIE MANN, MOHAMMADALI MIRZAEI, ARIAN HAKIMI NEJAD, DAVID WOLTHERS, NICOLA MCCONNELL, MARIO MATTIA, MASSIMO NAPOLEONI, NIKI OKALA, CARLOS PARRAGA-BOTERO, SOHITH PERERA, IZIS SALVADOR PINTO, CARINE POSNER, NEIL RIGDEN, PAOLA SALCEDO, NIMA SHOJA, THOMAS SONDER, VINCENZO REALE, KATE REVYAKINA, ROBERTO VANGELI, SEUNGHO YEO
zespół konkursowy: ALEXANDRE KURODA, FEI WANG, LISA KINNERUD, JORGE MENDEZ-CACERES

inżynieria konstrukcyjna, usługi budowlane, inżynieria transportowa i cywilna, ochrona przeciwpożarowa i bezpieczeństwo, analiza przepływu ludzi, konsultant akustyczny, doradztwo w zakresie zrównoważonego rozwoju, konsultant ds. oświetlenia:

BUROHAPPOLD

inżynieria elewacji:

NEWTECNIC

zarządzanie projektowaniem, konsultant ds. specyfikacji i ds. kosztów:

AECOM
system oznakowania i nawigacji: TRANSPORT DESIGN CONSULTANCY
ocena bezpieczeństwa:
BH WE WSPÓŁPRACY Z TRANSSOL
inżynier ds. rozwoju:
RIYADH METRO TRANSIT CONSULTANTS (RMTC)
główny wykonawca: BACS CONSORTIUM
niezależny inżynier weryfikujący: BURO VERITAS
niezależny oceniający bezpieczeństwo: TÜV RHEINLAND / ISARAIL GROUP
konstrukcje: SAUDI LEBANESE TAROUK CONTRACTING
instalacje MEP: ZAMIL
wykończenia wnętrz, krajobraz: DEPA
windy i schody ruchome: THYSSENKRUPP
elewacje: PERMASTEELISA GARTNER SAUDI ARABIA

kalendarium:

  • budowa

 

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD),
projekt: Zaha Hadid Architects

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Brytyjskie studio architektoniczne Zaha Hadid Architects opracowało projekt stacji metra wchodzącej w skład najdłuższego na świecie w pełni zautomatyzowanego systemu transportu miejskiego. Obiekt zlokalizowany jest w dzielnicy finansowej Króla Abdullaha (ang. King Abdullah Financial District, w skrócie KAFD) w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej. Stacja stanowi kluczowy węzeł przesiadkowy w sieci obejmującej ponad 176 kilometrów tras i 85 stacji, obsługującą do 3,6 miliona pasażerów dziennie.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - widok na budowlę z lotu ptaka

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – widok na budowlę z lotu ptaka

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

węzeł komunikacyjny
w sercu Rijadu 

Budynek zaprojektowano jako wielofunkcyjne centrum transportowe, które integruje sześć peronów rozmieszczonych na czterech kondygnacjach. Stanowią one połączenie z lokalnymi liniami autobusowymi, parkingami typu „park and ride” oraz koleją jednoszynową KAFD, do której dostęp zapewnia przeszklona kładka. Taki układ umożliwia wygodne przesiadki między różnymi środkami transportu.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

nowoczesna forma
inspirowana lokalnym dziedzictwem

Elewacja stacji, wykonana z paneli betonowych, została zaprojektowana jako dynamiczna struktura o płynnych, falistych formach przypominających sieć utworzoną z rytmicznych „fal sinusoidalnych”. Te geometryczne kształty nie tylko zdobią fasadę, ale również ograniczają nagrzewanie wnętrza, wspierając efektywność energetyczną budynku. Projekt nawiązuje do naturalnych zjawisk, takich jak wzory tworzone przez wiatr na pustynnych wydmach, co podkreśla związek obiektu z lokalnym kontekstem środowiskowym.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - elewacja obiektu wyróżnia się płynnymi liniami

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – elewacja obiektu wyróżnia się płynnymi liniami

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

Na poziomie gruntu przeszklone łuki, harmonijnie zintegrowane z zakrzywioną formą fasady, pełnią funkcję wejść do budynku. Dzięki temu wnętrze stacji jest naturalnie doświetlone, co sprzyja komfortowi użytkowników i podkreśla otwartość przestrzeni.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - zbliżenie na plecionkową elewację budynku

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – zbliżenie na plecionkową elewację budynku

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

przestrzeń wewnętrzna
– funkcjonalna i estetyczna

Wnętrze stacji to przestronna, jasna hala, w której plecionkowe elewacje pełnią funkcję źródła naturalnego światła oraz elementu dekoracyjnego. Przestrzeń wzbogacają białe betonowe panele, posadzki o wzorzystym wykończeniu oraz detale w odcieniach złota.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - wnętrze stacji to przestronna, jasna hala

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – wnętrze stacji to przestronna, jasna hala

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

efektywność energetyczna
i komfort użytkowników

Budynek został zaprojektowany z wykorzystaniem strategii pasywnych oraz systemu chłodzenia napędzanego energią odnawialną, co pozwala na skuteczne zarządzanie temperaturą przy minimalnym wpływie na środowisko. Co więcej, stacja uzyskała certyfikat LEED Gold przyznawany przez US Green Building Council, potwierdzający jej wysokie standardy ekologiczne oraz zapewniające komfort użytkowania.

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - plecionkowe elewacje pełnią funkcję źródła naturalnego światła

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – plecionkowe elewacje pełnią funkcję źródła naturalnego światła

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

Projekt obejmuje także przestrzenie publiczne – place wewnętrzne i zewnętrzne – które wzbogacają funkcjonalność stacji, czyniąc ją nie tylko punktem przesiadkowym, ale także miejscem przyjaznym dla mieszkańców i odwiedzających.  

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie - widok na stację i jej otoczenie z lotu ptaka

Stacja metra King Abdullah Financial District (KAFD) w Rijadzie – widok na stację i jej otoczenie z lotu ptaka

fot. Hufton + Crow © Zaha Hadid Architects

Stacja metra KAFD to przykład innowacyjnego podejścia do projektowania, w którym nowoczesna architektura harmonijnie łączy się z lokalnym kontekstem, odpowiadając na potrzeby dynamicznie rozwijającej się stolicy Arabii Saudyjskiej.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Zaha Hadid Architects.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE