NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Stacja końcowa: Praga Główna. Projekt rewitalizacji dworca kolejowego od Henning Larsen Architects i Ramboll

15 listopada '24
Dane techniczne
nazwa: NOVÝ HLAVÁK
funkcja: DWORZEC GŁÓWNY, PARK
lokalizacja:

PRAGA, Czechy

projekt urbanistyczny i architektura: Henning Larsen, Ramboll
architekt lokalny: A8000
inżynieria: RAMBOLL
klient: MIASTO STOŁECZNE PRAGA, SPRÁVA ŽELEZNIC, PRZEDSIĘBIORSTWO TRANSPORTU PUBLICZNEGO W PRADZE

kalendarium:

  • konkurs
  • planowane rozpoczęcie prac

powierzchnia:

  • terenu
  • budynku

 

  • 103 000 
  • 24 400 m²  

Nový Hlavák,
projekt: Henning Larsen Architects, Ramboll

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Nový Hlavák to projekt przebudowy Dworca Głównego w Pradze i jego najbliższego otoczenia. Plan obejmuje modernizację hali dworcowej, włączenie nowej linii tramwajowej oraz rewitalizację parku Vrchlického Sady. Projekt został wybrany w wyniku konkursu ogłoszonego w czerwcu 2022 roku, w którym zwyciężyli architekci z kopenhaskiego biura Henning Larsen, współpracujący z międzynarodową firmą inżynieryjną i architektoniczną Ramboll.

organizatorzy konkursu
i harmonogram realizacji projektu 

Konkurs zorganizowany przez władze Pragi, we współpracy z Przedsiębiorstwem Transportu Publicznego oraz Zarządem Kolei, miał na celu wyłonienie koncepcji dla kompleksowej modernizacji. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2028 roku i potrwają trzy lata. Koszt realizacji projektu oszacowano na około 2 miliardy koron czeskich.

Nový Hlavák w Pradze - wizualizacja widoku na park Vrchlického Sady

Nový Hlavák w Pradze — wizualizacja widoku na park Vrchlického Sady

©BloomImages

nowa era mobilności
i zrównoważonego rozwoju 

Nový Hlavák ma nie tylko połączyć Dworzec Główny i halę peronową z parkiem Vrchlického Sady, ale także wyznaczyć nowy kierunek rozwoju miejskiej mobilności w Pradze. Celem rewitalizacji jest przekształcenie Dworca Głównego, słabo dostępnej przestrzeni, w nowoczesne centrum komunikacyjne, które zachęci podróżnych do korzystania z obszaru zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz, w otaczającym go parku. Projekt zakłada zwiększenie liczby odwiedzających aż trzykrotnie, stanowiąc jednocześnie istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i wzrostu jakości życia w stolicy Czech.

Nový Hlavák w Pradze - widok na Dworzec Główny i nową przestrzeń z drewnianym, otwartym zadaszeniem, wizualizacja

Nový Hlavák w Pradze — widok na Dworzec Główny i nową przestrzeń z drewnianym, otwartym zadaszeniem, wizualizacja

©Vivid Vision

hołd dla pierwotnej budowli 

Nový Hlavák będzie formą hołdu dla secesyjnego Dworca Głównego (cz. Praha hlavní nádraží), który otwarto w 1909 roku. Projekt zachowa i zreinterpretuje modernistyczne elementy architektoniczne, takie jak charakterystyczna posadzka w paski. Centralnym punktem stanie się przestrzeń z drewnianym, otwartym zadaszeniem wspartym na smukłych kolumnach, o organicznych, lejkowatych kapitelach. Taka drewniana konstrukcja pozwoli na nową organizację obszaru stacji, zapewniając widoki na pobliski park i budynek Fantova. Podniesienie płaskiego, ażurowego dachu o 13,8 metra ponad poziom terminalu umożliwi dodanie przystanku tramwajowego, zastępując obecny parking oraz stalową strukturę. 

Nový Hlavák w Pradze - schemat budowy dachu

Nový Hlavák w Pradze — schemat konstrukcji dachu

©Henning Larsen Architects

zrównoważony rozwój
i integracja z otoczeniem  

Zrewitalizowany park będzie podzielony na różnorodne strefy – kulturalną, rekreacyjną oraz obszar z placem przesiadkowym, które umożliwią organizowanie wydarzeń, takich jak jarmarki bożonarodzeniowe, a także staną się przestrzenią do odpoczynku i plenerowych aktywności, na przykład pikników. Projekt uwzględnia ochronę istniejących drzew oraz nasadzenie rodzimych gatunków roślin.

Nový Hlavák w Pradze. Zrewitalizowany park będzie podzielony na różnorodne strefy - kulturalną, rekreacyjną oraz obszar z placem przesiadkowym, które umożliwią organizowanie różnorodnych wydarzeń, wizualizacja

Nový Hlavák w Pradze. Zrewitalizowany park będzie podzielony na różnorodne strefy – kulturalną, rekreacyjną oraz obszar z placem przesiadkowym, które umożliwią organizowanie różnorodnych wydarzeń, wizualizacja

©Vivid Vision

Dodatkowo Nový Hlavák kładzie szczególny nacisk na transport niskoemisyjny oraz mikromobilność, promując korzystanie z transportu publicznego, rowerów i pieszych wędrówek. Dworzec zostanie połączony z planowaną siecią ścieżek rowerowych, zapewniając łatwy dostęp do stacji oraz miejsca parkingowe dla rowerów, wspierając tym samym plany Pragi na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Nový Hlavák w Pradze - widok na fasadę, wizualizacja

Nový Hlavák w Pradze — widok na fasadę, wizualizacja

©Henning Larsen Architects

projekt, który tworzy przestrzeń do życia

Henning Larsen Architects oraz Ramboll stworzyły projekt, który nie tylko usprawni transport, ale także stanie się tętniącym życiem punktem spotkań i aktywności zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Nový Hlavák to przestrzeń, która poprzez wprowadzenie zrównoważonych rozwiązań, sprzyja lepszemu, bardziej ekologicznemu życiu miejskiemu.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Henning Larsen Architects.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE