Nový Hlavák,
projekt: Henning Larsen Architects, Ramboll
Nový Hlavák to projekt przebudowy Dworca Głównego w Pradze i jego najbliższego otoczenia. Plan obejmuje modernizację hali dworcowej, włączenie nowej linii tramwajowej oraz rewitalizację parku Vrchlického Sady. Projekt został wybrany w wyniku konkursu ogłoszonego w czerwcu 2022 roku, w którym zwyciężyli architekci z kopenhaskiego biura Henning Larsen, współpracujący z międzynarodową firmą inżynieryjną i architektoniczną Ramboll.
organizatorzy konkursu
i harmonogram realizacji projektu
Konkurs zorganizowany przez władze Pragi, we współpracy z Przedsiębiorstwem Transportu Publicznego oraz Zarządem Kolei, miał na celu wyłonienie koncepcji dla kompleksowej modernizacji. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2028 roku i potrwają trzy lata. Koszt realizacji projektu oszacowano na około 2 miliardy koron czeskich.
Nový Hlavák w Pradze — wizualizacja widoku na park Vrchlického Sady
©BloomImages
nowa era mobilności
i zrównoważonego rozwoju
Nový Hlavák ma nie tylko połączyć Dworzec Główny i halę peronową z parkiem Vrchlického Sady, ale także wyznaczyć nowy kierunek rozwoju miejskiej mobilności w Pradze. Celem rewitalizacji jest przekształcenie Dworca Głównego, słabo dostępnej przestrzeni, w nowoczesne centrum komunikacyjne, które zachęci podróżnych do korzystania z obszaru zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz, w otaczającym go parku. Projekt zakłada zwiększenie liczby odwiedzających aż trzykrotnie, stanowiąc jednocześnie istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i wzrostu jakości życia w stolicy Czech.
Nový Hlavák w Pradze — widok na Dworzec Główny i nową przestrzeń z drewnianym, otwartym zadaszeniem, wizualizacja
©Vivid Vision
hołd dla pierwotnej budowli
Nový Hlavák będzie formą hołdu dla secesyjnego Dworca Głównego (cz. Praha hlavní nádraží), który otwarto w 1909 roku. Projekt zachowa i zreinterpretuje modernistyczne elementy architektoniczne, takie jak charakterystyczna posadzka w paski. Centralnym punktem stanie się przestrzeń z drewnianym, otwartym zadaszeniem wspartym na smukłych kolumnach, o organicznych, lejkowatych kapitelach. Taka drewniana konstrukcja pozwoli na nową organizację obszaru stacji, zapewniając widoki na pobliski park i budynek Fantova. Podniesienie płaskiego, ażurowego dachu o 13,8 metra ponad poziom terminalu umożliwi dodanie przystanku tramwajowego, zastępując obecny parking oraz stalową strukturę.
Nový Hlavák w Pradze — schemat konstrukcji dachu
©Henning Larsen Architects
zrównoważony rozwój
i integracja z otoczeniem
Zrewitalizowany park będzie podzielony na różnorodne strefy – kulturalną, rekreacyjną oraz obszar z placem przesiadkowym, które umożliwią organizowanie wydarzeń, takich jak jarmarki bożonarodzeniowe, a także staną się przestrzenią do odpoczynku i plenerowych aktywności, na przykład pikników. Projekt uwzględnia ochronę istniejących drzew oraz nasadzenie rodzimych gatunków roślin.
Nový Hlavák w Pradze. Zrewitalizowany park będzie podzielony na różnorodne strefy – kulturalną, rekreacyjną oraz obszar z placem przesiadkowym, które umożliwią organizowanie różnorodnych wydarzeń, wizualizacja
©Vivid Vision
Dodatkowo Nový Hlavák kładzie szczególny nacisk na transport niskoemisyjny oraz mikromobilność, promując korzystanie z transportu publicznego, rowerów i pieszych wędrówek. Dworzec zostanie połączony z planowaną siecią ścieżek rowerowych, zapewniając łatwy dostęp do stacji oraz miejsca parkingowe dla rowerów, wspierając tym samym plany Pragi na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Nový Hlavák w Pradze — widok na fasadę, wizualizacja
©Henning Larsen Architects
projekt, który tworzy przestrzeń do życia
Henning Larsen Architects oraz Ramboll stworzyły projekt, który nie tylko usprawni transport, ale także stanie się tętniącym życiem punktem spotkań i aktywności zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Nový Hlavák to przestrzeń, która poprzez wprowadzenie zrównoważonych rozwiązań, sprzyja lepszemu, bardziej ekologicznemu życiu miejskiemu.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Henning Larsen Architects.