Wiemy, jak będzie wyglądał podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu. Obiekt ma być częścią nowego ciągu komunikacyjnego łączącego krakowską dzielnice Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera na Prądniku Czerwonym.
inwestycja transportowa
Najnowszy przystanek zlokalizowany pod powierzchnią ziemi przy rondzie Polsadu zaprojektowali architekci z firmy Prota Polska na zlecenie konsorcjum firm Gülermak. Całe założenie budowy nowego ciągu powstaje w oparciu o partnerstwo publiczno–prywatne. Ze strony miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.W ramach inwestycji powstać ma między innymi dziesięć przystanków, tunel w okolicy ronda Polsadu, rozbudowa pętli dla tramwajów przy ulicy Jancarza oraz infrastruktura towarzysząca.
wizualizacja poziomu -2
© Prota Polska
przystanek
Projekt zaproponowany przez biuro projektowa Prota Polska otrzymał pozytywną opinię Głównego Architekta Miasta Krakowa, Tomasza Bobrowskiego. Jak ma wyglądać nowy podziemny przystanek tramwajowy?
Projekt zakłada budowę przystanku dwupoziomowego. Na poziomie minus jeden umieszczone zostałyby ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem zero czterema klatkami schodowymi. Na poziomie minus dwa znalazłyby się perony tramwajowe. Każdy pawilon wyjściowy miałby zostać zadaszony. Obok konwencjonalnych schodów umieszczone zostaną schody ruchome i windy na rowery lub wózki. Obiekt ma być przystosowany do poruszania się osób z niepełnosprawnością ruchową.
Autorzy projektu starali się stworzyć obiekt, w którym nie występuje częsta monotonia długich korytarzy. Aby uniknąć takiego efektu, projektanci stworzyli układ okładzin złożony różnorodnych materiałów, który mimo powtarzalności stara się uniknąć efekt monotoniczności.
wizualizacja ciągu pieszego
© Prota Polska
Materiały obiektu mają nawiązywać do tych dominujących w zabytkowej części Krakowa.
Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku "Rondo Polsadu" były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła. Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki — opisuje architektka Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska.
wizualizacja pawilonu
© Prota Polska
Poza nawiązaniem do lokalnej architektury dla autorów istotne było wprowadzenie elementów zieleni — nawiązujących do krajobrazu dzielnicy Prądnika Czerwonego. W części pawilonów wejściowych, obok przeszklonych, stalowych konstrukcji umieszczone zostaną masywne, ceglane mury porośnięte roślinnością. Gatunki wykorzystane przy tworzeniu muru mają zostać dobrane tak, aby były estetyczne i łatwe w utrzymaniu przez cały rok.
Wizualizacja pawilonu
© Prota Polska
Data rozpoczęcia prac budowlanych związanych z nowym ciągiem komunikacyjnym, w tym z przystankiem przy rondzie Polsadu nie jest znana.