Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Oglądnij transmisje LIVE z jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
SAVE THE DATE!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand

Jak będzie wyglądał przystanek tramwajowy na rondzie Polsadu w Krakowie?

26 listopada '21

Wiemy, jak będzie wyglądał podziemny przystanek tramwajowy przy rondzie Polsadu. Obiekt ma być częścią nowego ciągu komunikacyjnego łączącego krakowską dzielnice Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera na Prądniku Czerwonym.

inwestycja transportowa

Najnowszy przystanek zlokalizowany pod powierzchnią ziemi przy rondzie Polsadu zaprojektowali architekci z firmy Prota Polska na zlecenie konsorcjum firm Gülermak. Całe założenie budowy nowego ciągu powstaje w oparciu o partnerstwo publiczno–prywatne. Ze strony miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.W ramach inwestycji powstać ma między innymi dziesięć przystanków, tunel w okolicy ronda Polsadu, rozbudowa pętli dla tramwajów przy ulicy Jancarza oraz infrastruktura towarzysząca.

wizualizacja poziomu -2

© Prota Polska

przystanek

Projekt zaproponowany przez biuro projektowa Prota Polska otrzymał pozytywną opinię Głównego Architekta Miasta Krakowa, Tomasza Bobrowskiego. Jak ma wyglądać nowy podziemny przystanek tramwajowy?

Projekt zakłada budowę przystanku dwupoziomowego. Na poziomie minus jeden umieszczone zostałyby ciągi komunikacyjne dla pieszych połączone z poziomem zero czterema klatkami schodowymi. Na poziomie minus dwa znalazłyby się perony tramwajowe. Każdy pawilon wyjściowy miałby zostać zadaszony. Obok konwencjonalnych schodów umieszczone zostaną schody ruchome i windy na rowery lub wózki. Obiekt ma być przystosowany do poruszania się osób z niepełnosprawnością ruchową.
Autorzy projektu starali się stworzyć obiekt, w którym nie występuje częsta monotonia długich korytarzy. Aby uniknąć takiego efektu, projektanci stworzyli układ okładzin złożony różnorodnych materiałów, który mimo powtarzalności stara się uniknąć efekt monotoniczności.

wizualizacja ciągu pieszego

© Prota Polska

Materiały obiektu mają nawiązywać do tych dominujących w zabytkowej części Krakowa.

Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku "Rondo Polsadu" były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamieńcegła. Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki — opisuje architektka Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska.

wizualizacja pawilonu

© Prota Polska

Poza nawiązaniem do lokalnej architektury dla autorów istotne było wprowadzenie elementów zieleni — nawiązujących do krajobrazu dzielnicy Prądnika Czerwonego. W części pawilonów wejściowych, obok przeszklonych, stalowych konstrukcji umieszczone zostaną masywne, ceglane mury porośnięte roślinnością. Gatunki wykorzystane przy tworzeniu muru mają zostać dobrane tak, aby były estetyczne i łatwe w utrzymaniu przez cały rok.

Wizualizacja pawilonu

© Prota Polska

Data rozpoczęcia prac budowlanych związanych z nowym ciągiem komunikacyjnym, w tym z przystankiem przy rondzie Polsadu nie jest znana.

Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

PORTA BY ME – konkurs
Sarnie osiedle - dni otwarte 15-16 listopada
Ergonomia. Twój przybiurkowy fizjoterapeuta
INSPIRACJE