Metro Warszawskie podpisało umowę na wykonanie prac przedprojektowych pierwszego etapu trzeciej linii metra. Koncepcję odcinka od stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia przygotuje firma ILF Consulting Engineers Polska.
5 przystanków i zaplecze techniczne
fot. UM Warszawa
Podpisana umowa dotyczy prac nad projektem koncepcyjnym, analiz technologicznych oraz specyfikacji robót budowlanych. W 18 miesięcy powstać ma dokumentacja I etapu linii, która docelowo połączy Stadion Narodowy, przez Rondo Wiatraczna i Gocław z Mokotowem po drugiej stronie Wisły. W ramach zleconych prac powstaną koncepcje tuneli i przystanków Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. W ramach inwestycji planowane jest też odgałęzienie i budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka.
zaprojektuj i zbuduj
fot. Metro Warszawskie / ILF
Po przekazaniu dokumentacji władze Warszawy zamierzają ogłosić przetarg na prace w trybie zaprojektuj i zbuduj. Mimo trudnej sytuacji finansowej miasta, budowa uzyskała priorytet, pomimo zastrzeżeń ekspertów i ruchów miejskich dotyczących jej przebiegu i planowanego wykorzystania. Społecznicy wskazywali, że metro nie będzie konkurencyjne wobec planowanej linii tramwajowej na Gocław. Dużo prostsza i tańsza inwestycja została jednak odłożona w czasie.
fot. Metro Warszawskie / ILF
Zawiły przebieg odcinka położonego głównie na terenie Pragi Południe został wyznaczony na podstawie analiz ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko) i wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju.
architektura stacji
fot. Metro Warszawskie / ILF
Projektanci z ILF pracowali wcześniej przy projektach części stacji na II linii metra, zlokalizowanych po jej praskiej stronie (od Szwedzkiej do Bródna). Zapowiadają kontynuację, prostego i utylitarnego charakteru projektu, ale niepozbawionego indywidualnej oprawy architektonicznej i plastycznej. Stacje będą minimalistyczne, realizowane według podobnego schematu konstrukcyjnego. Utrzymane w jasnych barwach sufity będą uzupełnione przez kolorowe okładziny ścienne, kształtowane w sposób poprawiający akustykę wnętrza. Każdy z przystanków otrzyma inny kolor lub przewodni motyw graficzny.
fot. Metro Warszawskie / ILF
Zaplanowano też dwa rodzaje zadaszeń wejść do metra – jedne w formie prostopadłościennych pawilonów, podobne do tych na Targówku oraz drugi typ w formie betonowego dysku. Ciekawostką jest świetlik na stacji Wiatraczna, wpuszczający światło do pomieszczeń pod ziemią. Głównym materiałem wiat wejściowych jest beton architektoniczny i szkło bądź elementy kompozytowe. Na posadzkach – granit. Sufity – z paneli metalowych akustycznych. Ściany zatorowe – płyty kompozytowe bądź prefabrykowane ustroje akustyczne.