Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Oglądnij retransmisje spotkań LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand

Znamy projektantów i wygląd III linii warszawskiego metra

02 grudnia '21

Metro Warszawskie podpisało umowę na wykonanie prac przedprojektowych pierwszego etapu trzeciej linii metra. Koncepcję odcinka od stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia przygotuje firma ILF Consulting Engineers Polska.

5 przystanków i zaplecze techniczne

Schemat linii

fot. UM Warszawa

Podpisana umowa dotyczy prac nad projektem koncepcyjnym, analiz technologicznych oraz specyfikacji robót budowlanych. W 18 miesięcy powstać ma dokumentacja I etapu linii, która docelowo połączy Stadion Narodowy, przez Rondo Wiatraczna i Gocław z Mokotowem po drugiej stronie Wisły. W ramach zleconych prac powstaną koncepcje tuneli i przystanków Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. W ramach inwestycji planowane jest też odgałęzienie i budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka.

zaprojektuj i zbuduj

Stacja Stacja

fot. Metro Warszawskie / ILF

Po przekazaniu dokumentacji władze Warszawy zamierzają ogłosić przetarg na prace w trybie zaprojektuj i zbuduj. Mimo trudnej sytuacji finansowej miasta, budowa uzyskała priorytet, pomimo zastrzeżeń ekspertów i ruchów miejskich dotyczących jej przebiegu i planowanego wykorzystania. Społecznicy wskazywali, że metro nie będzie konkurencyjne wobec planowanej linii tramwajowej na Gocław. Dużo prostsza i tańsza inwestycja została jednak odłożona w czasie.

Stacja Stacja

fot. Metro Warszawskie / ILF

Zawiły przebieg odcinka położonego głównie na terenie Pragi Południe został wyznaczony na podstawie analiz ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko) i wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju.

architektura stacji

Stacja Stacja

fot. Metro Warszawskie / ILF

Projektanci z ILF pracowali wcześniej przy projektach części stacji na II linii metra, zlokalizowanych po jej praskiej stronie (od Szwedzkiej do Bródna). Zapowiadają kontynuację, prostego i utylitarnego charakteru projektu, ale niepozbawionego indywidualnej oprawy architektonicznej i plastycznej. Stacje będą minimalistyczne, realizowane według podobnego schematu konstrukcyjnego. Utrzymane w jasnych barwach sufity będą uzupełnione przez kolorowe okładziny ścienne, kształtowane w sposób poprawiający akustykę wnętrza. Każdy z przystanków otrzyma inny kolor lub przewodni motyw graficzny.

Stacja Stacja

fot. Metro Warszawskie / ILF

Zaplanowano też dwa rodzaje zadaszeń wejść do metra – jedne w formie prostopadłościennych pawilonów, podobne do tych na Targówku oraz drugi typ w formie betonowego dysku. Ciekawostką jest świetlik na stacji Wiatraczna, wpuszczający światło do pomieszczeń pod ziemią. Głównym materiałem wiat wejściowych jest beton architektoniczny i szkło bądź elementy kompozytowe. Na posadzkach – granit. Sufity – z paneli metalowych akustycznych. Ściany zatorowe – płyty kompozytowe bądź prefabrykowane ustroje akustyczne.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE