Jak walczyć z nieestetycznymi szyldami reklamowymi w miejskiej zabudowie, a jednocześnie odnawiać stare, warte uwagi i wyeksponowania budynki? Oto przykład. Duet artystów S.C Szyman i Maciej Połczyński pod okiem stowarzyszenia Traffic Design wykonał redesign jednej z modernistycznych gdyńskich kamienic, na której znajduje się kultowa „Desdemona”. Efekt robi wrażenie.
Kolejny warty uwagi projekt w przestrzeni miejskiej zrealizowany pod okiem gdyńskiego Traffic Design. Dwójka artystów S.C Szyman i Maciej Połczyński odświeżyła jedną z gdyńskich kamienic, konkretnie tę znaną pod nazwą „Panta Rei”, gdzie znajduje się kultowa „Desdemona”. Przy okazji z budynku zniknęły szyldy reklamowe.
„Panta rei” została wybudowana przed wojną przez przedsiębiorstwo o tej samej nazwie i jest jednym z przykładów gdyńskiego modernizmu. Z prośbą o wykonanie redesignu do stowarzyszenia Traffic Design zwróciła się firma Desmart Agile Software House. Kamienicę, jak wiele tego typu budynków, w ostatnich dekadach opanował wizualny chaos.
Redesign kamienicy zakładał oczyszczenie elewacji ze szpecącej reklamy, jak również uporządkowanie identyfikacji wizualnej działających tu podmiotów. Ponadto, wprowadzono nowe elementy: szyld główny „Desdemony”, szyld wizytówkowy przedsiębiorców działających na wyższych kondygnacjach, bramę, lampę, płytę chodnikową z typografią.
Płyta chodnikowa Panta Rei
© Traffic Design
Projekt realizowany był pod kuratelą Jacka Wielebskiego z Traffic Design.
S.C Szyman jest artystą, który świetnie czuje kontekst architektoniczny. Wspólnie z Maciejem Połczyńskim stworzyli metaloplastykę i liternictwo, które współgra z charakterem i rytmami budynku — tłumaczy Jacek Wielebski.
Naszym zadaniem było uporządkowanie chaosu związanego z reklamą i szyldami. Nie sililiśmy się na ekstrawagancję, staraliśmy się raczej dopasować do architektury i stworzyć coś stonowanego z chwytliwymi detalami, takimi jak klamka do bramy — mówił S.C Szyman.
Krój pisma zaprojektowany dla „Desdemony” przez Macieja Połczyńskiego nawiązuje do pierwotnej wersji szyldu. Całkiem nowe elementy oprócz bramy stanowią jeszcze lampa z numerem ulicy, wizytownik oraz płyta chodnikowa z nazwą kamienicy.
Lampa z numerem kamienicy
© Traffic Design
Działania były realizowane w ramach konkursu na wdrażanie dobrych praktyk projektowych, organizowanego przez Centrum Designu Gdynia. Równolegle do działań Traffic Design na ulicy Antoniego Abrahama odbywa się budowa pierwszego w Gdyni woonerfu, czyli strefy współdzielonej, przyjaznej dla pieszych.
Stowarzyszenie Traffic Design zajmuje się kompleksowym działaniem w zakresie sztuki i designu w przestrzeni publicznej, a także placemakingu, organizacji imprez i wydarzeń kulturalnych. Prowadzi badania i działania animacyjne, których celem jest zgłębianie charakteru i tożsamości przestrzeni miejskiej.