Galeria Europa – Daleki Wschód w Krakowie otrzymała w 2016 roku I miejsce w kategorii architektura użyteczności publicznej w 8. edycji konkursu o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza. Poniżej przypominamy zwycięski projekt autorstwa Ingarden & Ewý Architekci.
Galeria Europa – Daleki Wschód została otwarta w 2015 roku i stanowi aneks wystawienniczy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Obiekt jest przestrzenią ekspozycyjną służącą prezentacji sztuki europejskiej i kultur Azji Południowo-Wschodniej.
obiekt wzniesiono z użyciem jasnego piaskowca, uzupełnionego szkłem
© Ingarden & Ewý Architekci
Jak o projekcie mówi Krzysztof Ingarden:
Pomysł tej budowy zrodził się w roku 2004, w momencie pozyskania przez Muzeum Manggha niewielkiej działki sąsiadującej z jej terenem od strony ulicy Konopnickiej. Dla Muzeum Manggha głównym celem było poszerzenie możliwości działań artystycznych i wystawienniczych z polsko-japońskich na europejsko-dalekowschodnie, co zbiegło się w czasie ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
klasyczne przestrzenie galeryjne
W galerii znajdują się dwie sale ekspozycyjne umieszczone na dwóch kondygnacjach. Obie sale mają charakter klasycznych białych przestrzeni galeryjnych (tzw. „white cube”), maksymalnie neutralnych w wyrazie, umożliwiających ekspozycję różnorodnych form sztuki, głównie nowoczesnej. Tego typu sal wystawowych brakowało w głównym budynku Mangghi, która dostosowana jest głównie do wymogów ekspozycyjnych sztuki historycznej. Nowy budynek znacząco rozszerza ten zakres, co daje kuratorom dużą swobodę w sposobie wykorzystania przestrzeni i realizacji projektów ekspozycyjnych. Galeria wyposażona została w niezbędne zaplecza przygotowania wystaw, magazyny, przestrzeń biurową dla kuratorów i miejsca parkingowe.
budynek jest neutalnym, architektonicznym tłem dla Mangghi
© Ingarden & Ewý Architekci
tło dla Mangghi
Budynek główny Muzeum Manggha jest obiektem kompozycyjnie skończonym, o wyrafinowanej i unikatowej formie dachu. Jakiekolwiek działanie uzupełniające lub kontynuujące tę kompozycję niosłoby niebezpieczeństwo zaburzenia tej niezaprzeczalnej harmonii. Celem nowego budynku Galerii było uszanowanie tej wyjątkowości i stworzenie neutralnego architektonicznego tła porządkującego otoczenie od strony ul. Konopnickiej. Dominantą pod względem formalnym i funkcjonalnym pozostał więc budynek Muzeum Manggha i jemu podporządkowana jest skala i kompozycja nowego budynku. Jego minimalistyczna bryła została więc usytuowana w sposób taki, aby nie przesłaniała istniejącej bryły od strony ulicy Konopnickiej. Wysokość została dostosowana do skali sfalowanego dachu budynku głównego — dodaje Krzysztof Ingarden.
duży taras to przestrzeń na wydarzenia plenerowe
© Ingarden & Ewý Architekci
Galeria Europa – Daleki Wschód została dosunięta do ulicy Konopnickiej, tworząc jej nową pierzeję; od strony Muzeum Manggha zaś powstało przedpole ze schodami, platformami i tarasem, doskonale nadającymi się do wystaw plenerowych czy spotkań i wydarzeń na świeżym powietrzu. Nowy obiekt wzniesiono z użyciem jasnego piaskowca, uzupełnionego szkłem, co podkreśliło spokojny, subtelny wyraz siedziby nowej galerii.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Ingarden & Ewý Architekci