Galeria Ginkgo,
projekt: MORE Architects
Galeria Ginkgo, zlokalizowana na chińskiej wyspie Jiaxing, została zaprojektowana przez biuro MORE Architecture, z siedzibami w Szanghaju i Amsterdamie. Pracownia, łącząc w swojej działalności badania urbanistyczne, planowanie przestrzenne i projektowanie miast, bazuje na doświadczeniach z Chin i Europy. Dzięki temu wypracowała zrównoważony model urbanistyki, który łączy w sobie planowanie odgórne i oddolne — gdzie decyzje władz i ekspertów uzupełniane są przez zaangażowanie lokalnych społeczności, tworząc bardziej funkcjonalne i przyjazne przestrzenie miejskie.
Galeria Ginkgo Gallery znajduje się na wyspie z drzewami miłorzębu, położonej na jeziorze w Jiaxing w Chinach
©Kris Provoost
zerwanie z „boomem muzealnym”
W ostatnich latach Chiny doświadczyły tzw. „boomu muzealnego”, czyli gwałtownego wzrostu liczby efektownych budynków muzealnych. Galeria Ginkgo to przeciwieństwo tej tendencji — jej skromna bryła zewnętrzna zupełnie nie przypomina typowej instytucji artystycznej. Architekci, inspirowani strukturą tradycyjnych wiosek w prowincji Zhejiang, stworzyli projekt, który przypomina lokalną osadę.
Galeria Ginkgo – wizualizacja
©MORE Architecture
galeria inspirowana układem wioski
Budynek galerii składa się z wielu prostokątnych pomieszczeń, połączonych ze sobą wąskimi przejściami. Taki układ przypomina wiejskie domy, zachęcając odwiedzających do swobodnego eksplorowania różnych części obiektu, jakby zwiedzali małe miasteczko.
Galeria Ginkgo – plan piętra
©MORE Architecture
ascetyczna forma galerii
Elewacja od strony jeziora składa się z naprzemiennie wysuniętych przeszklonych przestrzeni, a solidne betonowe ściany podtrzymują zakrzywione płyty. Beton, użyty zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku, został odlany na miejscu, co miało na celu ograniczenie liczby używanych materiałów, a tym samym zmniejszenie kosztów transportu, odpadów budowlanych i potrzeby użycia dodatkowych opakowań.
Galeria Ginkgo jest zamknięta od strony południowej i posiada zakrzywione dachy
©Kris Provoost
Już na wczesnym etapie projektowania Ginkgo Gallery stało się jasne, że skromny projekt muzeum wymaga skromnego użycia materiałów
— przyznał zespół projektowy
Galeria Ginkgo – aksonometria
©MORE Architecture
brutalistyczne wnętrza
Wnętrza galerii mają surowy, brutalistyczny charakter. Tekstura betonu, uzyskana dzięki odlewowi z rusztowań i desek, tworzy surową, chropowatą powierzchnię na ścianach i sufitach. Wystawowe sale łączą się ze sobą przejściami, co umożliwia odwiedzającym samodzielny wybór trasy zwiedzania.
Sale wystawowe Galerii Ginkgo są połączone wąskimi przejściami, umożliwiając odwiedzającym swobodne poruszanie się i odkrywanie kolejnych przestrzeni
©Kris Provoost
Architekci połączyli dwie typologie muzealne — tradycyjne, prowadzone trasy oraz możliwość swobodnego poruszania się. Dzięki temu kuratorzy mogą dowolnie komponować narracje wystawowe, dostosowując je do różnych potrzeb.
Galeria Ginkgo – model
©MORE Architecture
światło w roli kluczowej
Galeria została zaprojektowana tak, aby światło naturalne równomiernie oświetlało przestrzenie wystawowe. Strona południowa budynku jest zamknięta, natomiast północna otwarta, co zapewnia optymalne warunki oświetleniowe. Dodatkowo, wysokość i rozmiary sal zwiększają się od południa ku północy, a zakrzywione dachy filtrują światło dzienne, wzmacniając jego naturalny przepływ.
Galeria Ginkgo – przekrój poprzeczny budynku
©MORE Architecture
dialog z otoczeniem
Otoczenie galerii odgrywa kluczową rolę w jej odbiorze. Samo zbliżanie się do budynku, zlokalizowanego na wyspie, stanowi unikalne doświadczenie. Wystawa rozpoczyna się w ogrodzie rzeźb, a teren wyspy może być wykorzystywany do ekspozycji plenerowych, tworząc pełną harmonii przestrzeń, która łączy architekturę z naturą.
Galeria Ginkgo tworzy silną więź z krajobrazem i jeziorem
©Kris Provoost
Galeria Ginkgo to przykład nowoczesnej architektury, która łączy estetykę z funkcjonalnością oraz wrażliwość na otoczenie. Projekt MORE Architecture odnosi się do lokalnych tradycji i stawia pytania o przyszłość urbanistyki oraz relacje człowieka z przestrzenią.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni MORE Architects.