Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

O galerii sztuki, która udaje… że nią nie jest. Brutalistyczna „wioska” na wyspie Jiaxing

16 października '24
Dane techniczne
nazwa:

Galeria Ginkgo
(GALLERY GINKGO)

funkcja: GALERIA SZTUKI
lokalizacja:

JIAXING, Chiny

pracownie: MORE Architecture
kierownik projektu: DAAN ROGGEVEEN
zespół projektowy: ROBERT CHEN, LINA PENG, PEDRO MARTINS, EMILIO WANG, MENGYAO HAN, ANNA CLEMENT MAE SZETO, JEFFREY KUO
konstrukcja / MEP / HVAC:
9LEON, JIAXING
wykonawca: ZHEJIANG ZHONGCHENG CONSTRUCTION ENGINEERING GROUP
fasada: SHANGHAI MEITE CURTAIN WALL CO. LTD
klient: DI YUAN ART GALLERY

kalendarium

  • projekt
  • realizacja

 

  • 2018 - 202
  • 2021 - 2023
powierzchnia użytkowa:
2500 m²

Galeria Ginkgo,
projekt: MORE Architects

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Galeria Ginkgo, zlokalizowana na chińskiej wyspie Jiaxing, została zaprojektowana przez biuro MORE Architecture, z siedzibami w Szanghaju i Amsterdamie. Pracownia, łącząc w swojej działalności badania urbanistyczne, planowanie przestrzenne i projektowanie miast, bazuje na doświadczeniach z Chin i Europy. Dzięki temu wypracowała zrównoważony model urbanistyki, który łączy w sobie planowanie odgórne i oddolne — gdzie decyzje władz i ekspertów uzupełniane są przez zaangażowanie lokalnych społeczności, tworząc bardziej funkcjonalne i przyjazne przestrzenie miejskie.

 Galeria Ginkgo Gallery znajduje się na wyspie z drzewami miłorzębu, położonej na jeziorze w Jiaxing w Chinach

Galeria Ginkgo Gallery znajduje się na wyspie z drzewami miłorzębu, położonej na jeziorze w Jiaxing w Chinach

©Kris Provoost

zerwanie z „boomem muzealnym”

W ostatnich latach Chiny doświadczyły tzw. „boomu muzealnego”, czyli gwałtownego wzrostu liczby efektownych budynków muzealnych. Galeria Ginkgo to przeciwieństwo tej tendencji — jej skromna bryła zewnętrzna zupełnie nie przypomina typowej instytucji artystycznej. Architekci, inspirowani strukturą tradycyjnych wiosek w prowincji Zhejiang, stworzyli projekt, który przypomina lokalną osadę.

Galeria Ginkgo - wizualizacja

Galeria Ginkgo – wizualizacja

©MORE Architecture

galeria inspirowana układem wioski

Budynek galerii składa się z wielu prostokątnych pomieszczeń, połączonych ze sobą wąskimi przejściami. Taki układ przypomina wiejskie domy, zachęcając odwiedzających do swobodnego eksplorowania różnych części obiektu, jakby zwiedzali małe miasteczko.

Galeria Ginkgo - plan piętra

Galeria Ginkgo – plan piętra

©MORE Architecture

ascetyczna forma galerii

Elewacja od strony jeziora składa się z naprzemiennie wysuniętych przeszklonych przestrzeni, a solidne betonowe ściany podtrzymują zakrzywione płyty. Beton, użyty zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku, został odlany na miejscu, co miało na celu ograniczenie liczby używanych materiałów, a tym samym zmniejszenie kosztów transportu, odpadów budowlanych i potrzeby użycia dodatkowych opakowań.

Galeria Ginkgo jest zamknięta od strony południowej i posiada zakrzywione dachy

Galeria Ginkgo jest zamknięta od strony południowej i posiada zakrzywione dachy

©Kris Provoost

Już na wczesnym etapie projektowania Ginkgo Gallery stało się jasne, że skromny projekt muzeum wymaga skromnego użycia materiałów

— przyznał zespół projektowy 

Galeria Ginkgo - aksonometria

Galeria Ginkgo – aksonometria

©MORE Architecture

brutalistyczne wnętrza

Wnętrza galerii mają surowy, brutalistyczny charakter. Tekstura betonu, uzyskana dzięki odlewowi z rusztowań i desek, tworzy surową, chropowatą powierzchnię na ścianach i sufitach. Wystawowe sale łączą się ze sobą przejściami, co umożliwia odwiedzającym samodzielny wybór trasy zwiedzania.

Sale wystawowe Galerii Ginkgo są połączone wąskimi przejściami, umożliwiając odwiedzającym swobodne poruszanie się i odkrywanie kolejnych przestrzeni

Sale wystawowe Galerii Ginkgo są połączone wąskimi przejściami, umożliwiając odwiedzającym swobodne poruszanie się i odkrywanie kolejnych przestrzeni

©Kris Provoost

Architekci połączyli dwie typologie muzealne — tradycyjne, prowadzone trasy oraz możliwość swobodnego poruszania się. Dzięki temu kuratorzy mogą dowolnie komponować narracje wystawowe, dostosowując je do różnych potrzeb.

Galeria Ginkgo - model

Galeria Ginkgo – model

©MORE Architecture

światło w roli kluczowej

Galeria została zaprojektowana tak, aby światło naturalne równomiernie oświetlało przestrzenie wystawowe. Strona południowa budynku jest zamknięta, natomiast północna otwarta, co zapewnia optymalne warunki oświetleniowe. Dodatkowo, wysokość i rozmiary sal zwiększają się od południa ku północy, a zakrzywione dachy filtrują światło dzienne, wzmacniając jego naturalny przepływ.

Galeria Ginkgo - przekrój poprzeczny budynku

Galeria Ginkgo – przekrój poprzeczny budynku

©MORE Architecture

dialog z otoczeniem

Otoczenie galerii odgrywa kluczową rolę w jej odbiorze. Samo zbliżanie się do budynku, zlokalizowanego na wyspie, stanowi unikalne doświadczenie. Wystawa rozpoczyna się w ogrodzie rzeźb, a teren wyspy może być wykorzystywany do ekspozycji plenerowych, tworząc pełną harmonii przestrzeń, która łączy architekturę z naturą.

Galeria Ginkgo tworzy silną więź z krajobrazem i jeziorem

Galeria Ginkgo tworzy silną więź z krajobrazem i jeziorem

©Kris Provoost

Galeria Ginkgo to przykład nowoczesnej architektury, która łączy estetykę z funkcjonalnością oraz wrażliwość na otoczenie. Projekt MORE Architecture odnosi się do lokalnych tradycji i stawia pytania o przyszłość urbanistyki oraz relacje człowieka z przestrzenią.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni MORE Architects.

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE