Olsztyńskie Liceum Plastyczne może pochwalić się nowym pawilonem wystawienniczym. Architekci z Biura Architektonicznego Gadomscy do budynku szkoły z lat 60. XX wieku dobudowali nowy obiekt, który dzięki dużym przeszkleniom stanowi wchodzącą w przestrzeń miejską galerię sztuki.
Państwowe Liceum Plastyczne im. Frederica Mendesohna w Olsztynie prowadzi zajęcia praktyczne na kierunkach: malarstwo, grafika i rzeźba i ceramika. Prace powstałe na lekcjach znane są przeważnie tylko gronu pedagogicznemu, stąd też kierownictwo PLP w 2017 roku podjęło decyzję o budowie pawilonu wystawienniczego. Drogą konkursu wyłoniono projekt autorstwa Biura Architektonicznego Gadomscy.
budynek powstał na rogu dwóch ulic
fot.: Jakub Obarek © Biuro Architektoniczne Gadomscy
nowy obiekt na mapie Olsztyna
Nowopowstały, jednokondygnacyjny pawilon położony jest w ścisłym centrum Olsztyna, na rogu dwóch ulic Partyzantów i Lanca. Wysokość obiektu autorzy odnieśli do poziomu gzymsów liceum oraz otaczającej historycznej, pierzejowej zabudowy. Pawilon uzupełnia program funkcjonalny szkoły, poszerzając ramy jej działalności o m.in. publiczne wystawy, prezentacje, wydarzenia artystyczne z możliwością wprowadzenia odbiorców w przestrzeń planowanego, wewnętrznego „ogrodu sztuki”.
Jak o projektowaniu galerii i trudnościach z tym związanych mówią autorzy:
Galeria sztuki jako obiekt architektury to trudne wyzwanie. Dylematy w takich wypadkach zawsze są podobne — czy oprawa architektoniczna ma prawo przykuwać uwagę odbiorcy nakierowanego na prezentowane eksponaty? Czy istnieje pojęcie architektury estetycznie „neutralnej”? Jak zaprojektować przestrzeń uniwersalną, zdolną do eksponowania wystaw o zmieniającej się tematyce i różnych koncepcjach wystawienniczych?
wnętrze pawilonu
fot.: Mieczysław Wieliczko © Biuro Architektoniczne Gadomscy
przeszklony pawilon
Powstały obiekt przeznaczony na ekspozycję prac uczniowskich pełni również rolę wielofunkcyjnej przestrzeni edukacyjnej, warsztatowej i konferencyjnej. Amfiteatralne zewnętrzne atrium to galeria rzeźby wielkogabarytowej. Wstęgowe przeszklenia łączą wewnętrzną przestrzeń galerii z zewnętrzną przestrzenią ulicy. Zastosowanie rastra nałożonego na klasyczną szklaną fasadę minimalizuje optyczną granicę generowaną przez szkło — podwójna struktura elewacji skupia uwagę odbiorcy na zewnętrznym ruszcie elewacyjnym. Dzięki przeszklonym elewacjom budynek otwiera się zarówno w stronę szkoły, jak i przechodnia, zapraszając go do interakcji ze sztuką.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Biura Architektonicznego Gadomscy