Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Geometrii dialog z naturą – Muzeum Sztuki Sorol i Meier Partners inspirowane konfucjanizmem

28 października '24
Dane techniczne
nazwa: 솔올미술관이
(Muzeum Sztuki Sorol)
funkcja: MUZEUM
lokalizacja:

GANGNEUNG, Korea Południowa

pracownie: Meier Partners
patrnerzy:

DUKHO YEON, GUILLERMO MURCIA, SHARON OH

główny architekt i kierownik projektu:

HYUNGGYU CHOI

zespół projektowy:

YUHWA JEONG, TETSUHITO ABE, JUN KAWAI

właściciel:

GYO-DONG PARK HOLDINGS (GDPH)

kierownik budowy

ASIA GENERAL CONSTRUCTION

kalendarium

  • realizacja

 

powierzchnia:

  • całkowita
  • użytkowa

 

  • 31 262 
  • 3 222 m²

Muzeum Sztuki Sorol,
projekt: Meier Partners

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Muzeum Sztuki Sorol, zaprojektowane przez pracownię architektoniczną Meier Partners, otworzyło swoje podwoje w styczniu tego roku. Budynek znajduje się w Gangneung, w Korei Południowej — mieście położonym około 160 kilometrów na wschód od Seulu, na wschodnim wybrzeżu Półwyspu Koreańskiego. Swoją nazwę muzeum czerpie od określenia historycznej okolicy „Sorol,” co po koreańsku oznacza „wieś pełna sosen”.

Muzeum Sztuki Sorol - główne wejście i przeszklony pawilon holu

Muzeum Sztuki Sorol — główne wejście i przeszklony pawilon holu

© Roland Halbe

muzeum sztuki współczesnej
w sercu Gangneung

Budynek stanowi integralną część publicznego parku Gyo-Dong 7, usytuowanego w sercu Gangneung, jednego z najpiękniejszych regionów Korei. Architekci wykorzystali falistą topografię terenu, umieszczając muzeum na najwyższym płaskowyżu, co zapewnia odwiedzającym panoramiczne widoki na otaczającą przyrodę. 

Muzeum sztuki Sorol - plan terenu

Muzeum sztuki Sorol — plan terenu

© Meier Partners

nowoczesna instytucja
w tradycyjnym kontekście 

Przestrzeń muzeum skupiona jest wokół dziedzińca, co odzwierciedla inspiracje Meier Partners tradycyjną architekturą koreańską. Kompleks składa się z trzech brył: północnego wysuniętego skrzydła, „sześcianu”, w którym mieszczą się biura muzeum i przestrzeni wystawienniczych, oraz przeszklonego pawilonu pomiędzy nimi, w którym ulokowano główne wejście, hol i kawiarnię.

Muzeum Sztuki Sorol - widok z lotu ptaka na budynek i miasto Gangneung

Muzeum Sztuki Sorol — widok z lotu ptaka na budynek i miasto Gangneung

© Roland Halbe

Taki układ budynku tworzy kształt litery T, co umożliwia odwiedzającym swobodne poruszanie się między piętrami oraz interakcję z ogrodami i stawem na zewnątrz.

Muzeum Sztuki Sorol - widok na bryłę, która

Muzeum Sztuki Sorol — widok na bryłę, która „unosi się” nad basenem

© Roland Halbe

Budowla wyróżnia się lśniącymi białymi elewacjami, licznymi przeszkleniami oraz charakterystyczną, długą rampą, która nawiązuje do Centrum Rzemiosła Le Corbusiera w Cambridge w Massachusetts. W trakcie budowy zastosowano biały, eksponowany beton, aluminiową ścianę osłonową, płyty kompozytowe, szkło oraz kamień.

Muzeum Sztuki Sorol - zewnętrzna rampa prowadząca do głównej przestrzeni wystawienniczej

Muzeum Sztuki Sorol — zewnętrzna rampa prowadząca do głównej przestrzeni wystawienniczej

© Roland Halbe

Koncepcja Muzeum Sorol polegała na stworzeniu spokojnej i prostej, a jednocześnie zapadającej w pamięć przestrzeni, która prezentuje harmonijne połączenie sztuki, architektury i natury. 

— komentuje Sharon Oh, architekt i menedżer projektu. 

Muzeum Sztuki Sorol - południowa elewacja

Muzeum Sztuki Sorol — południowa elewacja

© Meier Partners

elastyczne przestrzenie wystawiennicze

W Muzeum Sztuki Sorol Meier Partners połączyło intymne, neutralne przestrzenie ekspozycyjne z otwartymi strefami komunikacyjnymi, gdzie światło naturalne oraz widoki na zieleń tworzą harmonijny dialog między wnętrzem a krajobrazem.

Muzeum Sztuki Sorol - most z widokiem na kawiarnię muzealną

Muzeum Sztuki Sorol — most z widokiem na kawiarnię muzealną

© Roland Halbe

Świetlik w głównej przestrzeni wystawienniczej zapewnia przepływ rozproszonego światła dziennego, a liczne przeszklenia oferują widok na park, jednocześnie pozostawiając wystarczająco dużo miejsca na ścianach do ekspozycji. Każda wystawa w muzeum oferuje kuratorom różnorodne możliwości aranżacji, dostosowane do specyfiki prezentowanych tematów.

Muzeum Sztuki Sorol - główna przestrzeń wystawiennicza ze świetlikiem w dachu

Muzeum Sztuki Sorol — główna przestrzeń wystawiennicza ze świetlikiem w dachu

© Roland Halbe

nawiązanie do konfucjanizmu:
minimalistyczna estetyka i bliskość z naturą

Inspiracja konfucjanizmem w projekcie Muzeum Sztuki Sorol przejawia się w harmonijnym wkomponowaniu budynku w krajobraz i minimalistycznej estetyce. Duże przeszklenia oraz układ wokół centralnego dziedzińca nawiązują do równowagi i bliskości z naturą, a introwertyczne galerie i otwarte korytarze uzupełniają się, tworząc atmosferę skupienia, która sprzyja spokojnej kontemplacji sztuki.

Muzeum sztuki Sorol - kawiarnia muzealna umieszczona w pawilonie wejściowym

Muzeum sztuki Sorol — kawiarnia muzealna umieszczona w pawilonie wejściowym

© Roland Halbe

Podczas swojej pierwszej wystawy Muzeum Sztuki Sorol zaprezentowało prace Lucio Fontany obok dzieł koreańskiego artysty Quaca Insika. Niedawno otworzyło także pierwszą w Korei wystawę artystki z Ameryki Północnej — Agnes Martin, której poszukiwania czystej abstrakcji były głęboko inspirowane buddyzmem zen i taoizmem. Te ekspozycje sprzyjały angażującemu dialogowi z ogólną wizją projektową muzeum, inspirowaną koreańskim dziedzictwem konfucjańskim, wyrażającą się w prostocie formy, materiałów i kompozycji oraz promującą harmonijne relacje z naturą.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Archermit.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE