Muzeum Sztuki Sorol,
projekt: Meier Partners
Muzeum Sztuki Sorol, zaprojektowane przez pracownię architektoniczną Meier Partners, otworzyło swoje podwoje w styczniu tego roku. Budynek znajduje się w Gangneung, w Korei Południowej — mieście położonym około 160 kilometrów na wschód od Seulu, na wschodnim wybrzeżu Półwyspu Koreańskiego. Swoją nazwę muzeum czerpie od określenia historycznej okolicy „Sorol,” co po koreańsku oznacza „wieś pełna sosen”.
Muzeum Sztuki Sorol — główne wejście i przeszklony pawilon holu
© Roland Halbe
muzeum sztuki współczesnej
w sercu Gangneung
Budynek stanowi integralną część publicznego parku Gyo-Dong 7, usytuowanego w sercu Gangneung, jednego z najpiękniejszych regionów Korei. Architekci wykorzystali falistą topografię terenu, umieszczając muzeum na najwyższym płaskowyżu, co zapewnia odwiedzającym panoramiczne widoki na otaczającą przyrodę.
Muzeum sztuki Sorol — plan terenu
© Meier Partners
nowoczesna instytucja
w tradycyjnym kontekście
Przestrzeń muzeum skupiona jest wokół dziedzińca, co odzwierciedla inspiracje Meier Partners tradycyjną architekturą koreańską. Kompleks składa się z trzech brył: północnego wysuniętego skrzydła, „sześcianu”, w którym mieszczą się biura muzeum i przestrzeni wystawienniczych, oraz przeszklonego pawilonu pomiędzy nimi, w którym ulokowano główne wejście, hol i kawiarnię.
Muzeum Sztuki Sorol — widok z lotu ptaka na budynek i miasto Gangneung
© Roland Halbe
Taki układ budynku tworzy kształt litery T, co umożliwia odwiedzającym swobodne poruszanie się między piętrami oraz interakcję z ogrodami i stawem na zewnątrz.
Muzeum Sztuki Sorol — widok na bryłę, która „unosi się” nad basenem
© Roland Halbe
Budowla wyróżnia się lśniącymi białymi elewacjami, licznymi przeszkleniami oraz charakterystyczną, długą rampą, która nawiązuje do Centrum Rzemiosła Le Corbusiera w Cambridge w Massachusetts. W trakcie budowy zastosowano biały, eksponowany beton, aluminiową ścianę osłonową, płyty kompozytowe, szkło oraz kamień.
Muzeum Sztuki Sorol — zewnętrzna rampa prowadząca do głównej przestrzeni wystawienniczej
© Roland Halbe
Koncepcja Muzeum Sorol polegała na stworzeniu spokojnej i prostej, a jednocześnie zapadającej w pamięć przestrzeni, która prezentuje harmonijne połączenie sztuki, architektury i natury.
— komentuje Sharon Oh, architekt i menedżer projektu.
Muzeum Sztuki Sorol — południowa elewacja
© Meier Partners
elastyczne przestrzenie wystawiennicze
W Muzeum Sztuki Sorol Meier Partners połączyło intymne, neutralne przestrzenie ekspozycyjne z otwartymi strefami komunikacyjnymi, gdzie światło naturalne oraz widoki na zieleń tworzą harmonijny dialog między wnętrzem a krajobrazem.
Muzeum Sztuki Sorol — most z widokiem na kawiarnię muzealną
© Roland Halbe
Świetlik w głównej przestrzeni wystawienniczej zapewnia przepływ rozproszonego światła dziennego, a liczne przeszklenia oferują widok na park, jednocześnie pozostawiając wystarczająco dużo miejsca na ścianach do ekspozycji. Każda wystawa w muzeum oferuje kuratorom różnorodne możliwości aranżacji, dostosowane do specyfiki prezentowanych tematów.
Muzeum Sztuki Sorol — główna przestrzeń wystawiennicza ze świetlikiem w dachu
© Roland Halbe
nawiązanie do konfucjanizmu:
minimalistyczna estetyka i bliskość z naturą
Inspiracja konfucjanizmem w projekcie Muzeum Sztuki Sorol przejawia się w harmonijnym wkomponowaniu budynku w krajobraz i minimalistycznej estetyce. Duże przeszklenia oraz układ wokół centralnego dziedzińca nawiązują do równowagi i bliskości z naturą, a introwertyczne galerie i otwarte korytarze uzupełniają się, tworząc atmosferę skupienia, która sprzyja spokojnej kontemplacji sztuki.
Muzeum sztuki Sorol — kawiarnia muzealna umieszczona w pawilonie wejściowym
© Roland Halbe
Podczas swojej pierwszej wystawy Muzeum Sztuki Sorol zaprezentowało prace Lucio Fontany obok dzieł koreańskiego artysty Quaca Insika. Niedawno otworzyło także pierwszą w Korei wystawę artystki z Ameryki Północnej — Agnes Martin, której poszukiwania czystej abstrakcji były głęboko inspirowane buddyzmem zen i taoizmem. Te ekspozycje sprzyjały angażującemu dialogowi z ogólną wizją projektową muzeum, inspirowaną koreańskim dziedzictwem konfucjańskim, wyrażającą się w prostocie formy, materiałów i kompozycji oraz promującą harmonijne relacje z naturą.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Archermit.