Oglądnij retransmisje spotkań LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Jak w bryle zamknąć przeszywającą ciszę? Kozień Architekci… egzamin z wrażliwości

08 listopada '24
Dane techniczne
Nazwa: Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Inwestor: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Lokalizacja: Polska, Oświęcim
Projekt: Kozień Architekci
Autorzy: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka
Współpraca: Joanna Filipek, Ewelina Michalik Krok, Małgorzata Szewczyk, Dawid Gizicki, Michał Rączka, Katarzyna Basista, Dagmara Czaja, Marcin Gierbienis, Magdalena Habrat-Rączka, Jakub Kornecki, Małgorzata Walkosz, Jakub Dziewoński
Konstrukcja: Firma Inżynierska Statyk – Wojciech Wilczek
Instalacje: Atrem S.A.
Drogi: CEGROUP

Kalendarium:

  • konkurs
  • projekt budowlany
  • realizacja (I etap)


 
2010
2013
2020–2023

Są takie projekty, które dotykają najbardziej bolesnych tematów. Jak w bryle zamknąć przeszywającą ciszę? Czy architektura może przygotować na trudne doświadczenie, z jakim za chwilę się zmierzymy? Jak dużej wrażliwości takie zadanie wymaga od architekta?

W ubiegłym roku Miejsce Pamięci w Auschwitz-Birkenau odwiedziło ponad 1,67 miliona osób. Od niedawna organizację ścieżki zwiedzających wspiera powiązane z terenem muzeum Centrum Obsługi Odwiedzających (COO) autorstwa krakowskiej pracowni Kozień Architekci.

plan zagospodarowania terenu

plan zagospodarowania terenu

© Kozień Architekci

Zwiedzający wchodzą na teren muzeum od strefy parkingu przez bramę budynku informacji i kas, aby dotrzeć do poczekalni, która mieści się w budynku dawnej rzeźni — reliktowi przeszłości przywrócono charakter z okresu wojny. Tu zaczyna się też zejście do podziemia, którym, przechodząc przez teren symbolicznego Placu Pamięci wyłożonego granitowym kamieniem z rozbiórki dawnej drogi prowadzącej do rzeźni, przez dawne hale mroźni i chłodni zwiedzający wchodzą na teren muzeum. Podziemne przejścia rozdzielone są na ciągi wejściowy i wyjściowy. W sąsiedztwie COO powstał też trzykondygnacyjny hostel dla wolontariuszy Miejsca Pamięci.

rzut poziomu -1

rzut poziomu -1

© Kozień Architekci

Projekt centrum jest wynikiem konkursu rozstrzygniętego w 2010 roku. Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Chwaliboga z warszawskiego oddziału SARP dostrzegło wówczas propozycję krakowskiego zespołu dzięki lapidarnej i wyrazistej koncepcji, a także stworzeniu tła, które wytwarzać ma nastrój skupienia.

Od 2010 roku minęło jednak sporo czasu, choć projekt budowlany powstał trzy lata później, pierwszy etap realizacji został zakończony dopiero w zeszłym roku. Czy architekci zrobiliby dziś coś inaczej? Jak zapewnia Magdalena Kozień-Woźniak, prace nad projektem trwały nieustannie do czasu rozpoczęcia budowy i polegały głównie na wprowadzaniu korekt funkcjonalnych, technicznych i technologicznych, ale zarówno idea, jak i forma projektu nie zostały zmienione.

Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

© Kozień Architekci

strefa ciszy

Obóz Auschwitz-Birkenau to pomnik, miejsce-znak. Strefa ciszy. Kompozycja przestrzenna obszaru obsługi i wejścia na ten teren powinna się w tę ciszę wsłuchiwać. W milczeniu — tłumaczą projektanci.

detal schodów

detal schodów

© Kozień Architekci

Centrum stanowić ma więc pewien bufor między przebodźcowującym nas hałasem codzienności a wspomnianą ciszą, której muzeum pozwala wybrzmieć. Z jakimi wyzwaniami wiązała się realizacja projektu w tak trudnym kontekście?

To miejsce nauczyło nas przede wszystkim uszanowania autentycznej substancji. Nie zdawaliśmy sobie sprawy jak trudnym zadaniem będzie przebudowa zdewastowanego budynku dawnej rzeźni, przez lata wielokrotnie przebudowywanego dla potrzeb różnych funkcji tak, że zatracił swój pierwotny charakter — tłumaczy Magdalena Kozień-Woźniak. — Obiekt z założenia stanowić miał centralny element projektowanego układu przestrzenno-funkcjonalnego. Udało nam się to założenie zrealizować: betonowy bunkier, żelbetowe słupy hali dawnej rzeźni, mroźni i chłodni, stropy w poczekalni i toaletach to ważni świadkowie przeszłości — dodaje architektka.

Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu       Plac Pamięci wyłożony granitowym kamieniem z rozbiórki dawnej drogi prowadzącej do rzeźni

Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu; Plac Pamięci wyłożony granitowym kamieniem z rozbiórki dawnej drogi prowadzącej do rzeźni

© Kozień Architekci

chłód betonu

Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu przyjmuje zwiedzających chłodem surowych, betonowych murów. Dlaczego architekci zdecydowali się na właśnie ten materiał?

wnętrze dawnej rzeźni

wnętrze dawnej rzeźni

© Kozień Architekci

Zauważyliśmy, że beton stanowi ważny materiał w przebudowywanym obiekcie dawnej rzeźni — odpowiada Magdalena Kozień-Woźniak. — Oryginalne elementy historyczne, takie jak strop poczekalni czy stary bunkier betonowy, zostały uzupełnione o nowe elementy: wzmocnienia słupów, nadproża, ściany zejścia do piwnic. Przejścia podziemne wykonano w technologii żelbetowych ścian szczelinowych, co było oczywistym wyborem. Pełnią one funkcję ścian zewnętrznych, a jednocześnie stanowią zabezpieczenie wykopu. Rozwiązanie to zminimalizowało zasięg prac ziemnych związanych z budową tuneli oraz niezadaszonych ramp zejściowych. Monolityczna żelbetowa konstrukcja budynku hostelu oraz prefabrykowane płyty elewacyjne były już tylko konsekwentnym dopełnieniem całości — dodaje.

wnętrze dawnej rzeźni

strop poczekalni, wnętrze dawnej rzeźni

© Kozień Architekci

początek i koniec

Projekt zdobył tegoroczną Nagrodę SARP w kategorii „Architektura w przestrzeni dziedzictwa”. Jury doceniło obiekt za konsekwentnie realizowaną i widoczną w najdrobniejszych szczegółach ideę budowania przekazu-przesłania, jakie kreowane jest w procesie wejścia na teren dawnego obozu. 

Centrum to pierwsze i ostatnie, co zobaczą osoby zwiedzające to szczególne miejsce — to właśnie tu zaczyna się i kończy wizyta w muzeum. Wyprawa, na którą zdecydujemy się prawdopodobnie tylko raz.

beton, który był ważnym materiałem w przebudowywanym obiekcie dawnej rzeźni, występuje także w innych częściach centrum

beton, który był ważnym materiałem w przebudowywanym obiekcie dawnej rzeźni, występuje także w innych częściach centrum

© Kozień Architekci

 
Ola Kloc

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE