Oglądaj spotkania LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Rewitalizacja do rewitalizacji

21 lipca '20

pora zacząć rewitalizację dolnego Łazarza

Paradoksalnie poznańska rewitalizacja przywiędła w momencie, kiedy magistrat dostał do ręki bardziej precyzyjne narzędzia. W 2015 roku weszła w życie tzw. ustawa o rewitalizacji. Miejski Komitet Rewitalizacji — dopuszczone nowym prawem ciało doradcze — zebrał się tylko dwa razy. Co prawda pod koniec 2017 roku poznańscy radni zdołali uchwalić Gminny Program Rewitalizacji, ale to dokument natury bardzo ogólnej na bardzo dużym obszarze. Obejmuje całe śródmieście, przylegające do niego historyczne dzielnice oraz peryferyjną Główną.

Do dziś nie powstały za to żadne — przewidziane ustawą — miejscowe plany rewitalizacji (MPR) lub specjalne strefy rewitalizacji (SSR), dzięki którym możliwe są bardziej konkretne działania w wybranych obszarach. Miejscem, które — jak się wydaje — powinno stać się przedmiotem takich działań, jest wschodnia część Łazarza (tzw. dolny Łazarz), historycznej dzielnicy przylegającej do centrum.

projekt przebudowy Rynku Łazarskiego zgodnie ze zwycięską pracą konkursową z 2016 roku (proj.: APA Jacek Bułat)

projekt przebudowy Rynku Łazarskiego zgodnie ze zwycięską pracą konkursową z 2016 roku (proj.: APA Jacek Bułat)

© Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat

Obecnie trwa przebudowa głównego placu — Rynku Łazarskiego — zgodnie ze zwycięską pracą konkursową z 2016 roku (proj.: APA Jacek Bułat). Jednak to znów jedynie poprawa infrastruktury. Tymczasem część mieszkańców Łazarza boryka się z problemami natury społecznej i ekonomicznej. Swoje robi również izolacja obszaru. Od wschodu i północy odcinają go tory kolejowe i Dworzec Główny, od południa — przelotowa ulica Hetmańska, a od zachodu — ulica Głogowska. Ta ostatnia to kręgosłup dzielnicy, tyle że pełni głównie funkcje komunikacyjne, również o przelotowym charakterze. Brak drzew, hałas i spaliny skutecznie odstraszają przechodniów i biznes. Handlowy i reprezentacyjny charakter ulicy tuż przy Targach należy do przeszłości. Dopiero w tym roku, po wielu latach nacisków ze strony społeczników, na ponadkilometrowym odcinku ulicy ruch zostanie zredukowany do jednego pasa w każdą stronę. W styczniu ruszy też na Łazarzu strefa parkowania. Nowa organizacja ruchu uspokoi łazarskie ulice.

ulica Głogowska — bezdrzewna, hałaśliwa, podporządkowana głównie samochodom

ulica Głogowska — bezdrzewna, hałaśliwa, podporządkowana głównie samochodom

fot.: Jakub Głaz

Kompleksowe działania rewitalizacyjne na Łazarzu należy zacząć, tym bardziej że — oprócz istniejących tu wcześniej oddolnych inicjatyw — od dwóch lat działa nowa prężna Rada Osiedla. Jest zatem silny partner społeczny, z którym — zgodnie z zasadami rewitalizacji — można zająć się dzielnicą. Ożywienie już jest widoczne. Ostatnio — we współpracy z Urzędem Miasta — odbyły się warsztaty i konsultacje dotyczące ucywilizowania skweru im. Eki z Małeki („eka” — w poznańskiej gwarze „banda”, „Małeka” — ulica Małeckiego; skwer upamiętnia „ekę”, która wzięła udział w zrywie Poznańskiego Czerwca 1956). Dla skweru powstała już wstępna koncepcja autorstwa pracowni Front Architects, która jest teraz konsultowana społecznie.

konsultacje społeczne
na skwerze Eki z Małeki

konsultacje społeczne na skwerze Eki z Małeki

fot.: Jakub Głaz

Teraz, do tych punktowych, infrastrukturalnych przemian powinny dołączyć programy społeczne i ekonomiczne. Konieczne jest też lepsze połączenie dzielnicy z resztą miasta — za pomocą biegnącej nad torami kładki pieszo‑rowerowej (przykład Środki pokazuje, że most to istotna sprawa). I to bez czekania na zagospodarowanie leżących za torami terenów kolejowych (tzw. Wolne Tory), o których lubią często mówić władze. Mimo postępów zabudowa tego obszaru to kwestia nadchodzących dekad. Tak długo dolny Łazarz czekać nie może.

 
Jakub Głaz

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE