Przypominająca ukrytą jaskinię, przestrzeń inspirowana filmowym światem Jamesa Bonda to powstające w Warszawie prywatne muzeum zabytkowych aut marki Aston Martin. Za projekt zaawansowanego technologicznie, największego tego typu obiektu we wschodniej Europie odpowiadają architekci z pracowni UNISM we współpracy z biurem Arup.
Jedna z zielonych dzielnic mieszkalnych Warszawy skrywa zaawansowaną technologicznie podziemną przestrzeń dla niezwykłej, prywatnej kolekcji liczącej osiem klasycznych samochodów Aston Martin. Ukryta pod trawiastym pagórkiem, kręta rampa wjazdowa wraz ze schodami prowadzi do podziemnego salonu samochodowego o zakrzywionych i obłych ścianach.
muzeum będzie ukryte pod ziemią
© UNISM
Konstrukcja muzeum została wsparta na stalowych łukach, co umożliwiło architektom na umieszczenie trzymetrowego świetlika. Światło dzienne wpadające przez świetlik podkreśla organiczny kształt pomieszczenia, który projektanci wzmocnili specjalnie zaprojektowanym oświetleniem, stwarzającym aurę zapadającego zmierzchu.
przestrzeń została zaprojektowana na ekspozycję dziesięciu zabytkowych aut
© UNISM
filmowe inspiracje
Nasz projekt jest inspirowany filmami o Jamesie Bondzie, połączeniem klasycznego wyglądu samochodów Aston Martin DB2 i high-tech'u podziemnej jaskini. Użycie najnowszych technologii parametrycznego projektowania pozwoliło nam na połączenie rampy i schodów jako jednego morficznego elementu łączącego się płynnie z wewnętrznymi ścianami jaskini. Kopuła muzeum zostanie wykonana w technologii Torket, tak samo, jak w przypadku Muzeum POLIN — mówi Artur Zakrzewski z pracowni UNISM.
film promocyjny, prezentujący ideę muzeum
© UNISM
Głównymi wytycznymi inwestora był aspekt prywatności i bezpieczeństwa, z tego powodu architekci założyli wkomponowanie muzeum w park, tak aby zlewało się z otoczeniem i było niewidoczny dla osób postronnych. Konstrukcja kopuły pozwoliła na otrzymanie minimalistycznej przestrzeni pozbawionej kolumn, co wpłynęło na estetykę i funkcjonalność muzeum.
jednym z głównych wyzwań projektowych była rampa i brama wjazdowa
© UNISM
Zabytkowe auta mają bardzo niski kąt skrętu, uniemożliwiający manewrowanie w typowych podziemnych garażach z kolumnami. Jednym z głównych wyzwań projektowych było zaprojektowanie rampy i bramy wjazdowej, aby umożliwiała płynny zjazd do garażu. Głównymi parametrami przy projektowaniu rampy był rozstaw osi, szerokość i długość aut oraz kąt skrętu. Parametryczne rozwiązania pozwoliły na uzyskanie minimalistyczna, płynnej forma rampy i schodów połączonych w jedne element — tłumaczy Artur Zakrzewski.
Rampa która jest najbardziej widocznym elementem nadziemnym obiektu, pełni również funkcję rzeźby delikatnie wtapiającej się w zielone otoczenie.
konstrukcja muzeum została zaprojektowana przy użyciu metod parametrycznych
© UNISM
projektowanie parametryczne
Unikalna konstrukcja muzeum została w pełni zaprojektowana przy użyciu metod parametrycznych w technologii BIM, co pozwoliło architektom z UNISM i Arup na zintegrowanie złożonych geometrii z otaczającym krajobrazem na stosunkowo niewielkim placu budowy.
Dzięki procesowi form-finding w czasie rzeczywistym stworzyliśmy i przeanalizowaliśmy różne opcje projektowe i ich parametry, w tym optymalny układ bez słupów, krzywiznę belek i powłoki. Obliczyliśmy stabilność konstrukcji oraz optymalną wielkość świetlika, rozłożenie funkcji muzeum, natężenie światła i akustykę — mówi Artur Zakrzewski.
ekspozycja zawiera osiem aut a w jej centrum znajduje się platforma obrotowa
© UNISM
Aston Martin w Polsce
Ekspozycja w Warszawie będzie składała się z ośmiu aut marki Aston Martin, gdzie zobaczyć będzie można między innymi takie modele jak DB2 Drophead, czy DB2 Vantage. Dodatkowo architekci przewidzieli dwa miejsce na kolejne auta z prywatnej kolekcji. Co ciekawe w centrum przestrzeni wystawienniczej będzie umiejscowiona platforma obrotowa pozwalająca na lepsze warunki manewrowe aut. Natomiast system odciągu spalin, wbudowany w podłogę i bezpośrednio zamocowany do rur wydechowych samochodów umożliwi zapłon silników bez zanieczszyczenia powietrza muzeum. Bardzo ważnym było również zapewnienie swobodnego wjazdu i wyjazdu z muzeum, gdyż wszystkie wystawione auta biorą udział w wyścigach w całej Europie.
wkopana w teren konstrukcja umożliwia utrzymanie stałej temperatury we wnętrzu
© UNISM
zaawansowana technologia i zrównoważony rozwój
Wkopana w teren konstrukcja budynku pozwala na obniżenie wahań temperatur w sezonach letnich i zimowych, redukując straty energii ze względu na wysoką masę termiczną ziemi. Natomiast bliskie położenie rzeki umożliwia zwiększenie wydajności pomp geotermicznych, jednocześnie zmniejszając zapotrzebowanie na energię elektryczną. Dzięki pompom obiekt nie używa gazu i nie emituje gazów cieplarnianych, a świetlik redukuje zużycie sztucznego oświetlenia.
muzeum jest niemal całkowicie skryte w terenie
© UNISM
Zastosowany zielony dach i system zbiorników podziemnych niweluje ryzyko zalania obiektu w trakcie ulewnych deszczy. Wprowadzony system kontroli temperatury i wilgotności wewnątrz przestrzeni wystawienniczej redukuje ryzyko korozji karoserii czy pękania tapicerki zabytkowych samochodów.
Koncepcja muzeum przeszła kolejny etap projektowy, a jego budowa i otwarcie została zaplanowana w 2023 roku.