NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Architektura pamięci: Muzeum Żydowskie w Berlinie projektu Daniela Libeskinda

12 grudnia '24
Dane techniczne
nazwa:

JÜDISCHES MUSEUM BERLIN
(Muzeum Żydowskie)

funkcja: MUZEUM
lokalizacja:

Berlin, Niemcy

projekt:

Daniel Libeskind, Studio Libeskind,

klient: SENACKI DEPARTAMENT DS. BUDOWNICTWA I INFRASTRUKTURY, BERLIN, NIEMCY
inżynier strukturalny:

GSE TRAGWERKPLANER, IGW INGENIEURGRUPPE WIESE

inżynier mechanik, inżynier elektryczny, inżynier instalacji sanitarnych: KLIMASYSTEMTECHNIK
inżynier budowlany: CZIESIELSKI + PARTNER
architekt krajobrazu: MÜLLER, KNIPPSCHILD, WEHBERG
okna: TRUBE & KINGS, UERSFELD/EIFEL
elewacja: WERNER & SOHN, BERLIN
instalacje mechaniczne: KLIMA BAU, VOIGT BODE, NORDBAU
koszty i nadzór budowlany: LUBIC & WOEHRLIN

kalendarium:

  • wygrana w konkursie 
  • ukończenie projektu
  • oficjalne otwarcie

 

  • 1989 rok
  • 1999 rok
  • 2001 rok

powierzchnia:

  • zabudowy

 

  • 15 500

Muzeum Żydowskie w Berlinie,
projekt: Daniel Libeskind 

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

W czerwcu 1989 roku Daniel Libeskind, architekt polsko-żydowskiego pochodzenia urodzony w Łodzi, wygrał w konkursie na projekt nowego skrzydła Muzeum Żydowskiego w Berlinie. Koncepcja zwycięskiego projektu opiera się na przeplatających się zygzakowatych liniach, dzięki czemu budowla zyskała nazwę „Blitz” (z niem. błyskawica). Dziesięć lat później, w styczniu 1999 roku, pierwsi zwiedzający mieli możliwość obejrzenia budynku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpiło we wrześniu 2001 roku.

Muzeum Żydowskie w Berlinie - widok z lotu ptaka na zygzakowatą bryłę budynku

Muzeum Żydowskie w Berlinie – widok z lotu ptaka na zygzakowatą bryłę budynku

fot. Guenter Schneider © Studio Daniel Libeskind

trzy filary koncepcji architekta 

Projekt Libeskinda, stworzony rok przed upadkiem Muru Berlińskiego, opiera się na trzech kluczowych założeniach. Pierwszą tezą jest to, że nie można w pełni zrozumieć historii Berlina bez uwzględnienia ogromnego wkładu, jaki wnieśli w nią jego żydowscy mieszkańcy. Drugie założenie mówi o konieczności wpisania znaczenia Holokaustu w świadomość i pamięć miasta. Trzecim natomiast jest przekonanie, że dla przyszłości Berlina i Niemiec niezbędne jest uznanie faktu wymazania żydowskiego życia z ich historii.

Muzeum Żydowskie w Berlinie - po lewej budynek zbudowany przez Philippa Gerlacha w 1735 roku, po prawej skrzydło Libeskinda

Muzeum Żydowskie w Berlinie – po lewej budynek zbudowany przez Philippa Gerlacha w 1735 roku, po prawej skrzydło Libeskinda

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

Praca została pomyślana jako muzeum dla wszystkich berlińczyków, dla całego społeczeństwa. Nie tylko dla tych, którzy żyją obecnie, ale także dla przyszłych pokoleń, które w tym szczególnym miejscu mogą odnaleźć swoje dziedzictwo i nadzieję  

— mówi Daniel Libeskind, architekt projektu. 

Muzeum Żydowskie w Berlinie - rysunek koncepcyjny

Muzeum Żydowskie w Berlinie – rysunek koncepcyjny

rys. Daniel Libeskind © Studio Daniel Libeskind

symbolika muzeum
i historyczne odniesienia

Powstały budynek zajmuje około 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. Z lotu ptaka jego kształt przypomina łamaną, zygzakowatą linię. Elewacja z cynkowej blachy o właściwościach odbijających światło posiada wąskie, chaotycznie rozmieszczone okna, przypominające otwory strzelnicze. Szczeliny okienne, pojawiające się w ścianie zewnętrznej, tworzą abstrakcyjną linię łączącą historyczne miejsca zamieszkania wybitnych przedstawicieli społeczności żydowskiej i niemieckiej w Berlinie przed II wojną światową, takich jak Heinrich von Kleist, Arnold Schönberg czy Walter Benjamin.

Muzeum Żydowskie w Berlinie - cynkową elewacja posiada liczne szczeliny okienne

Muzeum Żydowskie w Berlinie – cynkową elewacja posiada liczne szczeliny okienne

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

przestrzenna dezorientacja
— architektura wprowadzająca w stan niepewności 

Główny korpus muzeum nie posiada tradycyjnego, naziemnego wejścia. Wewnątrz budynku można się dostać wyłącznie przez Kollegienhaus — część muzeum, która została zbudowana przez Philippa Gerlacha w 1735 roku. Idąc do środka, korzysta się z długiego, podziemnego przejścia prowadzącego na czarną klatkę schodową z ostrymi kolcami. Elewacja została zaprojektowana w sposób, który uniemożliwia określenie, ile pięter znajduje się w środku, a nawet czy w ogóle są one obecne.

Muzeum Żydowskie w Berlinie - wejście wewnątrz skrzydła Libeskinda możliwe jest jedynie przez Kollegienhaus

Muzeum Żydowskie w Berlinie – wejście wewnątrz skrzydła Libeskinda możliwe jest jedynie przez Kollegienhaus

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

Już po przekroczeniu progu nowego gmachu odwiedzający tracą poczucie równowagi. Surowe, betonowe ściany, brak dekoracji oraz pochyła podłoga sprawiają, że poruszanie się wymaga dodatkowego wysiłku od samego początku. Te elementy wzmacniają doświadczenie niepewności wśród zwiedzających. 

Muzeum Żydowskie w Berlinie - przekrój podłużny i poprzeczny budynku

Muzeum Żydowskie w Berlinie – przekrój podłużny i poprzeczny budynku

© Studio Daniel Libeskind

„pustki” jako symbol utraty 

W strukturze budynku znajdują się pionowe przestrzenie, określane jako „pustki”. Jest ich pięć i przebiegają przez całą wysokość obiektu. Ich ściany wykonano z surowego betonu, a wnętrza pozostają nieoświetlone, nieklimatyzowane i nieogrzewane, co podkreśla ich surowy i minimalistyczny charakter. Te przestrzenie symbolizują to, co zostało utracone w czasie Holokaustu.  

Muzeum Żydowskie w Berlinie -

Muzeum Żydowskie w Berlinie – „pustki” wykonano z surowego betonu, podkreślając ich surowy i minimalistyczny charakter

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

ogród wypędzenia przypominający
doświadczenie emigrantów

Obok budynku znajduje się tzw. ogród wypędzenia, który zawiera 48 betonowych słupów wypełnionych ziemią z Izraela, nawiązujących do roku 1948, kiedy Izrael uzyskał niepodległość. W centrum ogrodu znajduje się jeden słup wypełniony ziemią z Jerozolimy, mający symbolizować Berlin. Ogród jest pochylony pod kątem 12 stopni, co ma wywoływać poczucie dezorientacji u zwiedzających, przypominające doświadczenia emigrantów opuszczających Berlin. Drzewa oliwne rosnące z betonowych słupów mają stanowić symbol nadziei.

Muzeum Żydowskie w Berlinie - tzw. ogród wypędzenia

Muzeum Żydowskie w Berlinie – tzw. ogród wypędzenia

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

sukcesy i nagrody projektu
Daniela Libeskinda

Projekt Muzeum Żydowskiego w Berlinie autorstwa Daniela Libeskinda zyskał uznanie już w pierwszych latach po swojej realizacji. W 1998 roku został wyróżniony tytułem „Najlepsze z 1998 roku” przez Art Forum International. Następnie, w 1999 roku, zdobył Nagrodę Niemieckiej Architektury, co potwierdziło jego znaczenie w kontekście współczesnej architektury. W 2010 roku projekt został uhonorowany Medalem Buber-Rosenzweig przez Niemiecką Radę Koordynacyjną Towarzystw Współpracy Chrześcijańsko-Żydowskiej (DKR), doceniającym wkład budynku w dialog międzykulturowy i pamięć o historii.

Muzeum Żydowskie w Berlinie

Muzeum Żydowskie w Berlinie

fot. Hufton+Crow © Studio Daniel Libeskind

Muzeum Żydowskie w Berlinie stanowi nie tylko ważny element współczesnej architektury, ale także osobistą opowieść samego architekta. Urodzony w Łodzi w 1946 roku, Libeskind, który w dzieciństwie przeżył doświadczenie emigracji, przez wiele lat zmagał się z pamięcią o przeszłości swojej rodziny, która była dotknięta tragicznymi wydarzeniami Holokaustu. Projekt muzeum jest głęboko związany z jego własną historią, łącząc elementy osobistego doświadczenia z ogólnym przesłaniem o pamięci i tożsamości. Dzieło to, oprócz swojej roli w przestrzeni Berlina, staje się zatem również wyrazem próby zmierzenia się z przeszłością, a jego architektura przemawia o utraconym dziedzictwie i nadziei na przyszłość.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Studio Libeskind.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE