Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

W Krakowie powstanie strefa czystego transportu.

03 stycznia '22

W Krakowie pojawił się nowy sposób na walkę z zanieczyszczeniami powietrza. Zarząd Transportu Publicznego ogłosił stworzenie strefy czystego transportu. Jakie zmiany ma przynieść wprowadzenie strefy?

zmiana

Wprowadzenie takiej strefy w mieście wynika z nowelizacji Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Obowiązek na miasto nałożył Wojewódzki Program Ochrony Powietrza. Miasto musi wprowadzić takie rozwiązanie do 24 grudnia 2022 roku.

Pożądanego efektu nie da się jednak osiągnąć, jeśli nie zadbamy również o redukcję zanieczyszczeń komunikacyjnych. Najbardziej emitującymi zanieczyszczenia są kilkunasto – i kilkudziesięcioletnie samochody podróżujące po naszym mieście. Szerokie badania przeprowadzone w 2019 r. w Krakowie pokazało, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to przede wszystkim kilkunastoletnie lub starsze diesle. Z badań emisji spalin w ruchu ulicznym wynika, że silniki produkowane od 2006 r. zanieczyszczają znacząco mniej — czytamy na stronie Urzędu Miasta Krakowa.

Strefy czystego transportu powstały w ponad dwustu pięćdziesięciu miastach w Europie. Urzędnicy powołują się na doświadczenia innych europejskich miast, takich jak Berlin czy Londyn. W stolicy Wielkiej Brytanii zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 procent, w Berlinie o 25 procent.

rozwiązanie problemu

W jaki sposób będzie funkcjonowała strefa czystego transportu?  Z pewnością nie będzie zakazu poruszania się samochodem. Ograniczony wstęp do strefy będą miały tylko samochody najmniej ekologiczne. Wymogi norm są wciąż ustalane. Wszystkie decyzje mają być podjęte po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Strefa ma obejmować tereny wewnątrz drugiej obwodnicy.

Zarząd Transportu Publicznego proponuje wstępnie dwa rozwiązania rekompensujące wprowadzane zmiany. Pierwszą propozycją jest dwuletni bilet do podróżowania miejską komunikacją, dla każdego, kto zrezygnuje z pojazdu. Urzędnicy zastanawiają się nad wprowadzeniem dofinansowania zakupu roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Ostateczny kształt rekompensacji nie jest znany.

Na wprowadzenie strefy czystego transportu urzędnicy mają prawie rok, w międzyczasie istotne jest stworzenie odpowiednich warunków dla mieszkańców, aby zmiany w ruchu nie stały się uciążliwe dla Krakowian.

oprac. Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE