Co by było, gdyby wyrzucone przedmioty codziennego użytku przekształcić w architekturę? — pytają architektki Izabella Banaś, Joanna Maria Lesna i Paola Gonzalez Marquez. Ich pawilon Komorebi to właśnie próba, nadania nowego życia zużytym obiektom. Wykonany ze szklanych butelek i przeplatających się prętów zbrojeniowych miał swój debiut w historycznym Charlottenborg w Kopenhadze podczas festiwalu CHART art fair.
pawilon świeci nocą
fot.: Joanna Maria Lesna, Izabella Banaś
Prezentowany pawilon został zaprojektowany w ramach konkursu trwającego podczas targów sztuki współczesnej odbywających się w Danii. Głównym miejscem targów jest Kunsthal Charlotenborg, ale także inne punkty w Kopenhadze, takie jak Tivoli, galerie sztuki, ulice. Jedną z ważniejszych inicjatyw festiwalu jest wspomniany konkurs CHART Architecture skierowany do młodych architektów, architektek, projektantów i projektantek. Jego cele to eksploracja i eksperymentowanie z granicami architektury. Konkurs często obejmuje wyzwania, które promują zrównoważone praktyki i innowacyjne podejścia w projektowaniu.
montaż pawilonu na placu w Charlottenborg
fot.: Joakim Züger (BARSK Projects)
5 pawilonów w Kopenhadze
Wyzwaniem najnowszej edycji konkursu był Nowy Europejski Bauhaus, z naciskiem na jego kluczowe zasady: zrównoważony rozwój, estetykę i inkluzywność. Konkurs skupiał się na projektowaniu struktur architektonicznych, które miały zostać zainstalowane na dwóch dziedzińcach Kunsthal Charlottenborg podczas targów CHART w sierpniu 2023 roku. Projekty miały czerpać z zasad uniwersalnego projektowania, co oznaczało, że powinny być dostępne i użyteczne dla jak najszerszej grupy odbiorców niezależnie od ich wieku, zdolności czy niepełnosprawności.
pawilon Komorebi, rysunek
© Izabella Banaś, Joanna Maria Lesna, Paola Gonzalez Marquez
Pięć finałowych projektów, spośród wielu zgłoszeń wybrało jury w składzie: Gert Wingårdh (Wingårdhs), Camilla Ryhl (Universal Design Hub), Anders Lendager (Lendager), Ebbe Stub Wittrup (artysta), Lise Gandrup Jørgensen (Dorte Mandrup), Rong Guan (Polestar). Pośród wybranych koncepcji, które doczekały się realizacji, znalazł się pawilon Komorebi autorstwa Joanny Marii Lesnej, Paoli Gonzalez Marquez i Izabelli Banaś.
pawilon Komorebi wnętrze
fot.: Joanna Maria Lesna
Każdy z nagrodzonych zespołów otrzymał 60 tys. duńskich koron na zrealizowanie projektu. Wszystkie powstałe pawilony możecie zobaczyć na stronie festiwalu. W trakcie wydarzenia jury wybrało także głównego zwycięzcę konkursu, którym był „Off-The-Shelf” projekt zespołu Plannoll, architektów ze Sztokholmu.
pawilon Komorebi odbija światło zachodzącego słońca
fot.: Joanna Maria Lesna
pawilon Komorebi
Pawilon składa się z trzech prostych stalowych modułów, umożliwiających transport i montaż na miejscu. Moduły te zostały wykonane z siatki zbrojeniowej przyspawanej do stalowej ramy. Konstrukcja rozszerza się u podstawy i zwęża ku górze, osiągając otwarty szczyt. Siatka pełni funkcje stelaża na butelki, które systematycznie układane, tworzą efekt przypominający szklane łuski. Łapiąc i odbijając światło oraz otoczenie, pawilon sprawia wrażenie wykonanego z kryształu.
Tworząc pawilon, czerpałyśmy inspirację z delikatnego tańca światła słonecznego, przesączającego się przez drzewa, nazywanego przez Japończyków komorebi — tłumaczą autorki.
Pawilon Komorebi, podczas montażu
fot.: Paola Gonzalez Marquez
Pawilon Komorebi został wzniesiony w Kunsthal Charlotenborg, a jego montaż, dzięki prefabrykacji i pomocy znajomych trwał tylko kilka godzin.
Zebrało się ponad piętnaście osób, które nam pomogło w montażu i nakładaniu na stelaż 750 butelek przekazanych przez Jana Bendera, właściciela firmy ISKILDE. Bardzo zależało nam na możliwości ponownego użycia butelek, ich wymianie oraz zachęcenia przechodniów do interakcji ze stworzonym przez nas obiektem. Wszystkie butelki można łatwo wyjąć i nałożyć ponownie, bez uszkodzenia ich i całej konstrukcji. Podczas festiwalu miałyśmy przyjemność obserwowania, jak przechodnie reagują na pawilon. Często ludzie nie mogli uwierzyć, podchodząc coraz bliżej, że obiekt jest zbudowany ze zwykłych butelek. Czasami ciekawi przechodnie wyjmowali i ponownie wkładali butelki. Ponadto, podczas festiwalu butelki były użyte do serwowania wody pitnej — opowiadają autorki.
nakładanie butelek
fot.: Joakim Züger (BARSK Projects)
Teraz pawilon można zobaczyć do końca marca br. w Centrum Utzona w Aalborgu.
pawilon w Centrum Utzona
fot.: Diana Aud
Po wystawie w Centrum Utzona pawilon zostanie przeniesiony w inne miejsce. Lokalizacja nie jest jeszcze potwierdzona, aktualnie rozpatrujemy możliwości. W nowej odsłonie chciałybyśmy wykreować kompozycję, używając również kolorowych butelek — dopowiadają architektki.