NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Gdy kamień spotyka szkło i renifery – norweski brutalizm w objęciach natury

31 października '24
Dane techniczne
Nazwa: Day-trip cabin Hovdenuten
Funkcja: turystyczna
Lokalizacja: Norwegia, Hovden, Setesdal
Pracownia: Aksent arkitekter AS
Główny architekt: Erick Thomas Allende
Główny kontraktor: Otralaft AS
Drewno: Sørlaminering AS, Aanesland Treindustri AS
Beton: Vavik & Tønnessen AS, Ribe betong AS
Szkło: Sørvindu AS
Konstrukcja: Asplan Viak AS
Realizacja: 2024
Powierzchnia: 66 m²

Schronisko i punkt widokowy w Hovdenuten,
projekt: Aksent arkitekter AS

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]


Projekt schroniska i punktu widokowego w Hovdenuten autorstwa biura architektonicznego Aksent arkitekter AS powstał jako element harmonijnej współpracy gminy Bykle z organizacją SVR, odpowiedzialną za ochronę przyrody na terenach Setesdal Vesthei, Ryfylkeheiane i Frafjordheiane w Norwegii. Realizacja ta łączy w sobie funkcje rekreacyjne z głębokim poszanowaniem dla otaczającego ekosystemu. Obiekt usytuowano w górskim krajobrazie Hovdenuten, w bezpośrednim sąsiedztwie ważnych terenów wypasu dzikich reniferów, których ochrona była priorytetem na każdym etapie projektowania. Domek w Hovdenuten to przykład architektury, która podporządkowuje się lokalnym warunkom, wpisując się płynnie w przestrzeń zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie.

Nowoczesny dom z przeszklonym frontem wbudowany w skaliste wzgórze otoczone naturalną roślinnością

Nowoczesny dom z przeszklonym frontem wbudowany w skaliste wzgórze otoczone naturalną roślinnością

architektura organiczna jako przedłużenie terenu

W ramach projektu zbudowano kamienne schody, które pomagają odwiedzającym dotrzeć na szczyt Hovdenuten w sposób kontrolowany, bez nadmiernego niszczenia terenu. Schody te, wykonane przez lokalnych szerpów, nie tylko wpisują się w krajobraz, ale również pełnią rolę regulacyjną – kierują ruchem odwiedzających i ograniczają ich wpływ na naturalne środowisko. Z punktu widokowego przy domku można obserwować chronione obszary i jednocześnie docenić znaczenie ich ochrony.

Malowniczy widok na pofałdowane wzgórza i pola oraz górską krętą ścieżkę

Malowniczy widok na pofałdowane wzgórza i pola oraz górską krętą ścieżkę

fot.: Even Lundefaret © Aksent arkitekter AS

drewno zamiast stali – gmina stawia na ekologię 

Projekt schroniska inspirowany jest murami oporowymi bakkemur spotykanymi na stromych terenach, które stabilizują zbocza i tworzą naturalne tarasy. Początkowe wytyczne gminy zakładały wykorzystanie kamienia, stali i szkła. Kamień wybrano ze względu na jego dostępność i zgodność z lokalnym krajobrazem górskim. Stal miała odnosić się do historii wydobycia żelaza w Hovden, natomiast szkło miało symbolizować nowoczesność. W toku rozmów podjęto jednak decyzję o zastąpieniu stali drewnem, co lepiej wpisało się w naturalne otoczenie.

Zakrzywiony kamienny mur z polną ścieżką i trawiastym wzgórzem pod zachmurzonym niebem

Zakrzywiony kamienny mur z polną ścieżką i trawiastym wzgórzem pod zachmurzonym niebem

fot.: Even Lundefaret © Aksent arkitekter AS

zielony dach – powrót do korzeni i integracja z otoczeniem

Konstrukcja budowli łączy betonową podstawę, obłożoną kamieniem, z drewnianymi kolumnami i belkami, które tworzą zarówno konstrukcję, jak i sufit. Frontowa fasada ze szkła umożliwia pełne doświadczenie widoku na okoliczny krajobraz. Dach został pokryty lokalną darnią, która harmonizuje z otaczającą roślinnością. Rozważano również użycie kamiennych murów wewnętrznych, ale ostatecznie zdecydowano się na beton, który zestawiono z drewnianymi szalunkami, by zaakcentować konstrukcję. Zestawienie betonu z drewnem wewnątrz stworzyło ciekawe wrażenie surowości i ciepła jednocześnie.

Widok z lotu ptaka na nowoczesny budynek z trawą porośniętą trawą

Widok z lotu ptaka na nowoczesny budynek z trawą porośniętą trawą

fot.: Even Lundefaret © Aksent arkitekter AS

aerodynamiczna forma i panorama na wyciągnięcie ręki

Forma schroniska została zaprojektowana tak, aby naturalnie wpisywała się w topografię terenu. Aerodynamiczny kształt budynku minimalizuje opór wiatru, co jest szczególnie ważne na szczycie, gdzie warunki pogodowe bywają bardzo trudne. Projekt bazuje na prostym przecięciu trzech cylindrów – dachu oraz frontowej i tylnej fasady. Wejście znajduje się na tylnej, zamkniętej fasadzie, co kontrastuje z panoramicznym widokiem widocznym zaraz po przekroczeniu progu. To rozwiązanie pozwala skupić uwagę na chronionym siedlisku reniferów, które staje się centralnym elementem widokowym całego obiektu.

Rysunek architektoniczny z widokiem z góry i przekrojem półokrągłej konstrukcji ustawionej na pochyłym terenie

Rysunek architektoniczny z widokiem z góry i przekrojem półokrągłej konstrukcji ustawionej na pochyłym terenie

rys.: © Aksent arkitekter AS

wyzwania w projektowaniu obiektów rekreacyjnych w strefach chronionych

W dobie wzrastającej presji turystycznej na delikatne ekosystemy, projekt Daytrip Cabin in Hovdenuten odpowiada na wyzwania współczesnej architektury wypoczynkowej, wykorzystując naturalne materiały i świadomie przemyślane formy, które minimalizują ingerencję w otoczenie. Wybór lokalnych materiałów oraz decyzje projektowe, takie jak integracja z topografią terenu czy zastosowanie dachu pokrytego darnią, wpisują Daytrip Cabin w nurt architektury zrównoważonej, skoncentrowanej na ochronie przyrody i minimalnym śladzie środowiskowym. Obiekt stanowi przykład tego, jak współczesna architektura turystyczna może tworzyć przestrzeń wypoczynkową, harmonijnie wpisywać się w wymagający krajobraz przyrody chronionej, jednocześnie odpowiadając na potrzeby użytkowników.

Oprac.: Natalia Ledzianowska

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Aksent arkitekter AS.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE