PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Architektura, która ustępuje miejsca drzewom

28 października '19
Dane techniczne
Nazwa: Punkt Ceramiczna
Klient: Property Partner Investments
Lokalizacja: Polska, Warszawa
Projekt: POLE Architekci
Zespół autorski: Łukasz Gniewek, Wojciech Gajewski, Bartłomiej Popiela
Współpraca autorska: Marcin Ferenc, Katarzyna Strzelecka, Grzegorz Baranowski, Leszek Czaja

Kalendarium:

  • realizacja
 
2019

Powierzchnia użytkowa:

3 127 m²

Architekci z pracowni POLE, jak sami mówią, wierzą w to, że budżetowa architektura nie musi być ograniczająca. Tego przykładem jest wielorodzinny budynek mieszkalny przy ulicy Ceramicznej w Warszawie.

Punktem wyjścia dla projektu były drzewa rosnące na działce i chronione przed wycinką przez Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Chcąc zachować istniejącą zieleń, a przy tym uzyskać możliwie najbardziej efektywny gabaryt zabudowy, projektanci z pracowni POLE architekci zdecydowali się na deformację budynku. Zamiast prostego bloku na planie prostokąta, architekci zaproponowali „złamanie” kształtu w połowie, przesunięcie jednej z części w głąb działki i połączenie obu brył za pomocą schodkowo ułożonej formy.

schemat ideowy

schemat ideowy

© POLE Architekci

Powstała w miejscu przełamania seria uskoków na elewacji pozwoliła autorom projektu na wkomponowanie balkonów, które dynamizują fasadę budynku. Podobnie dzieje się na elewacji południowej, na której balkony zajmują całą jej długość.

elewacja południowa

elewacja południowa

© POLE Architekci

Minimalistyczną, jasną bryłę urozmaicają złotawe balustrady balkonów oraz, podkreślające rytm elewacji, jasnoszare pola przy oknach i drzwiach balkonowych.


Ola Kloc
: Prawna konieczność pozostawienia na działce drzew była bardziej problemem, czy wyzwaniem?

Bartłomiej Popiela: Pozostawienie drzew było wyzwaniem, a w zasadzie pretekstem do stworzenia budynku oryginalnego, wpisanego w otoczenie. Dzięki tym ograniczeniom forma stała się bardziej dynamiczna i wyjątkowa, pasująca tylko do tej lokalizacji. Uskoki w budynku dały też możliwość stworzenia dodatkowej jakości dla mieszkańców w postaci narożnych balkonów.

Ola: Budynek przy ulicy Ceramicznej otoczony jest w większości wyższymi blokami, nie obawialiście się, że może „zniknąć” w takim towarzystwie?

Bartłomiej: Nie zależało nam na dominacji. Przede wszystkim chcielibyśmy sprostać wytycznym klienta oraz wymaganiom Planu Miejscowego, który na tej działce przewidywał niższą zabudowę. Ważnym aspektem było też zapewnienie światła słonecznego dla mieszkańców. Wygięty budynek bardzo w tym pomógł.

Ola: Co zdecydowało o tym, że nie zaprojektowaliście balkonów na całej elewacji północnej tak, jak zrobiliście to w przypadku południowej?

Bartłomiej: Orientacja budynku oraz układ funkcjonalny były w tej kwestii najistotniejsze. Wszystkie pokoje dzienne w budynku zostały zlokalizowane od południa. Natomiast od północy są głównie sypialnie. Dlatego balkony zostały zaprojektowane od południa, a od północy — tam, gdzie występują tylko sypialnie — balkon pojawił się w miejscu przełamania budynku, jako dodatkowy atut w mieszkaniach wielopokojowych.

Ola: Dziękuję za rozmowę.

 
oprac. Ola KLOC

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE