Zmiana identyfikacji wizualnej potrafi przynieść nieoczekiwane skutki. Wpływa bezpośrednio na poprawę jakości estetycznych, wzmaga zainteresowanie przedsiębiorstwem i zmienia postrzeganie ulicy. Pstrokate banery i szyldy mogą zostać zastąpione ze sporym pożytkiem.
pstrokate banery zastąpione zostały wyjątkowymi formami
© Traffic Design
Inicjatywa :DobryZnak i stowarzyszenie Traffic Design zorganizowały akcję, w której kilka miast rywalizowało w ramach internetowego plebiscytu o przeprowadzenie metamorfozy i zmian w identyfikacji wizualnej wybranej grupy przedsiębiorstw. Zwycięskim miastem okazał się Elbląg, w którym sześć lokalnych firm dostało możliwość zmiany bannerów i stworzenia nowej, rozpoznawalnej oprawy graficznej.
Oferta dotyczyła przede wszystkim niewielkich, lokalnych przedsiębiorstw, które z racji swojego rozmiaru nie mogły pozwolić sobie na większe transformacje wizerunkowe. Celem Traffic Design było stworzenie nowej, czytelnej i estetycznej oprawy graficznej, która pozwoliłaby również na poprawę jakości przestrzeni publicznej. Co postanowiono zmienić?
Muszę powiedzieć, że to było dla mnie niesamowite zaskoczenie, że wygraliśmy z takimi miastami jak Szczecin czy Zakopane. To znaczy, że ludzie dostrzegają ten problem, że to jest widoczne, że w świadomości ludzi jest taka potrzeba tworzenia rzeczy eleganckich spokojnych dobrze zaprojektowanych i wykonanych — wskazuje Roman Smoleński, plastyk Elbląga.
zmiany pozwoliły na poprawę identyfikacji wizualnej
© Traffic Design
zmienione formy
Firmy, które otrzymały wsparcie, zajmują się rozmaitą działalnością — od niewielkiego sklepu spożywczego, przez sklep wędkarski, zakład czyszczenia pierza czy serwis urządzeń gazowych.
Jak zmieniały się witryny? Wprowadzono przede wszystkim ograniczenia w ilości materiału. Większość szyldów i banerów przeładowanych było dotychczas nadmiarem informacji, dodatkowo często trudno widocznej i nieczytelnej dla odbiorców. Aby je uporządkować i uczytelnić, zdecydowano się na delikatną kolorystykę i przede wszystkim postawienie na farbę. Choć Traffic Design często używa w swoich projektach elementów metalowych (wraz z autorską metalografiką — zobacz tutaj), w Elblągu ustąpiły one właśnie na rzecz delikatnej kolorystyki.
Wśród projektantów znaleźli się Eugenia Tynna, Paweł Ryżko i Grupa Projektor. Zmiany w przestrzeni zaproponowane przez Traffic Design pokazują, że zasada less is more jest wciąż żywa.
zdecydowano się przede wszystkim na mniejszą ilość bodźców i delikatną kolorystykę
© Traffic Design
ku lepszej przestrzeni
Ubiegłoroczna wymiana identyfikacji wizualnej gdyńskiego baru mlecznego projektu Traffic Design, o której możecie przeczytać tutaj, pokazuje, jak niewielka zmiana estetyczna pozwala stworzyć i wykorzystać potencjał miejsca. Projektanci jednak nie spoczywają na laurach i zapowiadają już kolejną atrakcję — wiosną w Gdyni staną nowe hotele dla owadów, których zadaniem będzie wspieranie bioróżnorodności.
Pozostaje czekać na kolejne działania projektantów i wierzyć, że będą one naśladowane w innych miastach. Stowarzyszenie Traffic Design od lat stara się bowiem pokazać, że pastelozę połączoną z banerozą można zamienić na wysokiej klasy design, który czyni przestrzeń wspólną bardziej otwartą i przyjazną.
nowa identyfikacja została dopasowana do formy
© Traffic Design