reklama
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Dobry design w małej miejscowości. Kameralne wnętrze butiku OLIKA

29 sierpnia '23
Dane techniczne
Nazwa: OLIKA Concept Store
Inwestor: prywatny
Lokalizacja: Polska, Tuszów Narodowy pod Mielcem
Pracownia: MEEKO Architekci
Architekci: Kamila Fijałkowska-Janiec, Tomasz Janiec
Zakres: projekt koncepcyjny i wykonawczy, nadzór autorski
Zdjęcia: ONI Studio – Maciej Jeżyk
Powierzchnia użytkowa:  27 m²

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja


 
2022
2022

Butik OLIKA, znajdujący się w niewielkim Tuszowie Narodowym na Podkarpaciu, dowodzi temu, że dobry design to nie tylko specjalność dużych miast. Projektanci z pracowni MEEKO Architekci stworzyli kameralne wnętrzeekspozycjęnaturalnych odcieniach i o obłych formach, stanowiące tło dla produktów i organizujące przestrzeń. A co znajdziecie w sklepie? Ekologiczne kosmetyki, niszowe produkty wyposażenia wnętrz oraz ubrania.

 Ekspozytory wykończone są drewnianymi i kamiennymi fornirami  Ekspozycja zbudowana jest na łuku

architekci zastosowali miękkie w odbiorze materiały i łukowate formy

fot.: ONI Studio © MEEKO Architekci

Dodatkowym, przyciągającym wzrok elementem showroomu są walcowate ekspozytory, wykończone drewnianymikamiennymi fornirami, a ich zwieńczenia w postaci szyb na cienkich aluminiowych dystansach, podkreślają prezentowane produkty. Ekspozytory są mobilne i mogą być ustawiane w różnych konfiguracjach w przestrzeni witryny okiennej.

Na środku butiku projektanci ustawili ekspozytory

na środku butiku projektanci ustawili ekspozytory

fot.: ONI Studio © MEEKO Architekci

Wnętrze mierzącego 27 metrów kwadratowych sklepu jest jasne, a przeważająca biel ścian kontrastuje z czarnym sufitem, stalowymi ramami oraz wykończeniem z płyty drewnopodobnej.

Butik OLIKA, schematy ideowe

butik OLIKA, schematy ideowe

© MEEKO Architekci

rozmowa z Tomaszem Jańcem z MEEKO Architekci

Dobrawa Bies: OLIKA to kameralny showroom zaprojektowany przez Państwa w naturalnych odcieniach i z wykorzystaniem głównie obłych form. Czy praca nad nim była dobrą zabawą?

Tomasz Janiec: Praca nad projektem OLIKA była dla nas bardzo przyjemnym doświadczeniem. Udało nam się zastosować miękkie w odbiorze formy, dopasowane do naturalnych materiałów. Zadowoleni jesteśmy z efektu łukowatych ram w kolorze czarnym ciągnących się wzdłuż wszystkich ścian showroomu, które spajają funkcje w jedną kompozycyjną całość. Ponadto zaokrąglone naroża dają efekt, miękkiego przejścia poszczególnych stref zaczynając od przebieralni, przez strefę mycia rąk z wolnostojącą umywalką, półki, drążki na wieszaki aż po witrynę okienną. Lustra dodają głębi kompozycji i podkreślają łukowate formy kompozycji. Ekspozycja jest elastyczna i daje możliwość zmiany aranżacji półek.

W OLICE można kupić m.in. naturalne kosmetyki

w OLICE można kupić m.in. naturalne kosmetyki

fot.: ONI Studio © MEEKO Architekci

Dobrawa: A z jakimi wytycznymi zgłosił się do was inwestor? Czy miał jakieś pomysły / sugestie?

Tomasz: Inwestor zlecił prosty brief z prośbą o stworzenie przyjemnego i ponadczasowego butiku w konwencji concept store, który będzie pasował do profilu jego działalności oraz ekologicznych produktów z branży kosmetycznej, ręcznie robionych ubrań oraz niszowych produktów wyposażenia wnętrz. Dał nam w zasadzie wolną rękę w kreacji przestrzeni, wytyczne polegały na uwzględnieniu wszystkich wymagań funkcjonalnych. Inwestor podkreślił również fakt, aby jego butik odwoływał się do natury. Stąd drewno, kamień i metal jako główne materiały.

Łukowate formy tworzą spójną całość  Łukowate lustra dodają głębi

architekci powiększyli optycznie wnętrza poprzez zastosowanie luster

fot.: ONI Studio © MEEKO Architekci

Dobrawa: Mała przestrzeń – 27 metrów kwadratowych stanowiła pewnie spore wyzwanie projektowe. Z czym jeszcze musieliście się zmierzyć?

Tomasz: Butik faktycznie nie jest duży. Chcieliśmy maksymalnie powiększyć odbiór [wizualny — przyp. red.] wnętrza poprzez jasne wykończenie i zastosowanie kilku luster na ścianach. Atutem jest również witryna, która wpuszcza dużo światła do butiku. Jest ona wykończona drewnianą okładziną, co zmiękcza wpadające światło, nadając mu przyjemną aurę.

Witryna sklepu zimą   Lustra powiększają przestrzeń

naturalne światło wpadające przez dużą witrynę rozświetla wnętrza

fot.: ONI Studio © MEEKO Architekci

Dobrawa: Jak klienci sklepu mają się w nim czuć? Jaką atmosferę chcieliście uzyskać?

Tomasz: Naszym założeniem było stworzenie przestrzeni o niebanalnej estetyce i charakterze. Przestrzeni, która jest przytulna i kameralna. Chcieliśmy uzyskać atmosferę okazującą szacunek do natury, z której są wykonane produkty i akcesoria znajdujące się w butiku. Jak już wspomniałem, chcieliśmy maksymalnie wykorzystać naturalne światło, które wpadając do OLIKI w zestawieniu z obłymi formami użytkowymi, potęguje wrażenie przytulności i zachęca do zapoznania się z ekspozycją. Uważamy, że przyjęte rozwiązania bronią się :)

Dobrawa: Dziękuję za rozmowę.

 

rozmawiała: Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE