reklama
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Less is more, czyli gdyńska metamorfoza warsztatu samochodowego od Traffic Design

17 maja '22

Czytelnikom i Czytelniczkom portalu A&B stowarzyszenie Traffic Design jest doskonale znane. Gdyński kolektyw powolutku naprawiający świat za pomocą dobrego designu przeprowadził kolejną udaną zmianę identyfikacji wizualnej. Tym razem metamorfoza dotyczyła warsztatu samochodowego.

celem artystów z Traffic Design była nowa identyfikacja dla warsztatu samochodowego

celem artystów z Traffic Design była nowa identyfikacja dla warsztatu samochodowego

fot.: Rafał Kołsut © Traffic Design

misja naprawy przestrzeni

W ramach projektowego wyzwania Re:design artyści skupieni w Traffic Design lub z nimi współpracujący pomagają niewielkim biznesom w przekształcaniu szyldów, aby te były nie tylko bardziej atrakcyjne dla klientów, ale też nie zaśmiecały wizualnie przestrzeni. Choć artyści działają przede wszystkim w Gdyni (zobacz tutaj), ich realizacje zobaczymy także w innych miastach, takich jak Łódź czy Elbląg (zobacz tutaj). Kolektyw wierzy, że jakościowy design i zainteresowanie nim będą się rozwijały po każdym z ukończonych projektów.

Wciąż szukamy nowych, ciekawych tematów projektowych. Zależy nam na działaniach w dzielnicach, ponieważ wiemy, że jeden dobry szyld potrafi zainspirować sąsiednie biznesy do wizualnych zmian. Dlatego po barze mlecznym na Chyloni przyszedł czas na zakład wulkanizacji i naprawy aut na Grabówku — wskazuje Monika Domańska z Traffic Design.

warsztat przed i po zmianie identyfikacji

warsztat przed i po zmianie identyfikacji

fot.: Rafał Kołsut © Traffic Design

nietypowe wyzwanie

Warsztaty samochodowe kojarzą nam się często z budynkami obklejonymi banerami marek produkujących poszczególne części. Podobnie było z „mechanikiem” na gdyńskim Grabówku, gdzie działający od 1968 roku warsztat przeszedł wyjątkową metamorfozę.

Najważniejsze były zmiana kolorystyki i stworzenie nowego szyldu. Zdecydowano się na intensywny niebieski kolor, który pojawia się na drzwiach, napisach i ogrodzeniu. Uwagę skupia też nowoczesny szyld wykonany tradycyjną metodą, jaką jest przeprócha. Polega ona na przenoszeniu wzoru na ścianę za pomocą kartonu z wydziurkowanym konturem. Z techniki tej korzystał między innymi Stanisław Wyspiański w kościele franciszkanów w Krakowie.

tworząc nowy szyld korzystano z przepróch

tworząc nowy szyld korzystano z przepróch

fot.: Rafał Kołsut © Traffic Design

Poza zmianą szyldu i kolorystyki ważne było ograniczenie bodźców. Usunięto wszystkie niepotrzebne banery. Domalowano za to wielkimi cyframi numer telefonu do warsztatu, znacząco poprawiając tym samym widoczność firmy. Liternictwo zostało opracowane przez Eugenię Tynnę specjalnie na potrzeby tego projektu. Warto zaznaczyć, że autorka zrobiła wcześniej wyjątkowy projekt „Alfabetu gdańskiego”, polegający na stworzeniu lastrykowych kostek z liternictwem, które można znaleźć w całym Gdańsku (zobacz tutaj).

W interesujący sposób rozwiązano również szyld semaforowy, który stoi przed bramą. To przykład upcyclingu, ponieważ wykorzystano tutaj ręcznie malowaną blachę i oponę od zabytkowego żuka. Trudno nie zwrócić uwagi na tak kreatywnie rozwiązany szyld.

Szyld semaforowy sygnalizujący lokalizacje warsztatu od strony ulicy

szyld semaforowy sygnalizujący lokalizacje warsztatu od strony ulicy

fot.: Rafał Kołsut © Traffic Design

udowadniając, że less is more

Każda kolejna realizacja stowarzyszenia Traffic Design pokazuje, jak zmniejszenie ilości informacji i nośników wpływa na poprawę widoczności firmy. Nadmierna i bezsensowna ilość reklam, którą spotykamy w przestrzeni publicznej, przynosi odwrotny skutek. Niezależnie czy jest to międzynarodowa korporacja, czy dzielnicowy warsztat samochodowy. Miejmy nadzieje, że oddolne poprawianie estetyki w Gdyni, popierane przez samorząd, wpłynie na inne, większe i mniejsze miasta w kwestii organizowania przestrzeni, reklam i wspierania lokalnych przedsiębiorstw.

historia tego miejsca sięga 1968 roku

historia tego miejsca sięga 1968 roku

fot.: Rafał Kołsut © Traffic Design

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE