Modernistyczny pawilon z 1974 roku ustąpił miejsca nowej bryle. We Włocławku otwarto dla podróżnych nowy dworzec. Projekt nowego gmachu przygotowała firma TPF we współpracy z AnArchi Group.
Nowy budynek włocławskiego dworca od poprzednika z lat siedemdziesiątych, który zastąpił wcześniejszy gmach z drugiej połowy XIX wieku, różni się zasadniczo formą i wielkością. Gmach liczy trzy kondygnacje — na parterze ulokowano strefę dla podróżnych z poczekalniami i toaletami, kasy biletowe obsługujące kolej oraz połączenia autobusowe. Piętro zajęły biura Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.
wizualizacja dworca
© PKP S.A.
Budynek dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami — pojawiły się windy i oznaczenia ułatwiające poruszanie się niewidomym i niedowidzącym. Niestety, nie wszystkie detale udało się rozwiązać poprawnie, co widać na styku obszarów, za które odpowiadają różne kolejowe spółki. Wyjście z budynku dworca na peron 1 odbywa się po kilku schodkach, choć w nowym budynku powinno być zaprojektowane bez tego typu barier — wysokość prawdopodobnie wynikała z parametrów starego peronu, który w międzyczasie także przeszedł modernizację. Wciąż jednak nie wiadomo kiedy zmodernizowany zostanie peron 2.
Czytaj także: Dworzec Łódź Kaliska zmieni swój wygląd
widok od strony peronów
© PKP S.A.
Wnętrza dworca wykończono z zastosowaniem standardowych dla tego typu inwestycji zestawu materiałów i detali. Króluje biel ścian i szarość granitu oraz ślusarki. Niestety w zestawieniu z wnętrzami poprzednika nowy budynek wypada słabo. Stary dworzec, mimo nieciekawego wyglądu zewnętrznego, oferował przestronne wnętrza z wieloma detalami i oryginalnym drewnianym wykończeniem.
wnętrze zburzonego dworca
fot.: Flyz1 | Wikimedia Commons © CC BY-SA 4.0
Otwarcie dworca we Włocławku to kolejny element konsekwentnej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Kujaw zyskali dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Torunia. Mam nadzieję, że tak ciekawy pod względem architektonicznym budynek dworca stanie się wizytówką Włocławka oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją — mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
parking rowerowy
© PKP S.A.
Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie budynku. Inwestor podkreśla reprezentacyjną rolę budowli, wykończonej miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Bryła otwiera się dynamicznym nadwieszeniem na pobliski plac dworcowy, zintegrowane z budynkiem jest zadaszenie parkingu rowerowego na 48 stanowisk. W sąsiedztwie urządzono również skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej oraz obok wejścia głównego do dworca i na peronie numer 1. Przy budynku przygotowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego dwa miejsca przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami.
poczekalnia
© PKP S.A.
Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW, a wytworzona przez nie energia posłuży do zasilenia budynku. Oświetlenie obiektu zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, a tak optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.
przestrzeń przy dworcu
© PKP S.A.