NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Włocławek ma nowy dworzec

16 sierpnia '23

Modernistyczny pawilon z 1974 roku ustąpił miejsca nowej bryle. We Włocławku otwarto dla podróżnych nowy dworzec. Projekt nowego gmachu przygotowała firma TPF we współpracy z AnArchi Group.

Nowy budynek włocławskiego dworca od poprzednika z lat siedemdziesiątych, który zastąpił wcześniejszy gmach z drugiej połowy XIX wieku, różni się zasadniczo formą i wielkością. Gmach liczy trzy kondygnacje  na parterze ulokowano strefę dla podróżnych z poczekalniami i toaletami, kasy biletowe obsługujące kolej oraz połączenia autobusowe. Piętro zajęły biura Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławek.

Wizualizacja dworca

wizualizacja dworca

© PKP S.A.

Budynek dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami pojawiły się windy i oznaczenia ułatwiające poruszanie się niewidomym i niedowidzącym. Niestety, nie wszystkie detale udało się rozwiązać poprawnie, co widać na styku obszarów, za które odpowiadają różne kolejowe spółki. Wyjście z budynku dworca na peron 1 odbywa się po kilku schodkach, choć w nowym budynku powinno być zaprojektowane bez tego typu barier wysokość prawdopodobnie wynikała z parametrów starego peronu, który w międzyczasie także przeszedł modernizację. Wciąż jednak nie wiadomo kiedy zmodernizowany zostanie peron 2.

Czytaj także: Dworzec Łódź Kaliska zmieni swój wygląd

Widok od strony peronów

widok od strony peronów

© PKP S.A.

Wnętrza dworca wykończono z zastosowaniem standardowych dla tego typu inwestycji zestawu materiałów i detali. Króluje biel ścian i szarość granitu oraz ślusarki. Niestety w zestawieniu z wnętrzami poprzednika nowy budynek wypada słabo. Stary dworzec, mimo nieciekawego wyglądu zewnętrznego, oferował przestronne wnętrza z wieloma detalami i oryginalnym drewnianym wykończeniem.

Wnętrze zburzonego dworca

wnętrze zburzonego dworca

fot.: Flyz1 | Wikimedia Commons © CC BY-SA 4.0

Otwarcie dworca we Włocławku to kolejny element konsekwentnej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Kujaw zyskali dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Torunia. Mam nadzieję, że tak ciekawy pod względem architektonicznym budynek dworca stanie się wizytówką Włocławka oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Parking rowerowy

parking rowerowy

© PKP S.A.

Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie budynku. Inwestor podkreśla reprezentacyjną rolę budowli, wykończonej miedzianą blachą oksydowaną w ceglasto-brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Bryła otwiera się dynamicznym nadwieszeniem na pobliski plac dworcowy, zintegrowane z budynkiem jest zadaszenie parkingu rowerowego na 48 stanowisk. W sąsiedztwie urządzono również skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej oraz obok wejścia głównego do dworca i na peronie numer 1. Przy budynku przygotowano 21 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, z czego dwa miejsca przeznaczone są dla osób z niepełnosprawnościami.

Poczekalnia

poczekalnia

© PKP S.A.

Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW, a wytworzona przez nie energia posłuży do zasilenia budynku. Oświetlenie obiektu zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, a tak optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.

Przestrzeń przy dworcu

przestrzeń przy dworcu

© PKP S.A.

 
Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE