Dla wygody kierowców piesi przez lata byli spychani do tuneli. To wreszcie się zmieni — do końca roku w stolicy województwa pomorskiego gotowe będą długo wyczekiwane przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną.
Gdańsk chwali się, że od kilku lat stawia na uspokajanie ruchu i tworzenie nowych połączeń pieszych, szczególnie w obrębie Śródmieścia. Wśród pięciu zasadniczych wartości Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus zapisano nawet „otwartość przestrzeni miejskich”. Chodzi o dostępność terenów publicznych dla wszystkich — ruch pieszy uznany został za priorytetowy. W praktyce dokument realizowany jest z różnym skutkiem, bo część z planowanych od lat przejść realizowana jest w iście ślimaczym tempie.
Śródmieście Gdańska wygodniejsze dla pieszych
Po siedmiu (!) latach snucia zapowiedzi przez włodarzy miasta, dopiero tego lata rozpoczęła się budowa zebry przy dworcu PKP Gdańsk Główny, na wysokości ulicy Elżbietańskiej. Nowe przejście dla pieszych to nie tylko wymalowane pasy i komfort pieszych, którzy dziś korzystają z niewygodnego tunelu. Powstanie przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczone zostaną miejsca postojowe typu kiss&ride przy dworcu PKP. Co również ważne: wydłużone zostaną przepełnione dziś w godzinach szczytu perony na przystankach tramwajowych.
Korzyści z inwestycji będzie jednak więcej. Można spodziewać się, że zebra ożywi ulice: Elżbietańską i Garncarską, które dziś pozostają nieco na uboczu, a po wybudowaniu przejścia będą stanowiły główną drogę do Traktu Królewskiego. Skorzystać mogą znajdujące się tutaj lokale gastronomiczne, jednocześnie miasto powinno pomyśleć o takim zagospodarowaniu terenu, które jeszcze bardziej uatrakcyjni tę przestrzeń.
Lokalizacja przejścia, które powstaje przy dworcu PKP Gdańsk Główny w Śródmieściu Gdańska
fot: Piotr Wittman/grafika: Jacek Szymański
Myślę, że to przejście przywróci ulicę pieszym i pozwoli przynajmniej w pewnym stopniu wrócić do przedwojennych rozwiązań — mówił w rozmowie z AiB prof. Piotr Lorens, Architekt Miasta Gdańska. — Kiedy popatrzymy na plan Gdańska z okresu międzywojennego, to zobaczymy, że w rejonie placu dworcowego ulokowane były dwa główne ciągi komunikacyjne. Jeden z nich to właśnie Elżbietańska, która z kolei prowadzi nas od dworca kolejowego w rejon Targu Drzewnego i dalej — Głównego Miasta. Ten ciąg jest dziś możliwy do odtworzenia. Pamiętać przy tym należy, iż ulica fizycznie istnieje, tylko że jest słabo uczęszczana przez pieszych, bo nie ma za bardzo dokąd prowadzić.
tunel na granicy Zaspy i Wrzeszcza odejdzie do lamusa
Warte blisko 12 mln zł prace nad zebrą przy dworcu PKP Gdańsk Główny potrwają do końca roku, a wcześniej – w listopadzie — ułatwienia piesi i rowerzyści zyskają też na granicy Zaspy i Wrzeszcza. Planowane tam przejście (koszt 3,4 mln zł) powstaje w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka i też będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Piesi wreszcie dostaną się na peron tramwajowy naziemnym przejściem, powstanie także przejazd przez torowisko. O budowę tej zebry miejscy aktywiści postulowali już dekadę temu. Próby podejmowali też mieszkańcy w ramach budżetu obywatelskiego. Ale najpierw projekt nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, a w kolejnym roku został odrzucony, bo urzędnicy uznali, że inwestycja jest za droga.
Jedno z przejść budowane jest przy al. Rzeczypospolitej
fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Strzałem w dziesiątkę okazało się otwarte w 2022 r. przejście na wysokości Bramy Wyżynnej w Śródmieściu Gdańska.
Rozwiązania, które krok po kroku są w Gdańsku wprowadzane, czyli uspokajanie ruchu, czy strefy skrzyżowań równorzędnych nie wpływają na zmniejszenie płynności ruchu samochodoweg.
— zaznaczał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska