NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Powietrze ucieszone, będzie jeździć metrem!

20 grudnia '23

Warszawa ogłasza przetarg na projekt pierwszego odcinka trzeciej linii metra. Najbardziej ucieszone z tego powodu może być stołeczne… powietrze. Jak wynika bowiem z prognoz ratusza, to właśnie ono będzie głównie wypełniać pociągi nowej linii. Warszawa przystępuje do realizacji najmniej potrzebnej z planowanych nitek wpisanych w masterplan rozwoju sieci podziemnej kolejki do 2050 roku.

Prace projektowe obejmą jedynie pierwszy odcinek planowanej linii M3 od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie o długości ponad 8 kilometrów  znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później. W ramach inwestycji powstanie także Stacja Techniczno-Postojowa na Koziej Górce, przebudowanych zostanie wiele ulic i ważnych węzłów komunikacyjnych, między innymi Dworzec Wschodni i Rondo Wiatraczna.

Stacja metra przy Dwernickiego i KS Orzeł

Stacja metra przy Dwernickiego i KS Orzeł

© UM Warszawa / ILS

Zaprojektowanych zostanie sześć nowych stacji. Linia zaczynać będzie swój bieg na istniejącej już stacji Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana była jako węzeł przesiadkowy, ale w realizacji okrojona została o kilka wyjść na powierzchnię), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy.

Stacja metra przy KS Orzeł

Stacja metra przy KS Orzeł

© UM Warszawa / ILS

wiatraczna jednak z rowerami

W październiku Miasto pochwaliło się dokumentacją przedprojektową dla M3, obejmującą koncepcje planowanych stacji i przestrzeni ponad nimi. Zmiany, a właściwie ich brak, względem obecnego układu drogowego mogły szokować miliardowa inwestycja miała być pozbawiona kluczowych komponentów infrastruktury rowerowej, a patologiczne dziury w siatce połączeń miały zostać zakonserwowane na lata.

Rondo Wiatraczna - poprzednia koncepcja

Rondo Wiatraczna — poprzednia koncepcja

© UM Warszawa / ILS

Najbardziej rozczarowujący był zaproponowany przez projektantów z ILF kształt Ronda Wiatraczna. Najważniejszy węzeł komunikacyjny dzielnicy, lokalne centrum, miało zostać w całości pozbawione infrastruktury rowerowej, a istniejący, niewygodny układ przystanków tramwajowych zachowany. Projektowany układ wyjść z nowej stacji metra nie uwzględniał wszystkich kluczowych ciągów komunikacyjnych, a przystanki tramwajowe były pozostawione na centralnej wyspie odciętej od okolicy minimum trzema pasami ruchu.

Rondo Wiatraczna - aktualna koncepcja

Rondo Wiatraczna — aktualna koncepcja

© UM Warszawa

W prezentowanych obecnie rysunkach ta patologiczna sytuacja uległa całkowitej zmianie. Po wybudowaniu stacji metra miejsce to nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Układ drogowy zostanie uproszczony, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione w centralnej części węzła przesiadkowego umożliwią łatwe i szybkie przesiadki. Na wygodę pasażerów znaczny wpływ będzie również miało płytsze umiejscowienie stacji metra (nad planowanym tunelem obwodnicy śródmiejskiej), co znacznie skróci czas potrzebny na dotarcie na perony. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski, który będzie stanowił atrakcyjną przestrzeń służącą wszystkim mieszkańcom. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Rondo Wiatraczna - aktualna koncepcja

Rondo Wiatraczna — aktualna koncepcja

© UM Warszawa / Wpis na portalu X — Jarosław Ossowski

Urządzenie przestrzeni uwolnionej dzięki zmianom komunikacyjnym, z nową formą funkcjonowania handlu oraz elementów zieleni będzie przedmiotem warsztatów projektowo-konsultacyjnych z udziałem mieszkańców, kupców i wszystkich zainteresowanych tym ważnym dla Pragi miejscem. Jak to możliwe, że poprzedni projekt w ogóle uzyskał uzgodnienia i został odebrany przez Miasto, pozostaje zagadką.

Rondo Wiatraczna - poprzednia koncepcja

Rondo Wiatraczna — poprzednia koncepcja

© UM Warszawa / ILS

plac przed Dworcem Wschodnim

Zmienił się również projekt placu przed Dworcem Wschodnim, w którym większy priorytet uzyskała komunikacja publiczna. We wcześniejszej koncepcji w zasadzie bez zmian miał pozostać układ drogowy, co jest zresztą powszechną praktyką w inwestycjach warszawskiego metra nad najnowszym odcinkiem M2 na Bemowo biegną niezliczone pasy dla samochodów, a infrastruktura rowerowa nie zachowuje ciągłości, ze względu na brak miejsca.

Przedpole Dworca Wschodniego - aktualna koncepcja

Przedpole Dworca Wschodniego — aktualna koncepcja

© UM Warszawa / Wpis na portalu X — Jarosław Ossowski

Jak zapewniają przedstawiciele Miasta, celem wprowadzenia zmian w rejonie Dworca Wschodniego jest dostosowanie tego miejsca do standardów, jakie powinno spełniać otoczenie ważnego dworca kolejowego stanowiącego wizytówkę miasta. Rejon dworca zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego.

Przedpole Dworca Wschodniego - poprzednia koncepcja

Przedpole Dworca Wschodniego — poprzednia koncepcja

© UM Warszawa / ILS

Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

budowa za 5 lat

Rondo Wiatraczna

Rondo Wiatraczna

© UM Warszawa / ILS

Faza projektowania I etapu realizacji linii M3 powinna zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

najmniej potrzebna

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 kilometrów, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Masterplan warszawskiej sieci metra do 2050 roku

Masterplan warszawskiej sieci metra do 2050 roku

© UM Warszawa

I to właśnie linia M4 biegnąca z Wilanowa, przez Służewiec, Ochotę, Wolę i Żoliborz do Tarchomina, ma być najbardziej obciążona w całej sieci. Mimo to ratusz zdecydował o realizacji w pierwszej kolejności odcinka linii M3, który według prognoz zleconych przez Miasto, ma być najmniej popularnym fragmentem. Jego wykorzystanie zwiększyć ma przedłużenie z Gocławia na Mokotów, ale nie wiadomo kiedy miałoby zostać zrealizowane.

Prognozy napełnień - szczyt poranny 2050

Prognozy napełnień — szczyt poranny 2050

© ILF / UM Warszawa

 
Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE