PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nowy dworzec we Wrzeszczu. Czy jest wystarczający dla jednej z kluczowych stacji?

04 grudnia '23

Choć dworzec we Wrzeszczu już nie straszy, po jednej z najpopularniejszych stacji kolejowych w kraju — można było spodziewać się lepszego projektu. I to zarówno jeśli chodzi o bryłę, jak i wygodę pasażerów.

Jeden z najważniejszych trójmiejskich dworców przez lata był mierną wizytówką dzielnicy. Ciasny, ciemny, z niszczejącą elewacją i dobudówkami, tworzącymi architektoniczny chaos. Kolejarze próbowali reperować wizerunek dworca i w 2014 r. przeszedł on wizualny lifting. Ale było to tylko rozwiązanie tymczasowe. Większych prac wrzeszczański dworzec doczekał się jesienią 2021 r., stary budynek został wówczas rozebrany, a w jego miejsce powstała nowa bryła. Projekt przebudowy wykonała pracownia TPF.

Obiekt został wreszcie otwarty 30 listopada — z niemal rocznym opóźnieniem. Efekt? Układ poczekalni niewiele się zmienił, zyskała ona nieco większą przestrzeń i jasne barwy (biel i szarość). W holu oprócz pięciu kas biletowych znalazły się, dziś jeszcze puste, dwa lokale usługowe (trzy kolejne mieszczą się od strony placu dworcowego).

Kasy biletowe znajdują się w tym samym miejscu

Kasy biletowe znajdują się w tym samym miejscu

Piotr Wittman/Gdańsk.pl

wewnątrz ładniej, ale...

I choć ogólna estetyka wnętrza, porównując do tego, co było, poprawiła się, nowy projekt niekoniecznie będzie wiązał się z większą wygodą pasażerów. Ci, którzy chcą poczekać na pociąg w skromnej poczekalni, mają do dyspozycji zaledwie… kilkanaście miejsc siedzących ( co będzie kłopotliwe szczególnie w letnim sezonie).

Kolejarze podkreślają, że budynek został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych. Są też gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów (choć, niestety, te na kilka dni po otwarciu nadal nie działają). PKP chwali się też, że na dachu obiektu znajduje się 28 paneli fotowoltaicznych.

Skromna poczekalnia

Skromna poczekalnia

Piotr Wittman/Gdańsk.pl

Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze. Na elwacji zastosowano szkłostal. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja. W szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza – tak zachwalają projekt kolejarze.

spory niedosyt

Patrząc na budynek z zewnątrz, jak słusznie wytykają krytykujący, tego typu obiekt mógł stanąć praktycznie wszędzie. A nie bez powodu apetyty na udane zmiany były duże – Gdańsk Wrzeszcz to jedna z największych stacji w Polsce pod względem obsługiwanej liczby pasażerów. W ubiegłym roku odnotowała blisko 11 mln podróżnych co dało jej dziewiąte miejsce w krajowym zestawieniu. Na stacji zatrzymują się pociągi dalekobieżne, regionalne i SKM. 

Tak z zewnątrz prezentuje się bryła

Tak z zewnątrz prezentuje się bryła

Ewa Karendys


 Pozostaje tylko ubolewać nad tym, że kolejarze – w przypadku najważniejszych obiektów dworcowych — ciągle tak mocno wzbraniają się przed organizacją konkursów urbanistyczno-architektonicznych. Te dają szanse na zaprojektowanie funkcjonalnych przestrzeniatrakcyjnej zabudowy, która trafnie wpisze się w lokalny kontekst.

Trwająca niemal dwa lata budowa pochłonęła ponad 15 mln zł.

Ewa Karendys

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE