NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Utrudniona Droga do Wolności

08 września '20

Młode Miasto czeka na zabudowę

Sąsiedztwo działek, na których powstać ma Droga do Wolności, zmienia się, choć bardzo powoli. Bo nowych inwestycji jest jak na lekarstwo. Jedynie nieopodal gmachu ECSu pod koniec ubiegłego roku wyrósł niewielki biurowiec. W bezpośrednim sąsiedztwie ECS szumnie zapowiadana jest budowa osiedla Doki: około 1 100 mieszkań i lokali usługowych, a także 37 tys. m kw. powierzchni biurowej. Budowa rozpocząć ma się jeszcze w tym roku i potrwa trzy lata.

wizualizacja, widok
na
Pomnik Poległych Stoczniowców

wizualizacja, widok na Pomnik Poległych Stoczniowców

© Grupa 5 Architekci

Wielu inwestorów działających na terenach postoczniowych skarży się na brak porozumienia z konserwatorem zabytków. I tak jedynie na papierze pozostają plany zabudowy Stoczni Cesarskiej. Jak można odmienić ten teren w 2018 roku, pokazali architekci i urbaniści z duńskiej pracowni Henning Larsen. W opracowanym masterplanie na krańcach działki proponowali wysokościowce sięgające nawet stu trzydziestu trzech metrów, a w sercu terenu, pośród zaadaptowanych stoczniowych hal, planowali niższą zabudowę.

Wielu przyszłych użytkowników będzie tędy dostawać się do swoich mieszkań, biur, budynków użyteczności publicznej — mówi o Drodze do Wolności Michał Leszczyński. — Droga miała stać się zarówno miejscem pamięci, jak i wizerunkowym magnesem przyciągającym inwestycje i przyczynić się do tego, że tereny postoczniowe zmienią się w nowoczesną dzielnicę na miarę XXI wieku. Natomiast pozostawianie asfaltowej jezdni z krawężnikiem z pewnością nie będzie właściwym wyeksponowaniem dziedzictwa historycznego stoczni, jakim jest plac Solidarności z Pomnikiem Poległych Stoczniowców, Brama Stoczni oraz sala BHP.

przyszłość w rękach konserwatora

Wątpliwości dotyczących konieczności budowy Drogi nie ma też Piotr Lorens, kierownik Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Politechniki Gdańskiej.

W tej chwili mamy wybrukowaną ulicę, która wygląda jak każda inna. Ten obszar zasługuje na przemyślane zagospodarowanie. Projekt konkursowy bardzo mi się podobał, taka forma promenady ma szansę zaktywizować społecznie obszary postoczniowe i wprowadzić tam odwiedzających. Pytanie, czy w takim kształcie doczeka się realizacji.

Ciągle wielką niewiadomą jest, na jaki projekt zgodzi się Igor Strzok, pomorski konserwator zabytków.

Projekt zostanie zaakceptowany po dostosowaniu do warunków konserwatorskich — mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale nie ujawnia szczegółów.

 
Ewa Karendys

dziennikarka „Gazety Wyborczej Trójmiasto”

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE