Władze Pragi Północ przedstawiły projekt przebudowy ul. Okrzei w rejonie Portu Praskiego, która ma zmienić swoje oblicze dzięki budowie kładki na Powiśle. Koncepcję nadania ulicy charakteru miejskiej przestrzeni publicznej przygotował zespół Inicjatywy Projektowej.
fot. Inicjatywa Projektowa
Koncepcję przebudowy ulicy Okrzei przygotował Zespół Roboczy Urzędu Dzielnicy Praga-Północ po konsultacjach z miejskimi urzędnikami. Projekt architektoniczno-urbanistyczno-funkcjonalny przygotowany przez Inicjatywę Projektową zakłada całkowitą przebudowę ulicy Okrzei, którą w przyszłosci będzie można dostać z Powiśla się na Pragę-Północ. W części najbliżej bulwarów wiślanych przewiziano otoczony zielenią szeroki deptak o zminimalizowanym ruchu aut i bez wydzielonej jezdni. Obok pieszych swoje miejsce będą mieć też rowerzyści oraz kierowcy, którzy jednopasmową ulicą Okrzei pojadą w stronę ulicy Targowej.
komunikacyjna rewolucja
fot. Inicjatywa Projektowa
Projektowane przestrzenie publiczne mają być przede wszystkim przyjazne pieszym. Zaślepiona zostanie ulica Panieńska, a na wysokości ulicy Wrzesińskiej powstanie „przebitka” między ulicami Kłopotowskiego i Okrzei. Pracownicy Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wnioskowali także o utworzenie przestrzeni dla mieszkańców na wysokości Urzędu Skarbowego i Urzędu Marszałkowskiego. Na zmiany jednak jeszcze poczekamy. Ważnym aspektem przed rozpoczęciem realizacji projektu jest dokończenie Trasy Świętokrzyskiej, a tym samym połączenie ulicy Sokolej z ulicą Kijowską, co usprawni ruch kołowy na terenie dzielnicy – podkreślali autorzy koncepcji podczas środowej sesji Rady Dzielnicy. Ta inwestycja nie jest w tym momencie prowadzona, więc ciężko przewidzieć kiedy miałyby się rozpocząć prace na ul. Okrzei.
zielone światło
fot. Inicjatywa Projektowa
Podczas sesji Rady Dzielnicy, koncepcja została zaprezentowana mieszkańcom Pragi-Północ oraz radnym, którzy wyrazili pozytywne stanowisko, wnosząc jednocześnie do Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, by stała się ona elementem wyjściowym dla Zarządu Dróg Miejskich oraz Biura Architektury i Planowania Przestrzennego przy realizacji zapowiedzianej na najbliższe lata inwestycji rewitalizacji ulicy Okrzei, z deklarowanym budżetem zadania w wysokości 18.000.000,00 zł.
gentryfikacja
fot. UM Warszawa
Impuls do rewitalizacji tego fragmentu Pragi Północ ma dać otwarcie budowanego właśnie mostu pieszo-rowerowego, który połączy ten rejon z Powiślem. Budowane obok osiedle, tzw. Port Praski wskazuje jednak, że zamiast rewitalizacji możemy obserwować w tym miejscu działania gentryfikacyjne, z całym zestawem negatywnych zjawisk jakie za sobą pociągają. Wśród nich najważniejsze jest wypieranie lokalnego handlu, mieszkańców, podnoszenie wartości, a co za co idzie kosztów utrzymania czy najmu nieruchomości. Pytanie czy planowana inwestycja nie przyspieszy tylko tych procesów?