PDA 2024 – materiały i technologie dla Architekta. Korzystaj z darmowej wersji online
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Ruszyła budowa kładki z Pragi na Powiśle

24 marca '22

Oficjalnie ruszyła budowa najdłuższego w Polsce mostu pieszo-rowerowego. Przeprawa z Pragi na Powiśle ułatwi komunikację między dwiema dzielnicami. Lokalizacja kładki budzi jednak kontrowersje, a dużo potrzebniejsze inwestycje wciąż czekają na lepsze czasy.

Od początku roku na praskim brzegu Wisły w Warszawie trwało przygotowanie zaplecza budowy nowego mostu oraz terenu pod inwestycję – porządkowano teren, wycinano kolidujące z mostem drzewa i zabezpieczano te okoliczne. Właśnie zaczęły się zasadnicze prace budowlane. Będzie to pierwsza przeprawa tego typu przez Wisłę w stolicy, most pieszo-rowerowy zepnie ze sobą oba brzegi rzeki i połączy Bulwary z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i S. Okrzei na prawym brzegu. Budowa potrwa ponad dwa lata.

Wizualizacja

fot. UM Warszawa

fundamenty

Prace zaczynają się na praskiej stronie rzeki. Pierwszym etapem jest palowanie, czyli stworzenie fundamentów przyszłego mostu. Jego konstrukcja opierać się będzie na 7 żelbetowych podporach. Właśnie zaczęło się stawianie fundamentów pod pierwszą z nich – przez ostatnie dni wbito już 43 pale pod pierwszą podporę. W kolejnych dniach pojawiać się będą pale pod kolejne podpory. Rozpoczną się też pierwsze prace przy budowie przyczółku mostu na lewym brzegu Wisły.

Budowa

fot. UM Warszawa / E. Lach

Postępy na placu budowy śledzić można za pośrednictwem strony mostnaprage.waw.pl, gdzie znaleźć można także informacje o projekcie i dokładne plany.

rewitalizacja

Budowany most władze miasta wpisują w część działań wspólnie ujętych w pogram Nowe Centrum Warszawy, który poprawić ma estetykę i funkcjonalność śródmieścia stolicy. W jego ramach prowadzone są inwestycje infrastrukturalne, przebudowywane ulice i modernizowane przestrzenie publiczne jak Plac Pięciu Rogów czy Rondo Dmowskiego.

Kładka ma dać impuls do dalszych zmian po praskiej stronie Wisły. Warszawscy radni decyzję o środkach na dalszą rewitalizację prawobrzeżnych obszarów podjęli 17 marca. Przebudowę ulicy S. Okrzei będzie realizował Zarząd Dróg Miejskich we współpracy m.in. z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego. Na ulicy S. Okrzei będzie więcej zieleni, powstanie infrastruktura rowerowa, nowe, szersze i eleganckie chodniki oraz mała architektura. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2022-2024, podobnie jak budowa nowego mostu.

najdłuższa w Polsce

Wizualizacja

fot. UM Warszawa

Projekt kładki wyłoniono w konkursie rozstrzygniętym w 2017 roku. Pierwszą nagrodę przyznano wówczas zespołowi Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy w składzie Dirk Krolikowski, Falko Schmitt, Justyna Grzesiak, Wioletta Zdziraska, Frank Ehrlicher, Piotr Piotrkowicz, Andrzej Piniaha i Zbigniew Wichański. Projekt nagrodzony został za powściągliwą i elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta. Nowa przeprawa, najdłuższa tego typu w Polsce będzie miała aż 452 metry długości i będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Most będzie służył pieszym i rowerzystom i zostanie zbudowany do 2024 roku.

Budowa

fot. UM Warszawa / E. Lach

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE