Tramwaje wrócą na Wilanów. Zlikwidowaną w 1973 roku trasę zastąpi nowa. To jedna z największych inwestycji tramwajowych Warszawy ostatnich lat. Miasteczko Wilanów zyska połączenie z centrum Warszawy.
Dojazd do tzw. Lemingradu, czyli osiedli na Miasteczku Wilanów, dziś możliwy jest jedynie autobusem, samochodem i rowerem. To efekt likwidacji linii tramwajowej funkcjonującej na trasie od Goworka do Wilanowa w latach 1937-1973. Nowa linia ma częściowo odtwarzać jej przebieg, ale dotrze także głębiej w nowopowstałą część dzielnicy w okolicach Świątyni Opatrzności Bożej. Trasa będzie liczyła około 7,5 km. Jej przebieg rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.
dwie odnogi
fot. Tramwaje Warszawskie
Dla trasy zaplanowano odnogę wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na bliżej nieokreśloną przyszłość odłożono zaś budowę odnogi na osiedle Stegny.
trzydzieści przystanków w trzydzieści minut
Schemat trasy na Wilanów
fot. Tramwaje Warszawskie
W sumie na całej trasie między centrum a Wilanowem powstanie 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zmianę światła. Czas przejazdu całą nowobudowaną trasą wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut.
dwa lata na budowę
fot. Tramwaje Warszawskie
Budimex będzie miał 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej za skrzyżowanie z ulicą Św. Bonifacego, czyli do wysokości Stegien — czyli do stycznia 2024 roku. W opcji, na które Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego (Miasteczko Wilanów). Na budowę tras w tej opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy.
fot. Tramwaje Warszawskie