Czy rowery przeżywają w Polsce renesans? Zwykle wybieramy jednoślad dla rekreacji, ale coraz częściej staję się on także naszym transportem na co dzień. Co na temat korzystania z rowerów mówi statystyka?
W ramach cyklu #RaportCzwartkowy przedstawiamy dokumenty, raporty i poradniki dotyczące architektury, miast i samorządu, które z pewnością warto nagłośnić i wypromować. W tym tygodniu przyglądamy się raportowi „Miasta dla rowerzystów 2023”, który opracowało Centrumrowerowe.pl we współpracy z Sebastianem Gruszką z Fundacji na Rowerze.
Czego możemy się dowiedzieć z raportu? Przede wszystkim tego, które polskie miasta wydają się najwięcej na obsługę infrastruktury rowerowej, gdzie dochodzi do największej ilości wypadków, a także możemy zapoznać się z rowerowymi statystykami dotyczącymi dwudziestu największych miast w Polsce.
Raport dostępny jest na stronie centrumrowerowe.pl
w raporcie znajdziemy dane dotyczące infrastruktury rowerowej dwudziestu największych miast w Polsce
© Centrumrowerowe.pl
czy jazda na rowerze staje się bezpieczniejsza?
Podstawową kwestią dotyczącą jazdy na rowerze w polskich miastach pozostaje bezpieczeństwo. Jak wskazuje raport, liczba zdarzeń drogowych z udziałem cyklistów od 2021 do 2022 roku wzrosła o 7,2 punktów procentowych. To aż 306 osób więcej, które wzięły udział w zdarzeniach drogowych.
Inaczej jest w przypadku wypadków, bo ich liczba spadła w tym samym czasie z 4889 do 4558, to różnica o 6,77 punktów procentowych. Jak wskazuje raport, liczba wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w żadnym dużym mieście nie przekracza 1. Najlepszy wynik w tej kategorii uzyskał Sosnowiec. Jak wskazują autorzy raportu, istotne jest nie tylko dalsze poprawianie infrastruktury, ale również odpowiednie kampanie informacyjne dotyczące bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze.
Wspólnym mianownikiem definicji „miasta dla rowerzystów” powinno być bezpieczeństwo. Jeśli miasto potrafi zadbać o bezpieczeństwo podróżującego w nim rowerzysty, to z założenia jest ono przyjazne — pisze w raporcie Fundacji na Rowerze Sebastian Gruszka.
wypadki na przestrzeni lat
© Centrumrowerowe.pl
które miasta wydają najwięcej na infrastrukturę drogową?
W przypadku zwiększania środków finansowych na infrastrukturę drogową — samorządów nie powstrzymała dotychczas nawet ich trudna sytuacja związana z działaniami centralistycznymi rządu czy kryzysem energetycznym. Najwięcej na rowery wydają Kielce (0,63% budżetu — 21,5 miliona złotych) i Kraków (0,08% — 18,5 miliona złotych).
Jak wskazują autorzy raportu, wciąż należy uwzględnić pewien margines błędu przy ocenianiu wydatków na infrastrukturę rowerową. Bardzo często niektóre fundusze, na przykład europejskie czy wojewódzkie, nie są brane pod uwagę w tych rozliczeniach. Wydatki mogą też nie uwzględniać dużych projektów lub inwestycji, które obejmują ścieżki rowerowe, choć nie są im poświęcone.
budżety rowerowe miast
© Centrumrowerowe.pl
czy w budżecie obywatelskim słyszymy głos rowerzystów?
Jednym z narzędzi partycypacji mieszkańców w tworzeniu miast jest budżet obywatelski — czy widzimy w nich odzwierciedlenie potrzeb rowerzystów? Najbardziej zaangażowani w rowerowe projekty obywatelskie byli cykliści z Wrocławia. Aż 29% z wszystkich projektów w 2022 roku stanowiły te dotyczące roweru. Za Wrocławiem znalazły się Kielce, Białystok i Lublin. Warto zaznaczyć, że projekty dotyczyły nie tylko budowy dróg, ale również projektów społecznych związanych z rowerami.
budżety obywatelskie w kontekście inwestycji rowerowych
© Centrumrowerowe.pl
gdzie przybyło najwięcej ścieżek rowerowych?
W dwudziestu największych miastach w Polsce przybyło ponad 350 kilometrów ścieżek rowerowych. Ciekawym przypadkiem są Gliwice. W 2018 roku w tym śląskim mieście było tylko 39,4 kilometrów dróg rowerowych. W 2022 ta liczba wynosi już 126 kilometrów.
Wciąż w polskich miastach możemy spotkać drogi rowerowe starego typu — wąskie na 1 lub 1,5 metra, wykonane z kostki typu polbruk i innych, które niewiele mają wspólnego z bezpieczną drogą rowerową, przyjazną rowerzyście. Przypomnieć należy, że droga rowerowa przyjazna rowerzyście to taka, która zapewnia komfortową podróż rowerem dowolnego typu — czyli także szosowym — i dostosowana jest do prędkości, jaką można rozwinąć rowerem elektrycznym (25 km/h) jako niezbędne minimum — podkreśla Sebastian Gruszka.
przyrost dróg rowerowych
© Centrumrowerowe.pl
czego jeszcze dowiemy się z raportu?
W raporcie przede wszystkim przeczytamy informacje dotyczące rowerów miejskich, rozbudowy dróg czy porównania zmian w dwudziestu największych miastach w Polsce. Raport pozwala przede wszystkim porównać dane pomiędzy miastami, zwrócić uwagę na to, gdzie pewne polityki (przynajmniej liczbowo) prowadzą do lepszych efektów.
długość dróg rowerowych
© Centrumrowerowe.pl
Raport dostępny jest na stronie centrumrowerowe.pl