Dekarbonizacja energetyki czy kwestie adaptacji do zmian klimatu pojawiają się na naszych łamach bardzo często. Te problemy dotyczą również miejsc, w których pracujemy.
W ramach cyklu #RaportCzwartkowy przedstawiamy dokumenty, raporty i poradniki dotyczące architektury, miast i samorządu, które z pewnością warto nagłośnić i wypromować. W tym tygodniu przyglądamy się dokumentowi „Ekobarometr – Zielono w biurze” opublikowanemu przez Nuvalu Polska, a zrealizowanego przez SW Research.
Wpływ biur na środowisko nie ogranicza się tylko do kwestii budowy, ale również ich organizacji, o czym rozmawialiśmy ze współautorką projektu biura Ten Square Games — Dorotą Mogielnicką.
stosunek do działań ekologicznych według ankietowanych
© Nuvalu Polska
Kwestia działań proekologicznych wychodzi jednak poza budownictwo i aranżacje — wpływa, chociażby, na pracowników, ich komfort i podejście do miejsca pracy, a także wizerunek samej firmy. Aspekt satysfakcji z działań ekologicznych był tematem badań, które wskazały na podejście pracowników biurowych do tematów ekologii.
Raport dostępny jest na stronie Nuvalu Polska.
ocena działań pod kątem działań na rzecz ekologii
© Nuvalu Polska
co robimy, czego nie robimy?
Jak wskazali respondenci, ich firmy podejmują działania na rzecz ekologii i dbania o środowisko — choć są to przede wszystkim działania pojedyncze, a nie cykliczne. 22,2% ankietowanych uważa, że ich firma nie podejmuje żadnych działań w tym aspekcie. Badanie nie uwzględnia jednak, jak pracownicy oceniają działania (czy uważają je za realne próby zmiany, czy tylko greenwashing).
najważniejsze motywacje stojące za działaniami ekologicznymi
© Nuvalu Polska
ekologia — klucz do szczęścia?
Kolejnym etapem badania było również wskazanie, które ekologiczne rozwiązania są pozytywnie oceniane przez pracowników. Ankietowani wyróżniali tu przede wszystkim trzy czynniki. Istotne było optymalizowanie przestrzeni pod kątem komfortu pracy, między innymi przez odpowiednią cyrkulację i akustykę. Wymieniano również najpopularniejsze rozwiązania, które kojarzymy z ekologią, czyli segregację śmieci i wymianę sprzętu AGD i RTV na ten o wyższej klasie energetycznej. Negatywnie odnoszono się do pracodawców, którzy nie dbają o ekologię w miejscu pracy.
Ankietowani zostali również zapytani o motywacje i intencje stojące za podejściem do ekologii w przedsiębiorstwach, w których pracują. Do najczęstszych odpowiedzi należała oszczędność i wymogi prawne. Dość wysoko uplasowała się odpowiedź „czysta chęć bycia ekologiczną firmą”, jak i kwestia działań promocyjnych i komunikacyjnych.
co wpływa na satysfakcję z pracy
© Nuvalu Polska
Odpowiedzi te wskazują na raczkujące rodzenie się potrzeb dotyczących wykorzystywania ekologicznych rozwiązań w naszych miejscach pracy.
Dążenie do zrównoważonego rozwoju w miejscu pracy może wpłynąć na stworzenie bardziej przyjaznego środowiska, zmotywować pracowników i zwiększyć satysfakcję z wykonywanej pracy. To właśnie oni spędzają większość swojego czasu w biurach, dlatego ważne jest, aby otoczenie, w którym przebywają, było dostosowane do ich wygody, efektywności i dobrego samopoczucia — wskazał Adrian Ziubiński, Prezes Concept Space.
działania wymieniane przez ankietowanych na rzecz ekologii
© Nuvalu Polska
kierunek? Jeszcze niepewny
Raport z badań sporządzony przez Nuvalu pokazuje przede wszystkim kierunek zmiany myślenia — znajdziemy w nim informacje, jak wygląda podejście z perspektywy pracowniczej, co może pozwolić nam wyznaczyć kierunek nie tylko zmian, ale również edukacji.
Raport dostępny jest na stronie Nuvalu Polska.
podsumowanie raportu
© Nuvalu Polska