Jeden z najbardziej obleganych dworców kolejowych w Polsce czeka porządna modernizacja. Mowa o dworcu Gdańsk Wrzeszcz, który rocznie obsługuje nawet 9 mln podróżnych. Zgodnie z zapowiedziami PKP S.A., które niedawno podpisało umowę z wykonawcą projektu, zmodernizowany dworzec będzie nowoczesny, funkcjonalny i proekologiczny. Jakie rozwiązania uwzględnia projekt?
Gdańsk Wrzeszcz to jedna ze stacji w Polsce, która obsługuje najwięcej podróżnych. W ciągu roku odwiedza ją nawet 9 mln osób. Budynek, w którym dworzec ma swoją siedzibę, wymaga remontu i modernizacji, w tym przede wszystkim unowocześnienia i przystosowania do europejskich standardów obsługi podróżnych.
Historia dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz sięga 1870 roku. Wtedy powstał pierwszy obiekt pełniący tę funkcję. Dostosowano go do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Kolejny, i zarazem obecny, budynek wzniesiono dopiero w 1952 roku. Od tamtego czasu przebudowywano go kilkukrotnie. Przyszedł czas na kolejne prace.
spójność i nowoczesność
Jak zapowiada inwestor, czyli PKP S.A., planowana modernizacja dworca ma na celu przede wszystkim poprawić jego funkcjonalność, ale i nadać nowoczesnego charakteru. Zmiany będą widoczne głównie w jej zewnętrznej części budynku dworca. Po pierwsze nie będzie już rozproszonych dobudówek, a jedna spójna bryła. Jej elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, które mają nadać nowoczesnego sznytu obiektowi. Jej najbardziej reprezentatywnym elementem będzie wejście do strefy obsługi podróżnych. Pojawi się tam wielkoformatowe przeszklenie wraz z wejściem prowadzącym bezpośrednio na perony.
Dworzec od strony głównego wejścia z przeszkloną częścią (wizualizacja)
© PKP S.A.
zieleń i ekologia
Projekt modernizacji dworca Gdańsk Wrzeszcz zakłada również wiele rozwiązań proekologicznych, które w dobie kryzysu klimatycznego są niezwykle pożądane.
Ściana dworca od strony peronów (wizualizacja)
© PKP S.A.
Po pierwsze ma być dużo zieleni, m.in. dach pokryty roślinnością o powierzchni 400 metrów kwadratowych! Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Autorzy projektu podkreślają, że rośliny te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Poza zielenią na dachu pojawi się również 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania tzw. „zielonej energii”. A to nie wszystko. Zastosowane zostaną również pompy ciepła w celu ogrzania budynku, a także energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą.
Obiekt po modernizacji z lotu ptaka (wizualizacja)
© PKP S.A.
miejsce przyjazne podróżnym, w tym osobom z niepełnosprawnościami
Całkowitej zmianie ulegnie też wnętrze budynku, czyli przestrzeń obsługi podróżnych. Będzie to przestronny hol, pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Znajdą się tam kasy biletowe i lokale handlowe, a także urządzenia usprawniające podróż: elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Ciekawostką będą grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat.
Wnętrze budynku (wizualizacja)
© PKP S.A.
Zmodernizowany dworzec kolejowy Gdańsk Wrzeszcz ma być również lepiej dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pierwszorzędnie zlikwidowane zostaną wszelkie bariery architektoniczne. W zamian pojawią się rozwiązania usprawniające korzystanie z dworca, a w tym m.in. tzw. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Będą też urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Zmodernizowany dworzec zyska też nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Jeśli chodzi o teren wokół dworca, zostaną tam ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.
Podpisanie umowy z wykonawcą przebudowy dworca w Gdańsku Wrzeszczu to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Trójmiasta oraz wszystkich turystów korzystających z uroków polskiego morza. Mieszkańcy Gdańska zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się jedną z wizytówek miasta i pozwoli na obsługę jeszcze większej ilości podróżnych. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców — komentuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22. inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Niedawno pisaliśmy o innym projekcie realizowanym w ramach tego samego programu — przebudowie dworca w Pruszczu Gdańskim.
Szacowany koszt modernizacji dworca Gdańsk Wrzeszcz to około 13,2 mln zł. Inwestycja jest częściowo finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koniec prac modernizacyjnych i otwarcie dworca Gdańsk Wrzeszcz planowane jest na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF. Wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
oprac.: Katarzyna Domagała