Białostocki RAJ pizza ludzie wino nie jest po prostu restauracją. To raczej kompleksowa koncepcja, obejmująca nie tylko aranżację wnętrza, inspirowaną modernizmem i estetyką lat 80., ale również branding oraz kreatywny nadzór nad wizerunkiem konceptu w mediach społecznościowych. RAJ, czyli pierwszy interdyscyplinarny projekt autorstwa Damiana Kozłowskiego i Katarzyny Fiedorczuk, projektantów z 74studio, powstały we współpracy z Dariuszem Jabłońskim to również krok w kierunku tworzenia ekosystemu lokalnych artystów oraz projektantów, którzy mogą łączyć swoje usługi, tworząc nową jakość.
Nazwa restauracji RAJ od razu kojarzy nam się z czymś pozytywnym, może nieco utopijnym, ale na pewno na wskroś przyjemnym. Taki był cel właścicieli i projektantów, gdyż także oni byli pomysłodawcami nazwy restauracji:
Chcieliśmy zaproponować coś świeżego i ciepłego. Wiedzieliśmy, że mamy do czynienia z czymś nowym i nietypowym, certyfikowaną kuchnią bezglutenową, która potrzebuje ciekawego anturażu. Nazwa i pomysł na branding był efektem wielogodzinnych rozmów i analizy lokalnego rynku i trendów. Zaproponowaliśmy RAJ − nazwę, która na pierwszy rzut oka nie kojarzy się z jedzeniem, ale brzmi lekko, niebiańsko, ciepło i wakacyjnie. To analogia do kuchni, którą mieliśmy niedługo zaoferować − bezglutenowe i jednocześnie wegańskie lub wegetariańskie jedzenie, które ma być lekkie, niebiańsko dobre, ciepłe i poprawiające nastrój. A przede wszystkim zdrowe. To w łatwy sposób wytyczyło nam drogę, którą podążymy, projektując i identyfikację wizualną, i wnętrze lokalu. Obie te rzeczy są spójne i utrzymane w tej samej kolorystyce.
Wejście do RAJ pizza ludzie wino
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
modernistyczne formy i rękodzieło
Wnętrze RAJU jest niewielkie, ale za to bardzo efektowne. Sala główna to niespełna 27 metrów kwadratowych, gdzie należało przeprowadzić niestandardowe rozwiązania i kompromisy pod względem funkcjonalnym. Mimo że lokal jest niewielki, to w środku znajdują się miejsca dla 24 osób − głównie są to miejsca barowe, ale również te przy niższych stołach, gdzie można usiąść na dłużej.
Widok na wnętrze RAJ pizza ludzie wino
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
Standardowy bar zastępuje aneks barowy przeznaczony do obsługi kelnerskiej, pełniąc również funkcję magazynową do przechowywania zapasów oferowanych alkoholi. Dizajn wnętrza to mieszanka polskiego modernizmu i stylu lat 80. Odnajdziemy tu ciepłe kolory, takie brązy, czerwienie i oranże w różnych formach oraz wykończeniach. Podłoga pokryta jest oryginalnym lastryko, a na ścianach królują kwadratowe płytki o kredowym wykończeniu, okalające wszystkie ściany sali głównej. Dużą uwagę przykuwają meble, bo dominantą w tym lokalu jest przede wszystkim rękodzieło. Każda forma oprócz drewnianych stołków jest zrobiona ręcznie przez lokalnych metaloplastyków, stolarzy i artystów. Oryginalne formy stołów i ich blaty wykonane są z tłuczonej ceramiki z soczystym oranżowym wykończeniem.
Siedzisko ze stolikami z tłuczonej ceramiki i drewnianymi stołkam
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
W podobny sposób wykończony został aneks barowy, ale tym razem z dominantą w kolorze brązowym. Pękate blaty, dopełnione zostały frontami szafek, które wypełnia korek modyfikowany. Nawiązaniem do modernistycznych form są również ręcznie profilowane uchwyty o formie koła. Odnajdziemy tu także murowane siedzisko, a miejsca siedzące wzbogacają drewniane taborety z litego drewna.
Detale RAJ pizza ludzie wino
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
palma, neon i lustro
Stonowaną kolorystykę lokalu przełamuje centralny element jakim jest syntetyczna palma, która została wykonana ręcznie ze stali i wykończona bielą. Palmę otacza duży czerwonopomarańczowy neon w formie koła, a to wszystko odbija się w lustrzanej płaszczyźnie, którą dostrzeżemy na suficie.
Syntetyczna palma i neon
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
To forma na granicy pastiszu, nawiązująca do nazwy restauracji. Ma za zadanie dodać luzu, zaskoczyć, skupić na sobie uwagę, być wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju. Nawiązuje stylizacją do lat 80. Dopełnia ją wielki pomarańczowy, klasyczny neon, również znany z tamtej epoki. Wypełnia to wnętrze niesamowicie przyjemnym ciepłym światłem, które od razu przywołuje „rajskie” wspomnienia. Natomiast lustro tworzy swego rodzaju portal, obijając światło neonu i palmę, podwyższa nam optycznie pomieszczenie i dubluje efekt dekoracji, czyniąc je jeszcze bardziej wyjątkowymi − mówią projektanci.
Palma szybko stała się viralem wśród odwiedzających lokal gości, przez co kojarzy się właśnie z tym miejscem, stając się znakiem rozpoznawczym.
Okrągłe formy nawiązujące do modernizmu
fot. Paulina Angielczyk Parkometr © 74studio
bardziej koncept niż restauracja
RAJ to koncept również pod względem kulinarnym. Swoim gościom oferuje bezglutenową pizzę, poświadczoną certyfikatem MENU BEZ GLUTENU, które dopełniają również inne pozycje dań głównych, zarówno bezglutenowych, jak i wegetariańskich czy wegańskich. Dopełniają to wszystko wyszukane bezglutenowe alkohole oraz niszowe napoje polskich producentów. Jak mówią projektanci:
Rajowi bliżej do konceptu niż do restauracji − to miejsce jest bardzo specyficzne. Nie jest typową restauracją, nie tylko ze względu na oferowaną kuchnię, ale również ze względu na swoją wielkość i aranżację.
Swój pełny potencjał RAJ z pewnością pokaże, gdy na zewnątrz zrobi się cieplej. Do lokalu zostanie bowiem zagospodarowany ogródek, a drzwi na co dzień będą szeroko otwarte na przechodniów i zaglądających do niego gości.