Systemy liczenia emisji dwutlenku węgla w budownictwie stają się powoli normą. Od wielu lat certyfikaty takie jak BREEAM i LEED są poprawiane i rozwijane. W przypadku aranżacji wnętrz takie rozwiązania nie są jednak jeszcze popularne. Przed wyzwaniem stworzenia wnętrza z ograniczoną emisją stanęli projektanci z pracowni Fruit Orchad.
Biuro projektu zespołu z pracowni Fruit Orchad przeznaczone jest dla wrocławskiej firmy z branży game-developmentu — Ten Square Games (wykonawcą projektu była firma InstalOne). Rozwój firmy wymagał zmiany siedziby biura na większą. Istotnym aspektem nowej aranżacji było monitorowanie śladu węglowego — od kwestii doboru mebli, rozwiązań technologicznych po ograniczanie wprowadzanych zmian na rzecz elementów już istniejących. Efekt? Obliczenia, które przeprowadził think tank Greensite Consulting, wskazują na ograniczenie ekwiwalentu dwutlenku węgla o około 38,8 tony. Udało się to uzyskać między innymi dzięki wykorzystaniu materiałów recyklingowych.
pomysł stworzenia aranżacji niskoemisyjnej powstał, kiedy podjęto decyzje o zmianie siedziby Ten Square Games.
© Fruit Orchad / Ten Square Games
O tym, jak rozpoczęto projektowanie aranżacji wnętrza niskoemisyjnego, co było najważniejsze w trakcie prac, a co było najbardziej satysfakcjonujące, opowiadają Radosław Stojek, Dorota Mogielnicka i Katarzyna Miastkowska
Wiktor Bochenek: Istotne w tym projekcie było śledzenie i zmniejszanie śladu węglowego. Jak wpłynęło to na proces projektowy?
Radosław Stojek (InstalOne): W trakcie prac ktoś zażartował, że różnica między projektem „klasycznym” a niskoemisyjnym jest jak różnica między koloniami a obozem sportowym. I zgodnie uznaliśmy, że to adekwatne porównanie. Projekty niskoemisyjne wymagają dyscypliny i świetnej pracy zespołowej.
Wiktor: Ze względu na chęć redukcji dwutlenku węgla, na jakie rozwiązania się państwo zdecydowali?
Dorota Mogielnicka (Greensite): Działaliśmy na dwóch poziomach: ograniczając wbudowany ślad węglowy poprzez dobór materiałów i decyzje o częściowym wykorzystaniu już istniejących elementów. Z drugiej strony mocno optymalizowaliśmy sam proces prac: znakomita część prac prowadzona była przy świetle dziennym, pomieszczenia wentylowaliśmy naturalnie. Na każdym etapie prac poszukiwaliśmy rozwiązań umożliwiających ograniczenie emisji.
we wnętrzu nie braknie zieleni
© Fruit Orchad / Ten Square Games
Wiktor: Czy kwestia równoważenia dwutlenku węgla będzie państwa zdaniem coraz częstszym elementem projektowania wnętrz?
Katarzyna Miastkowska (Fruit Orchard): Zdecydowanie tak. Mądre realizacje wymagają wielu zmian w firmach. Managerowie powinni być uwrażliwiani i rozliczani z rozwoju firmy w horyzoncie 10,15 lat, a nie wyłącznie skupiać się na KPI [Kluczowe Wskaźniki Efektywności — przyp. red] bieżących. Wówczas mamy szansę, że zaczną wybierać rozwiązania bardziej ekonomiczne i ekologiczne długofalowo.
postawienie na rozwiązania niskoemisyjne pozwoliło na ograniczenie ekwiwalentu 38,8 ton CO2.
© Fruit Orchad / Ten Square Games
Wiktor: Co było najtrudniejsze, a co najbardziej satysfakcjonujące w tej realizacji?
Radosław: W tym projekcie źródłem największej satysfakcji było to, co stanowiło jednocześnie największy problem: brak zewnętrznych wzorców! Realizacja dla Ten Square Games była jednym z pierwszych tego typu projektów w Polsce. Na szczęście dysponowaliśmy procedurami bazującymi na naszym doświadczeniu i optymalizowaliśmy je na bieżąco w miarę postępów projektu, tak by osiągać jeszcze lepsze wyniki.
Katarzyna: Dodatkowym utrudnieniem był brak danych o emisyjności produktów. Podjęliśmy więc decyzję o wyborze wyłącznie produktów o znanym z deklaracji środowiskowych śladzie węglowym lub takich, dla których mogliśmy oszacować ślad na podstawie referencyjnych materiałów. A ponieważ danych jest mało, obawiam się, że wiele dylematów dziś jest nierozwiązywalnych: dla wielu produktów, na przykład dla szkła, nie wiemy, czy w długiej perspektywie trwałość i możliwość recyclingu kompensuje fatalne parametry wytwórcze.
Wiktor: Dziękuje za rozmowę.
siedziba Ten Square Games we Wrocławiu
© Fruit Orchad / Ten Square Games