Wiele miast może pochwalić się wspaniałymi muralami — prowokacyjnymi, pięknymi, zabawnymi lub poprawiającymi nastrój. Nawet murale‑reklamy są atrakcyjniejsze niż wielkie bilbordy rozwieszane na budynkach. Mimo że ten sposób eksponowania komunikatów w tkance miejskiej nie jest innowacyjny, wciąż robi wrażenie na przechodniach. Ostatnio popularną praktyką jest przenoszenie tych wielkoformatowych malowideł do wnętrz.
Murale coraz częściej pojawiają się w nowoczesnych biurach, jako inspirujący element aranżacji wnętrza. Zwiększają efektywność pracy oraz pobudzają kreatywność. Sztuka zawitała do jednego z lokali głównego operatora elastycznych powierzchni biurowych. To nie koniec nowości. Wyjątkowy mural niedawno pojawił się w CitySpace Nobilis Business House. Przedstawia wizerunek noblistki Marii Curie‑Skłodowskiej.
Nasze biura znajdują się przy ulicy nazwanej jej imieniem, a dodatkowo słowo „noblistka” odwołuje się do nazwy biurowca — „Nobilis” — wyjaśnia Magdalena Śnieżek, regional manager z City Space Wrocław.
Drugim bohaterem malowidła jest Goliat — bardzo dobrze znany we Wrocławiu namiot cyrkowy o funkcji handlowej, który stał niegdyś w bliskim sąsiedztwie biurowca.
Inspiracje ze świata
Murale w biurach to coraz bardziej popularne zjawisko. Przybierają one różne kształty i kolory. Czasami są jednokolorowe jak w Bank of China w Pekinie, inne tętnią feerią barw. Biurowe murale odwołują się do miejsc, historii, osób lub tożsamości firmy, jak np. w znanym wieżowcu, gdzie z okazji 90. rocznicy ukończenia jego konstrukcji, wnętrze ozdobił nowy zestaw malowideł i fototapet. W innych miejscach sławnego budynku na suficie widnieją sceny z taśmy produkcyjnej oraz z historii postępu przemysłowego.
W przypadku CitySpace elementem tożsamości organizacji jest identyfikacja z miastem, co potwierdzają motywy przewodnie nowego muralu. Autorem „Goliata”, bo tak nazywa się malowidło, jest grupa Kolektyf. Zdaniem autorów oraz zamawiających, mural to coś więcej niż tylko ładna ściana. Jest sposobem prezentacji wartości, którymi kieruje się firma, wpływa także pozytywnie na jakość i efektywność pracy.
Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w USA pokazują, że sztuka w pracy pomaga obniżyć poziom stresu, zwiększa kreatywność oraz zachęca do wyrażania własnych opinii — przywołuje Magdalena Śnieżek. — Z kolei badania w Wielkiej Brytanii udowodniły, że obecność sztuki zwiększa efektywność działań — dodaje.
Większa kreatywność oraz produktywność
fot. M. Lulko
Dzięki dużej atrakcyjności wizualnej, wszechstronności oraz efektywności w wywoływaniu pozytywnych stanów u pracowników, po murale sięgają przodujące firmy z branży nowych technologii, takie jak Google, Nokia czy Facebook. Te same powody czynią murale doskonałą formą zdobienia biur wszystkich branż. Jest na to kilka argumentów.
Po pierwsze, taki sposób dekoracji nie zabiera przestrzeni, a jedynie wykorzystuje już istniejącą, w wyraźny sposób ją ulepszając. Po drugie, murale ożywiają wnętrze i dodają im swobody. Po trzecie, mogą opowiadać historię firmy lub miejsca — są elementem komunikacji z pracownikami. A po czwarte, wzmagają kreatywność i produktywność – zapewniają efekt wspomagający pracę twórczą.
To z tych powodów zdecydowaliśmy się na mural. W naszych biurach dużo jest pracy twórczej, kreatywnej, są tu firmy zajmujące się innowacjami, nowymi technologiami, tworzące nowe produkty i usługi — wyjaśnia Magdalena Śnieżek.
Elastyczny czas pracy
To nie koniec nowości w CitySpace. Kolejną jest day office, czyli system łączący pracę z biura z pracą zdalną. Biuro do wynajęcia na krótki czas daje pracownikom niezbędną w dzisiejszych czasach elastyczność. Dzięki temu mogą decydować, kiedy pracują z biura, a kiedy z domu, w zależności od aktualnych potrzeb.
Zaistniała sytuacja pokazała, że home office nie wystarcza. W wielu przypadkach efektywniejszy staje się system łączony. Day office to zapowiedź nowego trendu — twierdzi Magdalena Śnieżek.
fot. M. Lulko
Współczesne biura podążają za wymogami zmieniającego się świata. Elastyczny i dostosowany czas pracy, podobnie jak wybór miejsca, to jeden z głównych trendów. Innym jest sztuka, która wnosi do wnętrz ożywienie. Mural to technika współczesna i bardzo modna, ale trzeba pamiętać, że jego korzenie sięgają starożytności, a jego forma rozwijała się przez wszystkie kolejne wieki na całym świecie. Od jaskiniowych malowideł ściennych, po freski w budowlach sakralnych, przez Meksyk na początku XX wieku i powojenny Berlin. Dziś jest rozpowszechniony na całym świecie. Najczęściej widuje się go na ulicy, ale także w instytucjach kultury, hotelach, halach targowych i gastronomicznych czy parkingach. Coraz częściej również w nowoczesnych biurach jako inspirujący element aranżacji wnętrza.