Zaprojektowanie wnętrza dla dzieci w różnym wieku to zawsze duże wyzwanie. Wnętrze przedszkola i żłobka w Dąbrowie Górniczej zaprojektowane przez IN Studio Projektowe to spójna przestrzeń, proste, geometryczne formy i jednolite, jasne kolory tworzą nastrój zabawy. Projektantom udało się uniknąć infantylności dzięki potraktowaniu dzieci jako równorzędnych użytkowników przestrzeni i pochyleniu się nad ich potrzebami.
Projekt powstał na zamówienie przedszkola oraz żłobka w Dąbrowie Górniczej. Obejmuje trzy barwne piętra do zabawy i nauki oraz strefę szatni — w sumie aż 500 m² powierzchni. Połączenie różnych funkcjonalności oraz specyficzne potrzeby użytkowników tej przestrzeni, dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat, sprawiły, że było to duże wyzwanie dla projektantów.
najlepsze wzorce
Głównym założeniem, które przyświecało zamawiającej projekt inwestorce, było stworzenie nietuzinkowej przestrzeni dla najmłodszych, gdzie pojawią się strefy zabawy, odpoczynku, jadalnia oraz miejsce na przedstawienia. Jak mówi Diana Żurek, architektka ze studia projektowego IN:
Szukaliśmy form prostych, ale zaskakujących katalogując i inspirując się doskonale zaprojektowanymi przedszkolami Danii, czy Holandii, które poznaliśmy pracując za granicą kilka lat wcześniej.
strefy kolorów
Kluczowym zadaniem podczas projektowania było określenie spójnej palety kolorystycznej, dostosowanej do wieku 1-3 lat, aby przestrzenie motywowały do kreatywności, nie zaburzając przy tym percepcji dzieci i nie będąc zbyt nachalnymi. Projektanci rozwiązali ten problem, proponując szare, neutralne tło obsypane zostało abstrakcyjnymi, kształtnymi plamami. Wyznaczają one strefy o konkretnych funkcjonalnościach: wypoczynku w błękitach i zieleniach, aktywności fizycznej w ciepłych żółciach, czy jedzenia w pobudzających apetyt czerwieniach. Dodatkowo kolory są obecne na podłogach i ścianach w formie gier, miejsca do malowania, nauki. W każdej strefie znajdują elementy sugerujące różnorakie formy, domki, nieba, polanę czy morze.
Strefa zabawy w żłobku i przedszkolu w Dąbrowie Górniczej
© IN Studio Projektowe
mali użytkownicy, wielkie wyzwania
Do największych wyzwań projektanci zaliczają zaprojektowanie przestrzeni, w taki sposób, aby każde piętro nieco zaskakiwało, ale jednocześnie nawiązywało charakterem do kolejnego. Efekt ten uzyskano dzięki wspomnianej wcześniej palecie kolorystycznej, ale także dodanie do każdego pomieszczenia elementu, który je wyróżnia, jak np. boisko, mini – teatr czy strefy „pod chmurkami”. Diana Żurek mówi także o tym, jak to jest projektować dla małych użytkowników:
Kolejnym sprawdzianem dla nas było zrozumienie, że tym razem nasz horyzont znajduje się na wysokości poniżej 90 cm, a stolik to nie normatywne „75”, a cztery rodzaje różnych form, o innych wysokościach dostosowanych do wieku podopiecznych. Chcieliśmy także, aby przestrzeń przedszkola nie była zbyt infantylna i dosłowna, a raczej, za pomocą środków architektonicznych, pobudzała jej użytkowników do konstruktywnej i pełnej eksperymentów zabawy.