W jaki sposób dziewiętnastowieczna przędzalnia może być inspirująca dla projektantów nowoczesnego biura? Czy beton może dobrze współgrać ze stalą i drewnem? Jak istotne jest dobre źródło światła? Wszystkie te pytania stanowiły wyzwania dla projektantów z Pracowni Architektury P3 i studia 360 DESIGN.
jadalnia przeznaczona dla pracowników budynku
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
Aranżację wnętrza biurowca zleciła pracowni firma zajmująca się projektowaniem i produkowaniem tkanin oraz mody męskiej. Nowoczesny biurowiec miał być połączeniem przestrzeni biurowej i magazynowej — z widoczną przewagą wielkościową tej drugiej.
w poszukiwaniu inspiracji
Projektanci za cel wzięli sobie odwołanie się do surowego stylu przędzalni z przełomu XIX i XX wieku — wynikającego z profilu biznesowego inwestora. Ta inspiracja dotyczyła przede wszystkim materiałów wykorzystywanych przy budowie hal produkcyjnych — unikając wszystkich historycznych mankamentów budynków fabrycznych. Skupiono się na wykończeniu wnętrz w stylu industrialnym. To przestrzenie doświetlone, z odpowiednio zaaranżowaną strefą odpoczynku i dostosowane do współczesnego modelu pracy stacjonarnej.
surowość wnętrza
Materiałem, który najlepiej uwidacznia się w tej przestrzeni, jest nieoszlifowany beton z całym charakterem faktur — ich wyjątkowością, różnicami i niepowtarzalnością. Elementy betonowe pełnią tutaj nie tylko funkcje konstrukcyjne, ale też estetyczne — spójnie dopełniają całość.
widok na biuro ze świetlikiem
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
Na industrialny charakter wnętrza składa się również stal i metalowe elementy. To nie tylko obramowania okien, drzwi czy czarne barierki połączone z betonowymi słupami, ale również wyposażenie biur w postaci mebli czy akcesoriów. Jednolity charakter przestrzeni wynika również z utrzymania całości w spójnej kolorystyce podyktowanej wyrazistym odcieniem czerni. Do pozostałych elementów metalowych, choć zupełnie innych w swoim charakterze, należy zaliczyć wyeksponowane rury wentylacyjne. To kolejny element nadający industrialny charakter tej przestrzeni.
przejścia pomiędzy pokojami
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
ocieplające drewno
Obok definiującego przestrzeń betonu i wprowadzającego jednolity charakter metalu, istotnym czynnikiem w tej aranżacji jest także drewno. Wykorzystano je do obicia pomieszczeń gospodarczych i sanitarnych, które dzięki temu wyróżniają się w przestrzeni. Drewnu podporządkowano również przestrzeń jadalni. W tym wnętrzu, obok czarnej zabudowy kuchennej, jest on dominującym materiałem.
jadalnia
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
otwartość na światło
Jak podkreślają architekci, w przypadku przestrzeni służącej między innymi projektantom tkanin należy pamiętać o roli naturalnego światła. Dlatego zdecydowano się na umieszczenie świetlika w centrum budynku. Pozwala on na doświetlanie przestrzeni nie tylko od strony elewacji, ale również od wewnątrz. Dodatkowo pozwala na podkreślenie klatki schodowej.
widok na kondygnacje od wewnątrz
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
Interesującym rozwiązaniem pozwalającym regulować dopływ światła są pionowe żaluzje zamontowane na elewacji budynku. Wykonane zostały z oczkowanej, metalowej siatki. Taki wzór również nie został wybrany przypadkowo — oczka mają nawiązywać do włókienniczego charakteru firmy.
na elewacji zdecydowano się na pionowe żaluzje
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3
szukając odpowiednich warunków
Projekt Pracowni Architektury P3 i 360 DESIGN pokazuje, jak można odwoływać się do historii, nawiązując przy tym do charakteru — industrialnych fabryk włókienniczych. Z poszanowaniem pewnych zarysów udało się projektantom stworzyć przestrzeń spokojną, przyjemną i dostosowaną do warunków pracy.
biura na parterze
fot. Anna Gregorczyk, Fotoarchitektura, © Pracownia Architektoniczna P3