Warszawa Zachodnia wzbogaciła się o zupełnie nowy peron, który znalazł się na skraju przebudowywanej właśnie części dworca. Równocześnie trwają prace nad budową podziemnego tunelu, zadaszenia i hali dworcowej. Ostatnio dworce kolejowe kojarzą się jednak z zupełnie nową funkcją – pierwszego punktu pomocy dla przybywających z Ukrainy uchodźców. Jak ta sytuacja wpłynęła na budowę i funkcjonowanie stacji?
Od 13 marca na stacji Warszawa Zachodnia funkcjonują trzy przebudowane w ostatnim czasie perony. Peron ósmy to całkowicie nowa konstrukcja, która poszerzy przepustowość dworca zachodniego. Wraz z nim zbudowano tory, sieć trakcyjną i włączono urządzenia sterowania ruchem, odpowiedzialne za bezpieczna obsługę połączeń. Z nowego peronu odjeżdżać będą pociągi w kierunku Warszawy Centralnej oraz Łodzi. Peron nr 8, podobnie jak dwa czynne już nowe perony nr 6 i 7, ma 400 metrów i znajduje się pod szerokim zadaszeniem.
podróżni na placu budowy
fot. Martyn Jandula / PKP PLK
Kolejne części dworca są sukcesywnie oddawane do użytku podróżnym. Funkcjonowanie stacji, będącej de facto placem budowy powoduje jednak wiele problemów. Podróżni zmuszeni są do korzystania z wielu niewygodnych przejść, nadkładania drogi schodami bez możliwości skorzystania z windy. Pod dworzec nie dojeżdżają także autobusy od strony Woli, a dojście na peron 9 obsługujący część połączeń podmiejskich jest utrudniona przez lokalizację placu budowy.
rośnie infrastruktura
fot. Martyn Jandula / PKP PLK
W obszarze stacji wykonawca przygotował już blisko 8 km torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy – elementy torów, bardzo ważne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum (LCS) sterowania z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji. Postępują prace przy połączeniu linii obwodowej z linią radomską. Przygotowana jest nowa konstrukcja, która umożliwi bezkolizyjny przejazd pociągów. Ciężki sprzęt demontuje zbędne obiekty nad torami w kierunku stacji Warszawy Włochy.
nowa hala
Projekt dworca przygotowała warszawska pracownia DWAA Architekci. Zgodnie z ich koncepcją wszystkie perony będą zadaszone, częściowo dużym zadaszeniem pokrywającym także torowiska. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów, na stacji która do tej pory robiła ponure wrażenie.
uchodźcy na dworcu
fot. DWAA
Zupełnie nową sytuacją na polskich dworcach jest obecność uchodźców z Ukrainy, dla których stacje kolejowe stały się jednym z pierwszych miejsc przyjazdu, szukania pomocy, a często także noclegu. Sąsiedni dworzec autobusowy, z którego zawsze odjeżdżało wiele kursów w stronę Ukrainy, stał się w ostatnich tygodniach obleganym miejscem. Wolontariusze organizują pomoc, przekazują najpotrzebniejsze dary i pomagają w odnalezieniu noclegu lub dalszej podróży. Także przebudowywany dworzec kolejowy stał się miejscem oczekiwania dla setek osób. Jak mówi Oliwia Dec-Wolszczak z DWAA Architekci, obecność uchodźców nie ma jednak wpływu na przebieg budowy. Pomoc wolontariuszy sprawia, że przepływ osób na dworcu jest płynny. Na prośbę architektów wykonawca przebudowy zainstalował dodatkowe oznaczenia w języku ukraińskim.