Zobacz w portalu A&B!
PORTA PRO - strefa Architekta
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

TBS w oparciu o lex deweloper. Po 6 latach wystartuje budowa na Ochocie

08 listopada '23

100 mln złotych kosztować będzie blok TBS na warszawskiej Ochocie. Projekt JEMS Architekci, który stanie na atrakcyjnej działce przy ulicy Grójeckiej, budzi zastrzeżenia lokalnych aktywistów. Realizowana w oparciu o lex deweloper inwestycja nie uwzględnia uwag zgłaszanych przez mieszkańców, a nawet tych Zarządu Dzielnicy.

Historia projektu bloku przy skrzyżowania ulic Grójeckiej i Banacha w Warszawie sięga 2009 roku, kiedy to pracownia JEMS Architekci wygrała konkurs architektoniczny. Ich koncepcja zakładała zabudowę atrakcyjnego narożnika budynkiem w formie czterech połączonych wspólnym podium brył, z których najwyższa, zlokalizowana przy skrzyżowaniu, liczyć ma dwanaście pięter. Ta część obiektu dorównywać będzie więc zabudowie w pozostałych narożnikach skrzyżowania, a dzięki obniżeniu w głębi działki projekt dostosowuje się do kontekstu okolicznej zabudowy – w tym zaprojektowanego także przez JEMS budynku Zieleniaka.

Wizualizacja od strony ul. Grójeckiej

Wizualizacja od strony ul. Grójeckiej

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Głównym elementem charakterystycznym projektu są nieregularnie rozmieszczone na elewacji okna o zróżnicowanej wielkości oraz loggie i rozcięcia bryły, w tym przeszklenia i przejścia w parterze, gdzie znajdą się lokale usługowe. Ten zabieg architekci wykorzystali także w rok późniejszym, „budżetowym” projekcie dla dewelopera J.W. Construction proponując białe bryły o nieregularnym rytmie okien w osiedlu przy ul. Górczewskiej na Woli.

Wizualizacja od strony skrzyżowania ulic Grójeckiej i Banacha

Wizualizacja od strony skrzyżowania ulic Grójeckiej i Banacha

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Władze Warszawy zapowiadają, że poza 205 lokalami mieszkalnymi, zaplanowano tam ponad 2 tys. mkw. powierzchni usługowej oraz miejsca parkingowe: 78 w garażu i 19 na terenie nieruchomości. Powstaną też wyspy zieleni z ławkami wśród krzewów i drzew oraz trawniki. Projekt uwzględnia elementy, które mają wpływ na energochłonność i tym samym obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Budynki będą również wyposażone w instalację fotowoltaiczną. Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 24 miesięcy. Oddanie do użytku planowane jest na 2026 r. Wartość inwestycji przekracza 100 mln zł.

Wizualizacja od strony ul. Banacha

Wizualizacja od strony ul. Banacha

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Przyspieszamy z realizacją programu budownictwa mieszkaniowego w Warszawie, ponieważ w czasie pandemii i wojny niełatwo było budować mieszkania. W tej kadencji, od 2018 r. do 2023 r., w trzech segmentach chcemy oddać prawie 12 tysięcy mieszkań – ponad tysiąc nowych, około tysiąca w zmodernizowanych budynkach i 10 tysięcy wyremontowanych pustostanów. Nie ustajemy w działaniach, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, jaki jest głód na rynku mieszkaniowym w Warszawie – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy

Zapowiadane przez prezydenta Warszawy przyspieszenie jest konieczne, statystyki są bowiem dla stolicy zawstydzające. Warszawskie TBS-y przez od 2021 do 2022 roku nie zbudowały ani jednego lokalu mieszkalnego. W ubiegłym roku w całej stolicy nie oddano żadnego mieszkania komunalnego.

Elewacja od strony ul. Grójeckiej

Elewacja od strony ul. Grójeckiej

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Projekt budzi jednak zastrzeżenia. Inwestycja wstrzymana była przez decyzję wojewody ze względu na zbyt małą liczbę miejsc parkingowych, następnie trudności finansowe. Aby pominąć sprzeciw wojewody, TBS użył trybu specustawy mieszkaniowej, co z kolei nie spodobało się władzom dzielnicy. Ostatecznie jednak ogłoszono kompromis, zwiększając liczbę miejsc parkingowych z 59 do 97.

Rzut kondygnacji mieszkalnej

Rzut kondygnacji mieszkalnej

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Swoje uwagi do projektu zgłaszali także aktywiści z grupy „Ochocianie Sąsiedzi”, z rozgoryczeniem przyznają, że żaden z ich postulatów nie został uwzględniony. Mowa tu m.in. o zaprojektowaniu atrakcyjnej przestrzeni publicznej na placu miejskim między budynkiem TBS a ulicą Grójecką. Stowarzyszeniu zależało także na ukształtowaniu parteru budynku i placu miejskiego przed budynkiem w sposób eksponujący historyczny przebieg ulicy Opaczewskiej czy wyznaczenie dróg dla rowerów – zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wizualizacja z lotu ptaka

Wizualizacja z lotu ptaka

JEMS Architekci / TBS Warszawa Południe

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE