Stworzyć nową dominantę w krajobrazie warszawskiego Portu Praskiego. Taki cel przyświecał architektom z pracowni APA Wojciechowski przy projektowaniu dwóch apartamentowców: Portu i Latarni.
Pracownia APA Wojciechowski była nominowana do nagrody imienia Miesa van der Rohe za przebudowę warszawskiej Elektrowni Powiśle i realizacji osiedla Riverview w Gdańsku. W Krakowie powstaje zaprojektowany przez nich kompleks biurowców na Podgórzu — The Park Kraków.
widok na Latarnie od strony ulicy
fot. Piotr Krajewski, © APA Wojciechowski
lokalizacja
Kompleks zlokalizowany na warszawskiej Pradze powstał na styku dwóch odmiennych tkanek urbanistycznych — historycznej zabudowy Starej Pragi i punktowców stojących wzdłuż Wisły. Zespół apartamentowców sąsiaduje z Pomnikiem Kościuszkowców. Działka jest silnie wyeksponowana z obydwu stron Wybrzeża Szczecińskiego. Dla architektów istotne było, by kompleks stał się dominantą krajobraz, sama Latarnia, wizytówką całego projektu. Zlokalizowanie go poza historycznym kwartałowym układem Pragi pozwoliło na wprowadzenie nowych rozwiązań przestrzennych. Teren pod inwestycje był nieregularnym wielokątem o wymiarach około stu metrów na trzydzieści i powierzchni 2665 metrów kwadratowych.
Latarnia w Porcie Praskim
fot. Piotr Krajewski, © APA Wojciechowski
Główną ideą projektu było stworzenie dominanty przy „wejściu” na teren Portu Praskiego, wizytówki całej Inwestycji. Latarnia i Port, zapraszają do wejścia do Portu Praskiego i są charakterystycznym elementem prawobrzeżnej Warszawy. Wykonane z najwyższą starannością podświetlenie elewacji budynków w nocy sprawia, że jest ona widoczna z daleka przez całą dobę. Dzięki zastosowaniu najwyższej jakości materiałów oraz zadbanej zieleni budynek jest reprezentacyjny zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz — odpowiadają architekci z pracowni APA Wojciechowski.
architektura
Kompleks złożony z dwóch obiektów ulokowany został na płaskowyżu. Podział zespołu na dwie części — Portu i Latarni, pozwala na otwarcie widoków na Wisłę i inne elementy krajobrazu. Latarnia jest punktowcem o rzucie zbliżonym do kwadratu, dobrze widocznym z lewego brzegu rzeki. Elewacja wieży obłożona została klinkierem w odcieniu brązu. Narożniki wieży zostały całościowo przeszklone poza miejscami, w których umieszczono loggie skierowane w stronę Wisły i Starówki. Latarnia posiada narożne balkony od strony najatrakcyjniejszych widoków.
widok na Port Praski
fot. Piotr Krajewski, © APA Wojciechowski
Część zwana portem stanęła na wspólnej podstawie, w której zlokalizowane zostały garaże, lokale usługowe i zieleń w postaci ogrodu, ozdobnych traw uzupełnionych wyposażeniem ogrodowym i ławek. Na najniższym poziomie istnieje możliwość wydzielenia prywatnych ogródków. Port Praski stara się przede wszystkim umieścić nową architekturę w krajobrazie prawego brzegu Wisły.
widok z lotu ptaka na cały kompleks
fot. Piotr Krajewski, © APA Wojciechowski
Przy projektowaniu architektury postawiono na współczesne formy wyrazu w połączeniu z tradycyjnymi materiałami (klinkier, piaskowiec) w nowoczesnych proporcjach. Elewacje budynku opatrzono szlachetnymi materiałami wykończeniowymi. Podkreślają one prestiżową lokalizację „wjazdu do Portu”, a zarazem są trwałe, estetyczne i łatwe w utrzymaniu. Budynek wieży został obłożony płytkami klinkierowymi o nowoczesnych wydłużonych proporcjach w kolorystyce odcieni brązu. Elewacja budynku „L” to płyty z szaro-białego piaskowca, a elementem dekoracyjnym stają się metalowe profile w kształcie litery C, których zadaniem jest złamanie monotonii formy bloku i uzyskanie ciekawego wyrazu architektonicznego. Materiałem wspólnym dla obydwu brył stają się elementy z elewacji drewnopodobnej — wykończenia balkonów, górna kondygnacja budynku „L”. Balustrady zaprojektowano jako lekkie szklane tafle dla podkreślenia nowoczesności oraz lekkości budynku. Stolarka drewniana i drewniano–aluminiowa w kolorze naturalnym, a w budynku wieży w kolorze grafitowym od zewnątrz — opowiadają o sposobie wykonania architekci z biura APA Wojciechowski.
widok na Latarnie wraz zpierzeją ulicy ipomnikiem Kościuszkowców
fot. Piotr Krajewski, © APA Wojciechowski