Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej w Gdyni zorganizowane przez Traffic Design zostawi po sobie trwałe ślady w przestrzeni miejskiej. Już teraz możemy podziwiać dwa projekty będące efektem współpracy polskich i holenderskich artystów, a to dopiero początek.
Po zakończeniu części Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej związanej ze spotkaniami, pokazami filmowymi czy warsztatami, organizatorzy wraz z uczestnikami wyszli ze swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Efektem tej współpracy są dwie różnorodne realizacje zlokalizowane w Gdyni. To pierwsze dwa projekty będące wynikiem efektów Biennale.
płaskorzeźba z recyklingu
Pierwszą instalacją, którą można zobaczyć w przestrzeni publicznej, jest płaskorzeźba „Comb”, której autorami są artyści skupieni w kolektywie The New Raw pracującym na co dzień w Rotterdamie. Kolektyw skupia się przede wszystkim na projektowaniu i tworzeniu elementów użytkowych z materiałów pochodzących z recyklingu.
„Comb” autorstwa kolektywu The New Raw
© Traffic Design
„Comb” stworzony został z plastiku z wyłowionych z morza lin cumowniczych i sieci. Płaskorzeźba wyprodukowana została i przetransportowana z warsztatu TNR w Holandii. Abstrakcyjna forma zlokalizowana została przy ulicy Polskiej 15. Obok umieszczenia rzeźby, na biennale zorganizowano spotkanie z autorami z The New Raw. W gdyni o swojej pracy opowiedzieli podczas spotkania Panos Sakkas i Foteini Setaki.
abstrakcyjna forma zlokalizowana została przy ulicy Polskiej 15
© Traffic Design
mural w nadmorskim klimacie
Druga realizacja jest efektem współpracy polsko-holenderskiej. Mural o długości mniej więcej pięćdziesięciu metrów powstał we współpracy ze Studiem Thonik. Realizacje można podziwiać przy ulicy Kadłubowców, na przestrzeni gdyńskiego portu.
mural powstał we współpracy Traffic Design ze Studiem Thonik
© Traffic Design
Rozpoczynając współpracę z holenderskim studiem, chcieliśmy, aby projekt nawiązywał do stoczniowej historii miasta. Ucieszyła nas propozycja, aby zamiast nazw statków czy ulic, potraktować zadanie w sposób niebezpośredni: nawiązaniem do piosenki Nicka Cave”a „The ship song”, która tytułowy statek traktuje w sposób całkowicie metaforyczny – mówi Monika Domańska z Traffic Design.
Fernhout, czyli czcionka to krój pisma autorstwa amsterdamskiego kolektywu artystycznego Thonik, wykorzystywanej w identyfikacji wizualnej Dutch Design Week. Krój oparty jest o projekt plakatu typograficznego z 1963, bezpośrednio nawiązując do kroju stworzonego przez Wim Crouwela.
realizacje można podziwiać przy ulicy Kadłubowców, na przestrzeni gdyńskiego portu
© Traffic Design
początek
Pierwsze dwa polskie projekty, będące również efektem współpracy i spotkania artystów polskich i holenderskich to dopiero początek realizacji związanych z Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej. Następne projekty, które znajdziemy w przestrzeni miejskiej Gdyni, będą wprowadzane w ciągu następnych kilku tygodni. W ich tworzenie będą zaangażowani artyści związani z Traffic Design, ale również szwajcarskie studio Feixen, ukraińska artystka Ollia Hordiienko czy Blanka Byrwa. Realizacje te zostaną zlokalizowane w gdyńskiej dzielnicy Grabówka.