Po miesiącach spędzonych na pracy w domowym zaciszu, często raczej niechętnie myślimy o powrocie do biura. Warto może zastanowić się, jak powinny wyglądać współczesne przestrzenie do pracy, by sprzyjały firmom i pracownikom. Odwiedzamy warszawską siedzibę Papaya Films i wnętrza projektu Moszczyńska Puchalska Studio.
już nie tylko biurko
Od wielu lat wielkie korporacje chwalą się przestrzeniami swoich nowoczesnych biur, pełnych kolorów, wygodnych przestrzeni wspólnych i dziennego światła. Dziś można śmiało powiedzieć, że to już nie tylko trend, a rosnąca świadomość pracodawców. Przestrzeń w jakiej pracujemy (jak i każda inna) ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie, a co za tym idzie produktywność. Biuro to już nie tylko biurko – miejsce pracy, ale i część DNA firmy. To wizytówka, która odzwierciedla wartości jej zespołu, co może (nie musi) przyciągnąć klientów. Dobry design często też prowokuje mechanizmy zachowań ludzkich. Dzięki wygodnym siedziskom w przestrzeni wspólnej, spotkania zespołu będą kojarzyć się z czymś przyjemnym, a dobrze zorganizowana kuchnia pośrednio sprzyja zdrowemu odżywianiu, czy segregacji śmieci.
wnętrze Papaya Films | fot. ADAM BONDAROWICZ
Papaya Films produkuje niezwykłe reklamy i filmy, skupia wokół siebie artystów i ludzi o otwartych umysłach. Dom produkcyjny to coś więcej niż tylko miejsce pracy. To przestrzeń, w której rodzą się nowe pomysły.
Biuro Papaya Films zbudowane jest na planie okręgu – bez początku i końca. – Otworzyliśmy przestrzeń nie tylko dla wolności ruchu, lecz także myśli. Nikt z nas, łącznie z zarządzającymi, nie ma przypisanych biurek, pokoi czy gabinetów. Każdego dnia wybieramy, gdzie pracujemy i z kim dzielimy przestrzeń, a w razie potrzeby zmieniamy zdanie lub poddajemy się naturalnie działającym okolicznościom – opowiada szef Papaya Films – Kacper Sawicki w rozmowie z Vogue.pl.
przestrzeń i światło
Nowe biuro Papaya Films to kontynuacja współpracy ze studiem Moszczyńska Puchalska. W 2015 roku, warszawskie architektki zajmowały się adaptacją piętra biurowca. Wśród najważniejszych założeń tamtego projektu było zapewnienie otwartej przestrzeni i dziennego światła. Przestrzeń biura została pozbawiona większości ścian działowych. Projektantki wypełniły wnętrze dodatkami, zapewniającymi domową atmosferę. Szarości uzupełniają drewniane regały, kolorowe dywany i żywe rośliny.
W 2019 roku, przemianę przeszła przestrzeń przeznaczoną na spotkania, konferencje i narady, znajdująca się dwie kondygnacje niżej.
– Warunkiem było, żeby nowe wnętrza sprzyjały wyciszeniu i kreatywnej pracy, będąc jednocześnie reprezentacyjną częścią biura pozwalającą na przyjmowanie gości – opisuje założenia Marta Puchalska-Kraciuk na łamach portalu Vogue.pl.
ekologia
Ekologia to wartość, którą w obecnych czasach powinny kierować się już wszystkie firmy, bez wyjątku. Papaya Films to firma, która przy produkcji filmów i reklam od lat dba o środowisko, między innymi ograniczając drukowanie, oddając scenografię i rekwizyty do ponownego użytku. Pracownicy i klienci piją wodę tylko z kranu, a o kawie z plastikowych kapsułek dawno zapomnieli.
Jak połączyć otwarte umysły, dobrą architekturę i ekologię?
biophillic design
To wymyślona ponad 30 lat temu koncepcja architektury autorstwa amerykańskiego biologa Edwarda O. Wilsona. Opiera się ona na bliskości człowieka i przyrody. Rozwiązania architektoniczne opierające się na tej idei, biorą pod uwagę dzienne światło, kondycje powietrza i naturalne barwy. Dzięki zieleni żywych roślin, zarówno za oknem, jak i w pomieszczeniu, otwartym przestrzeniom i naturalnemu światłu, wnętrza są bardziej przyjazne użytkownikom, pozytywnie wpływają na ich samopoczucie, a co za tym idzie również pracę.
światło przede wszystkim
Po wejściu do biura, nasze spojrzeniem pada na okrągła ladę wykonaną z lastriko, pokrytą ceramicznymi płytkami. Pełni ona funkcję recepcji i minibaru, przy którym można napić się kawy. Strefa relaksu otoczona jest roślinami, a wygodne siedziska zapraszają do wsólnych spotkań. Ważnym elementem jest otwarta kuchnia, w której znajduje się również jadalniana wnęka. Półokrągły korytarz prowadzi do trzech sal konferencyjnych o różnej wielkości.
Budynek biurowy jest wyposażony w stosunkowo nieduże okna, dlatego architektki postawiły na barwy, dzięki którym wnętrze będzie się wydawać jaśniejsze. Jasne beże, piaskowo-ceglane wykończenia i drewniane dodatki zapewniają wrażenie dużej, jasnej przestrzeni. Wśród lamp wyróżniają się klasyczne projekty między innymi Franka Gehry’ego – lampy Cloud marki Belux. Lampy stanowią jedne z niewielu „dekoracji”, jakie spotkamy w biurze. Poza nimi funcję dekoracyjna pełnią rośliny, które również pozytywnie wpływają na jakość powietrza
W półokrągłym korytarzu, pokrytym surowymi płytkami klinkierowymi, znajdziemy zbiór wyjątkowych „mieczy” projektu Oskara Zięty. To nie zwyczajne ozdoby, a statuetki, które co roku Papaya Films zdobywa w prestiżowym rankingu organizowanym przez Klub Twórców Reklamy.
korytarz Papaya Films | fot. ADAM BONDAROWICZ
made in Poland
Wnętrze zostało dopasowane do klienta do ostatniego elementu. Papaya Films to polskie dobro na międzynarodowej scenie filmu i reklamy. We wnętrzu biura większość mebli i dodatków zostały wyprodukowane w Polsce. Wyposażenie kuchni, ceramika, meble, rzeźby to nie tylko polskie marki, ale i materiały, które są z naszym rodzimym wzornictwem związane i doskonale łączą się z polskim krajobrazem. Naturalne drewno, wiklina, surowa ceramika. wśród producentów są takie marki, jak MDD, Swallow's Tail, MTI Furninova.
Wnętrze sprzyja nie tylko pracy, ale i samemu przebywaniu w nim, stanowi doskonałą wizytówkę. Biuro, które zostało zaprojektowane dla ludzi sprawia, że praca może być przyjemnością.